
Udržitelnost, pohodlí a inovace, tak by se daly shrnou hlavní trendy v balení mléčných produktů. Mléčné produkty patří k evergreenům v širokém portfoliu potravin, které spotřebitel kupuje prakticky každodenně. Spotřebitel se rozhoduje podle svých preferencí z hlediska chutě, kvality, značky… Velkou roli hraje při výběru zvláště u novinek na trhu i obal.
Z hlediska balení mléčných produktů nelze na omezené ploše článku plnohodnotně pojmout všechny technologické možnosti a současné trendy. Vždyť mléčný sortiment zahrnuje výrobky od mléka či smetany, přes tvarohy, másla, margaríny, jogurty, kefíry a mnohé další produkty. S tím souvisí i obaly, které se zde vyskytují v pestré škále od lepenkových či kompozitních krabic, kelímků, sáčků až po kovové dózy či tuby (kdo by neznal sladká mléka našeho dětství pod značkou Pikao, Jesenka či Picnic). Jak zpracovatelé mléka, tak i jejich dodavatelé z obalového průmyslu vycházejí maximálně vstříc koncovému zákazníkovi. Ten je v současné době ovšem velmi náročný a obstát v obrovské konkurenci není vůbec snadné. Co se tedy vlastně očekává u současných typů balení? Nemluvme o kvalitě obalů. Ta je samozřejmostí již řadu let. Spotřebitel však od obalů očekává víc….
Balení na míru cílovým skupinám
Tlak doby si žádá lepší a výraznější komunikaci produktu, ať již kvůli legislativě, tak kvůli rychlejšímu a přehlednějšímu vyhledávání. K tomu pomáhá značení na obalu, včetně různých symbolů či barev. U řady produktů je toto označování realizováno i na etiketách. Unikátní design etiket využívají jak známé značky, tak i menší regionální výrobci. Často velmi kreativní a poutavé etikety slouží ke zdůraznění specifických vlastností produktu, jako jsou bio certifikace, bezlaktózové provedení nebo obohacení výrobku různými příchutěmi či živinami. Obalová řešení na míru produktu, která ho dokáží v záplavě konkurence individualizovat, ale zároveň stále pracovat s barevným vizuálem, který je pro mléčné výrobky typický, nejen zvyšují atraktivitu produktu, ale také přispívají k hlubšímu vztahu mezi značkou a spotřebitelem. Personalizované balení dodává výrobkům jedinečný nádech a činí je atraktivnějšími a relevantnějšími. Pravdou je, že současná personalizace je zatím zaměřena více na skupiny než na jednotlivce (i když i s takto individuální personalizací se lze omezeně na trhu setkat).
Spotřebitel si, kromě textů a značek, které komunikují složení a vlastnosti produktu, všímá (a vyhledává) i značky, které spojuje s kvalitou. Mezi nejdůvěryhodnější značky tohoto typu na našem trhu zařazuje logo Klasa. Prakticky každý kraj vyhlašuje i své Regionální potraviny v kategoriích mléčné produkty, pekařské a cukrářské výrobky, ovoce a zelenina, nápoje, uzeniny a produkty z masa a ostatní potravinářské produkty. Zde se na trhu uplatňují obvykle menší a střední výrobci, včetně rodinných farem, které nabízejí v designově jednoduchých, či naopak v designově i velmi neotřelých obalech, jogurty, sýry, másla, smetanové zákysy a další mléčné výrobky.
Udržitelné inovace a prodlužování trvanlivosti
U moderních obalů je velký akcent na jejich materiály. Není žádným tajemstvím trend posledních let, kdy u výrobců nápojových kartonů docházelo ke snižování spotřeby materiálů (a tím i zároveň ke snížení hmotnosti obalu). Dalším trendem je nyní zvyšování podílu recyklovaných materiálů. Podobně jako i u jiných výrobků, se lze i u mléčných produktů setkat s náhradou materiálů za nové typy. Mnohé mlékárny využívají k balení biologicky rozložitelné a kompostovatelné obaly, které nahrazují především tradiční plasty a snižují dopad na životní prostředí.
