Požadavky na obchodní centra se mění

Kromě své základní funkce zaměřené na retail a služby přebírají obchodní centra stále více i roli místa, kam se lidé chodí bavit. Zážitkové koncepty a restaurace se tak staly nezbytnou součástí.

Ze 107 evropských trhů obchodních center sledovaných společností Cushman & Wakefield zaznamenala třetina zvýšení nájemného a pouze dvě lokality zaznamenaly pokles. Pozitivní růst nájemného byl obzvláště výrazný v lokalitách v Portugalsku, Polsku a Itálii.

Ke konci 1. čtvrtletí 2025 dosáhla celková maloobchodní plocha podle údajů společnosti Cushman & Wakefield v České republice 4 mil. m², přičemž 26 900 m² bylo přidáno výhradně v maloobchodních parcích, včetně velkých dokončených projektů v Kozomíně a Terezíně. Retail parky tvoří zhruba 31 % celkové plochy a zaznamenávají rostoucí zájem ze strany nájemců i investorů. Přibližně 140 100 m² je ve výstavbě nebo rekonstrukci, přičemž klíčové projekty, jako je Forum Pardubice a bývalý obchodní dům Kotva, probíhají. Klasická nákupní centra se podílejí zhruba 67 % na celkové ploše. Outlety zastupují zbylá 2 %.

Nájemné v prvotřídních maloobchodních prostorách se poprvé od 2. čtvrtletí 2022 zvýšilo a dosáhlo 235 EUR/m² pro jednotky v hlavních třídách, 145 EUR/m² pro nákupní centra a 15 EUR/m² pro maloobchodní parky.

Nákupní centra lákají na volnočasové aktivity

Provozovatelé volnočasových konceptů byli nejaktivnější a obsadili o 20 % více podlahové plochy meziročně, jak vyplývá ze studie realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield. V aktuální zprávě European Retail Radar společnost analyzovala více než 2 000 transakcí pronájmu retailových nemovitostí po celé Evropě, na kterých se firma podílela, aby poskytla reprezentativní obraz maloobchodního prostředí.

Nejaktivnější byli právě provozovatelé volnočasových konceptů, s 15% nárůstem obchodů a pětinou více pronajaté maloobchodní plochy ve srovnání s rokem 2023 a s rostoucím zájmem o větší jednotky. Výsledkem bylo, že navzdory tomu, že tvořili nejméně transakcí z deseti maloobchodních segmentů, měli provozovatelé volnočasových konceptů třetí největší podíl na obsazenosti (9 %) podle podlahové plochy.

Robert Skládal, vedoucí pronájmu obchodních center v Cushman & Wakefield: „Volnočasové koncepty již nejsou doplňkem, ale klíčovou součástí úspěšného maloobchodního mixu. Majitelé a značky nyní kladou důraz na zážitek, synergii návštěvnosti a čas strávený na místě. Naši klienti z obchodních center se přizpůsobují této změně přeměnou vnitřního uspořádání prostor, aby vyhověli větším a vysoce frekventovaným volnočasovým konceptům.“

Celkový počet maloobchodních transakcí zůstal meziročně stejný, s jasnou preferencí pro jednotky pod 600 m² pozorovatelnou téměř ve všech maloobchodních segmentech, které v roce 2024 tvořily 84 % obchodů a dvě pětiny pronajaté podlahové plochy. Výjimkou byli volnočasoví operátoři, kteří umí využít větší jednotky pro koncepty jako lezecké stěny, trampolínové parky či centra virtuální reality.

Směr k volnočasovým konceptům se projevuje podle Zprávy o nákupních centrech, kterou zpracoval EHI, také v sousedním Německu, kde je v provozu 506 nákupních center. To odpovídá celkové ploše přibližně 16,7 mil. m2 a pronajímané ploše pro maloobchodní prodejny přibližně 13 mil. m2. Statisticky na jedno centrum připadá přibližně 167 000 lidí, tedy přibližně 500 zákazníků na 100 m2 plochy nákupního centra.

