Firmy ztrácí velké peníze tím, že jejich zboží není v prodejnách vidět

Rozhovor s manažery společnosti U&WE Advertising, CEO a IT & Marketing Directorem Davidem Bucháčkem, a CEO a Finančním ředitelem Janem Kreuzerem.

Proč jste se rozhodli vytvořit celý řetězec in-store retail služeb?

David Bucháček: Protože taková komplexní služba na trhu chyběla. Nedávno jsme si provedli vlastní průzkum, co vlastně naši zákazníci, tedy obchodní a marketingoví manažeři jak z brandů, tak z obchodních řetězců, potřebují. Jednou ze slabin dnešního retailového prodeje je jednoznačně minimální využití možností in-store prezentace.

Výrobci věnují obrovské úsilí i prostředky k tomu, aby své produkty zalistovali, platí to pochopitelně nejvíce u potravin ve velkých obchodních řetězcích, ale pak už často nevyužijí potenciál na prodejnách. Když už zákazníci do obchodu přijdou, často jejich zboží nenajdou nebo si ho nevšimnou. Značkám i retailovým řetězcům tak utíkají obrovské peníze.

Jan Kreuzer: Chceme být klientům spolehlivým partnerem. Manažeři to mají složité, ať už zastupují obchodní řetězce nebo jednotlivé značky. Jejich úkolem je prodávat, uzavírat smlouvy, věnovat se obchodním partnerům, hledat nové příležitosti… K tomu mají řešit akce, store-checking a další operativu. I marketéři mají obvykle jiné starosti než jen in-store retail marketing. Často není v lidských silách všechno stihnout, a tak musí jít něco stranou. A přitom to jsou věci, které mohou velmi dobře přinášet zisky.

Proč se in-store prezentaci v retailu podle vás věnuje tak málo pozornosti?

David Bucháček: Možností je v in-store marketingu strašně moc. Všechny podchytit je poměrně časově náročné. Někteří manažeři se tomu věnují sami, jiní část služeb outsourcují. Najímají si lidi na jednotlivé služby, na jednotlivé prodejny. Často zadávají každou věc zvlášť, mají na každou činnost vlastního dodavatele, a to je strašně pracné a časově náročné. Velmi se může lišit i kvalita dodaných služeb a složitější je i kontrola.

Jan Kreuzer: Pravdou je i to, že se velmi liší úroveň prezentace na jednotlivých prodejnách. Někde mají dostatek lidí, mají o akce zájem, o prodejnu se starají. Jinde je podstav a ani centrální akce nemá nikdo čas ani chuť řešit. Vezměte si, že kampaň může běžet najednou třeba na 300 prodejnách. Obvykle se zkontrolují hlavní města, hlavní prodejny. Menší a vzdálenější obchody ale obvykle nejsou vůbec pod kontrolou.

Co tedy klientům nabízíte vy?

David Bucháček: Jsme přesvědčení, že klient potřebuje partnera, který mu odebere část práce, aby se mohl věnovat tomu podstatnému, tedy prodeji. Postupně jsme proto přešli na nabídku komplexní služby v in-store retailu. Vymyslíme koncept, vše in-house vyrobíme, naše proškolené týmy to dovezou na místo, naistalují, doplní, nafotí, v reálném čase odreportují a případně provedou dotazování nebo sampling.

Během kampaně se o prezentaci značky a prodejního místa dál pravidelně starají. A to i v malých regionálních prodejnách, kde centrálně řízené akce nemívají takový dopad. Navíc tím, že máme vlastní výrobní kapacity, vlastní auta, vlastní spolehlivé lidi, tak víme, co si můžeme dovolit. Máme i sofistikovaný, a přitom jednoduchý a přehledný systém reportingu, což je naprosto klíčové. Klient vidí, že jsme do konkrétní prodejny přijeli v 10:23, co jsme tam například za 15 minut udělali a v jakém stavu jsme ji v 10:38 opouštěli. Tedy žádné plané sliby a výmluvy, ale reálný online reporting.

Jan Kreuzer: U nás má klient jen jednoho partnera, se kterým vyřeší vše od konceptu přes realizaci až k vyúčtování. Nemusí sám objíždět jednotlivé prodejny a zjišťovat, jestli je vše v pořádku. Naše týmy zadávají kontrolní fotky před a po úpravě i s časy realizace do aplikace, ve které si klient prakticky v reálném čase kontroluje průběh prací. Má naprostý přehled o tom, co se kde děje, a podle práce a času také platí reálné částky. Co jinde zajišťují běžně i 3 až 4 dodavatelé, naše firma zvládne sama. V tomto ohledu jsme zatím jediní na trhu.