Konstrukce ve spojení s materiálem koresponduje u mnohých mléčných výrobků i s formou jejich zpracování a následným plněním. Spotřebitel si žádá prodlouženou trvanlivost a zpracovatelé tento trend akceptují. Zachování čerstvosti a kvality mléčných výrobků je vzhledem k jejich rychle se kazící povaze prvořadé. Pokročilé technologie balení řeší tuto výzvu prodloužením trvanlivosti a zároveň zachováním nutriční integrity. Aseptické a prodloužené balení (ESL, extended shelf life), vhodné pro pevné i flexibilní formáty obalů, umožňuje zpracovatelům mléčných výrobků zmírnit potenciální kontaminaci umístěním produktů do předsterilizovaných nádob či obalů v hygienickém prostředí. Tato praxe pomáhá oddálit znehodnocení, což vede ke zvýšení efektivity a snížení plýtvání potravinami. U mléka je hojně využívána technologie UHT (Ultra Heat Treatment), která umožňuje rychlý ohřev a následné rychlé zchlazení, při čemž dojde k limitaci případných choroboplodných zárodků. Hojně se využívá balení s modifikovanou atmosférou (MAP), kdy změnou složení vzduchu uvnitř obalu MAP snižuje znehodnocení a prodlužuje trvanlivost produktů, jako je např. sýr a jogurt. I vakuum je používaná atmosféra při balení řady mléčných produktů. Vakuem naplněné a uzavřené balení účinně zabraňuje oxidaci a udržuje rovněž produkty déle čerstvé.
V souvislosti s formou aktivního balení se (zatím bohužel spíše sporadicky) může spotřebitel setkat i s obaly opatřenými inteligentními etiketami, které jsou schopné upozornit (např. změnou barvy) na případné změny vnitřního klima v obalu, ev. ukončení trvanlivosti.
Novinky od výrobců
Nové typy obalů plnohodnotně korespondují s výše uvedenými trendy. K inovacím patří například recyklovatelné papírové kelímky s jednovrstvým potahem od společnosti Huhtamaki. Nové obaly, které jsou primárně určené pro jogurt a další mléčné výrobky, údajně obsahují méně než 10 % plastu a jsou plně recyklovatelné podle příslušné legislativy. U kelímků společnost rovněž vyvinula i patentovanou technologii těsnicího laku, která pomohla vyřešit při snížené spotřebě polyetylenu dokonalé utěsnění a přilnutí víčka k plochému okraji kelímku. Společnost řešila tento problém vývojem designu okraje a procesu tvarování okraje, tak, aby došlo ke kompletnímu utěsnění horního okraje. Těsnící lak, který nahradil vnější polyethylenovou vrstvu, si udržuje papírový vzhled s matným povrchem a poskytuje vysokou bariéru proti vlhkosti pro produkty skladované v chladničkách. To je důležité pro výrobce, maloobchodníky i spotřebitele, protože výsledkem nového produktu jsou zachované funkční vlastnosti tradičních papírových kelímků s nižším obsahem plastu a zároveň je obal plně recyklovatelný.
K leaderům ve flexibilním balení patří společnost ProAmpac, která nově rozšířila své portfolio obalů na mléčné výrobky o vysoce kvalitní obaly na máslo, (poprvé Butter Fresh Parchment) a dalších produktů na bázi fólie a papíru. Tyto obaly, určené k ochraně másla, margarínu a dalších pevných mléčných výrobků, nabízejí vynikající odolnost proti mastnotě v kombinaci se zachováním čerstvosti. Vedle vysoké bariéry proti mastnotě, obal nabízí i výkonnou UV ochranu pro zachování integrity produktu. Je rovněž navržen pro vysokorychlostní zpracování materiálu s reliéfem, u kterého zlepšuje průchodnost, zachovává texturu a zlepšuje vlastnosti tzv. mrtvého ohybu. Produkt odolává případné delaminaci a kroucení. Kromě máslových fólií nabízí firma kompletní sortiment obalů na mléčné výrobky, včetně víček, obalů na sýry a sáčků na jogurt s dávkováním.
K balení mléka neodmyslitelně patří nápojové kartony (TetraPak, Elopak, SigCombiblock). Vedle snižování spotřeby materiálů či vyšší a bezpečnější využití recyklátu, řeší společnosti i další inovace. Příkladem za všechny může být tradiční lucemburská společnost Luxlait, která začala letos využívat kartony Pure-Pak od společnosti Elopak. Obaly na nových plnících linkách (ultrahygienická technologie Shikoku S-PSF70UCe M21 od společnosti Elopak) využívá mlékárna hned ve dvou typech, Pure-Pak Sense se šroubovacími uzávěry a kartony Pure-Pak Classic bez šroubovacích uzávěrů, ale s funkcí „snadného otevírání“. S novým balením v mlékárně dosáhli 46% snížení spotřeby plastů u litrových kartonů, ale k podobnému snížení došlo i u jiných formátů. To představuje významný krok ke snížení ekologické stopy a zároveň zachování integrity produktu.
Napsat komentář