Kuchyňské utěrky kupujeme jednou za 2 měsíce

Kuchyňské utěrky nakupuje přes 60 % domácností, které za ni ročně utratí v průměru 217 Kč, vyplývá ze Spotřebitelského panelu GfK za období březen 2018 až duben 2019.

Při nákupu papírových utěrek je pro spotřebitele rozhodující kvalita produktu za rozumnou cenu. Převažuje nákup papírových utěrek ve dvojbalení se středně velkým návinem papíru, což je dáno preferovanými vlastnostmi papíru, ale i prostorovými limity v domácnosti.

V rámci segmentu papírových utěrek je standardem na trhu dvouvrstvý papír. Stále populárnějšími se stávají třívrstvé papírové utěrky, které zaručí vyšší pevnost a absorpci a nahradí i klasickou látkovou utěrku. Dekorované papírové utěrky jsou pak nejen praktickým pomocníkem, ale i designovým doplňkem kuchyně.

Papírové utěrky lidé používají nejen v kuchyni ale i v celé domácnosti. „Na základě tohoto trendu v rámci značky Harmony nabízíme utěrky Everyday vhodné pro každodenní použití, utěrky Good for Food certifikované pro kontakt s jídlem a utěrky Expert, které jsou speciální řadou papírových utěrek s přesně definovaným účelem použití. Clean Expert jsou vhodné na úklid koupelny, extra pevné utěrky Garage expert jsou určeny na úklid prostoru garáže, dílny či pracovny a utěrky Pet Expert jsou navrženy speciálně pro domácí zvířata, vyjmenovává Veronika Majerová, Brand Manager společnosti SHP Harmanec, která má na klíčových trzích v rámci retail segmentu papírových utěrek 10% podíl.

Většina prodejů je přes privátní značky

Stejně jako v jiných segmentech papírové hygieny, tak i v kuchyňských utěrkách, se většina prodeje realizuje přes privátní značky. „Naše výzkumy říkají, že velká část spotřebitelů má svou oblíbenou značku založenou na dosavadních pozitivních zkušenostech (kombinace kvalitativních parametrů a ceny). Novým možnostem se však nebrání. Pokud je jiný produkt zaujme cenou nebo vlastnostmi, rádi ho vyzkouší. Spotřebitelé také vnímají rozdíl mezi privátními značkami a brandovými výrobky, a dokonce i rozdíl mezi jednotlivými privátními značkami. Na trhu se setkáváme s privátními značkami, které představují optimální poměr ceny a kvality, čímž poskytují plnohodnotnou alternativu ke klasickým značkám. Jsou však i privátní značky, které jsou používány v případě vysoké cenové citlivosti. Těmto značkám je však vyčítána nízká kvalita, vysvětluje V. Majerová. Produkty brandových značek jsou podle průzkumu GfK často vnímány jako kvalitnější v porovnání s privátními značkami.

„Nákupní výběr probíhá rychle a více pocitově než analyticky. Spotřebitel vnímá vizuální tloušťku role a základní údaje na obalu. Na obalu čte zejména počet vrstev, pokud jde o větší role, všímá si, kolik rolí by se vešlo do této jedné. Kvalita je zkoumána vizuálně (tloušťka rolky, bělost, kvalita obalu), stlačením (hustota návinu) a potěžkáním (délka + hustota návinu),“ pokračuje V. Majerová.

V porovnání se slovenskými zákazníky jsou čeští zákazníci více orientovaní na koupi produktů v promocích. Český trh je oproti slovenskému více fragmentovaný mezi několik značek. Rozdíl je i v preferenci privátních značek (V Česku je o 10 % menší podíl privátních značek než na Slovensku). V západních zemích je trh více nasycený, a proto spotřeba papírových utěrek neroste tak rychle jako na slovenském a českém trhu. Meziroční růst papírových utěrek v západních zemích je přibližně 1,5 % (zdroj RISI). Němečtí či rakouští zákazníci orientují svou pozornost především na kvalitu, za kterou si jsou ochotni připlatit.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 09.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.