V roce 2024 byly dokončeny revitalizační projekty v jedenácti nákupních centrech a dalších 38 center v současné době prochází revitalizací. V některých případech se plánuje zmenšení maloobchodní plochy ve prospěch jiných účelů, jako jsou kanceláře nebo lékařské praxe.

Během revitalizace se zpravidla přezkoumává a v případě potřeby upravuje positioning obchodního centra. Často se více zaměřuje na volnočasové aspekty a některá centra se stávají destinacemi pro rodinné aktivity. Například do obchodního centra Loop5 ve Weiterstadtu bylo integrováno vodní hřiště, kolotoč, lezecký park, věž pro volný pád a nový food court. Od revitalizace má Rhein-Neckar-Zentrum novou restauraci s venkovním posezením, trampolínovou halu a krytý prostor pro seskoky padákem. Na významu nabývá gastronomie. Přibližně 16 % z celkových 26 513 pronájmů ve všech nákupních centrech v Německu dohromady je klasifikováno jako gastronomie.

Segment fashion zůstává nejaktivnější

Zatímco volnočasové koncepty zaznamenaly největší nárůst, maloobchodníci s módním zbožím zůstali nejaktivnějším segmentem, tvořícím 39 % podlahové plochy a téměř třetinu transakcí.

Mezi nejaktivnější značky v roce 2024 patřily sportovní oděvy JD Sports a Sports Direct, stejně jako značky vlastněné H&M (H&M, COS, & Other Stories, Arket a další) a Inditex (Zara, Massimo Dutti, Oysho, Pull & Bear, Bershka a další).

Sektor občerstvení (F&B) byl druhým nejaktivnějším z hlediska objemu transakcí, s nárůstem počtu obchodů o 3 % a pronajaté podlahové plochy přibližně stejnou. V roce 2024 tvořil 17 % uzavřených obchodů a 8 % pronajaté plochy. Zavedení provozovatelé rychlého občerstvení jako McDonald’s, KFC a Burger King vedli, spolu s rozšiřujícími se podniky včetně Hawaiian Poke Bowl a několika provozovateli bubble tea, jako jsou Bubblify a Crazy Bubble.

Obchodní centra se integrují do městských projektů

Obchodní centra využívají brownfieldy a vrací se do center měst. Galerie Pernerka přepisuje centrum Pardubic. Skupina Redstone zahájila výstavbu Galerie Pernerka, jednoho z největších brownfieldových projektů východních Čech. Brownfieldy, tedy opuštěné areály uvnitř měst, se díky rostoucím cenám nemovitostí a nedostatku volných pozemků stávají jednou z nejefektivnějších cest, jak rozšířit městskou zástavbu. Jedním z revitalizovaných brownfieldů je Galerie Pernerka v Pardubicích, která vzniká na místě bývalého lihovaru Hobé. Základní kámen byl slavnostně položen v dubnu 2025 a nyní začíná samotná stavba. Projekt se nachází naproti hlavnímu nádraží a jeho součástí bude i nová lávka, která jej propojí s historickým centrem města. Podle autorů ze studia Chapman Taylor se Pernerka stane vstupní branou do nově vznikající čtvrti, která oživí rozsáhlý brownfield a stane se novým městským uzlem. Pernerka není jen obchodní centrum. Je to městotvorný projekt, který aktivuje veřejný prostor a pomáhá městu rozvíjet se směrem, který dává smysl. Spojuje architektonickou kvalitu, funkční rozmanitost a úctu k místu, kde vzniká,” říká Richard Morávek, zakladatel skupiny Redstone.

Projekt nabídne obchodní prostory, kanceláře, čtyřhvězdičkový hotel, konferenční zázemí i kino. Projekt klade důraz i na udržitelnost včetně zelených střech, retenčních systémů na dešťovou vodu nebo parkování s více než 1 100 místy. Architektura se inspiruje industriální minulostí areálu, pracuje s robustními materiály a vytváří dialog se sousední historickou budovou nádraží.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.