Jdeme ale dál a klientovi kromě jednotlivých dat, která si může průběžně kontrolovat, připravíme i celkový report s průběhem na všech prodejnách. Pokud máme kampaň třeba na 300 prodejnách, ve výsledku vidíme, že na 200 prodejnách bylo vše v pořádku, na 50 to bylo spíš horší a na dalších 50 to byl průšvih. Zadavatel se tedy přesně dozví, kde kampaň zafungovala, kde ne, a příště se podle toho může zařídit. Pokud klient takovou analýzu nedostane, bude pravděpodobně opakovat stejnou chybu i při dalších kampaních, protože malou prodejnu třeba někde na slovenských hranicích obvykle nikdo nekontroluje. My jezdíme do všech prodejen bez ohledu na její velikost a umístění. A máme přesah i na Slovensko.

David Bucháček: V našem oboru jsou velmi důležité informace a rychlost, s jakou dokážeme reagovat na změnu situace. Díky tomu, že máme pod kontrolou celý řetězec služeb, umíme být velmi flexibilní a v případě potřeby okamžitě upravit věci tak, jak je potřeba.

Kromě kompletní služby, najdou u vás klienti i nějaké speciální výrobky nebo novinky?

David Bucháček: Rozhodně. Poctivě rozvíjíme všechny jednotlivé služby, které nabízíme, snažíme se inovovat. Naší posedlostí jsou technologické novinky a stroje na výrobu všech možných produktů in-store marketingu – POS, POP materiály, stojany, kompletní branding na prodejně. Na podzim chystáme kromě jiného i dvě zásadní novinky – speciální polepy pokladních pásů a novinku k dalšímu zviditelnění vystaveného zboží v regále.

Jan Kreuzer: Z polepů pokladních pásů mám osobně velkou radost. Výborně vypadají, jsou velmi odolné, a navíc mají speciální antibakteriální vrstvu, která likviduje viry i bakterie. To se v dnešní době obzvlášť hodí.

Druhou podzimní novinkou jsou částečně magnetické fólie, které zase umožňují průběžnou aktualizaci informací o produktu. Na dlouhodobě umístěnou fólii s klasickým produktovým vizuálem se dá snadno doplnit informace o akci nebo soutěži pomocí magnetického výřezu, který lze snadno na fólii nasadit i sundat. Zákazník tak nemusí dělat speciální polepy ke každé akci a složitě je přelepovat, ale pomocí magnetu je snadno aktualizuje.

David Bucháček: To samozřejmě není všechno, chystáme i řadu dalších novinek, ať už v oblasti kvalitního nakupování, tak i praktických vychytávek z oblasti proma a podpory na prodejně. Zaměřujeme se na inovace a zároveň máme ohromné technické zázemí a více než 20 let zkušeností, díky kterým je můžeme realizovat.

U&WE ADVERTISING

Na reklamním trhu firma působí už od 90. let. Od roku 2003 poskytuje klientům komplexní spektrum služeb, od konceptu až po instalaci. A to včetně samotné výroby. Výrobu firma zahájila pořízením strojů pro ofsetovou tiskárnu, postupně se přidávaly další tiskové stroje, balící linka a stroje na digitální tisk. V roce 2012 byl spuštěn provoz vlastního atelieru a nahrávacího studia, a brzy nato přibyly nejmodernější technologie na velkoformátový UV tisk a průmyslové řezání.

V roce 2018 si firma ke dvacetiletému výročí nadělila rebranding a rozvinula své služby v oblasti in-store retail servisu. Vznikly nové sklady, samostatné regionální týmy, vše zastřešila centrální logistika. Vznikly i nové kontrolní mechanismy, v novém systému klienti snadno a v reálném čase sledují aktuální stav, postup prací i jejich faktický i časový rozsah. Firma klientům nabízí jak jednotlivé služby, tak kompletní uzavřený řetězec všech in-store služeb od vytvoření konceptu, přes výrobu, instalaci a kontrolu až do klasický store-checking, sampling nebo dotazování na prodejně.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.