Potravinářské inovace a trendy z New Yorku

Již po 68. se v manhattanském JAVITS Kongresovém Centru v New Yorku konal letní veletrh Fancy Food Show pořádaný americkou Asociací potravinářských specialit zaměřený na inspirující inovace a trendy v potravinářství.

Ve dnech 29. června až 1. července na veletrhu Fancy Food Show své výrobky prezentovalo více než 2 200 vystavovatelů z 59 zemí, z nichž 380 zde vystavovalo poprvé. Veletrh navštívilo více než 30 000 návštěvníků, mezi nimi více než 720 žurnalistů, zástupců médií a digitálních influencerů v oboru potravin, nápojů a vaření.

Mezi účastníky veletrhu byli zastoupeni výrobci potravin i nápojů, nákupčí retailových řetězců i distributorů, brokeři, potravinářské výzkumné a vývojové týmy, etablované firmy i start-upy. Veletrh nabídl návštěvníkům fascinující přehled kreativních inspirujících inovací a kvalitních produktů ve více než 40 různých výrobkových kategoriích.

Nechyběly ani národní pavilony, výrazné zastoupení měly již tradičně španělské a francouzské firmy, ale své dobře viditelné národní pavilony zde měly například i Korea, Brazílie, Tunisko, Japonsko, Egypt, Řecko či Turecko. I země Středního východu byly reprezentativně zastoupeny národními pavilony Saúdské Arábie a Jordánska. Největším národním pavilonem zabírajícím na ploše veletrhu několik bloků se mohla chlubit Itálie, zatímco český národní pavilon ani potravinářské firmy k vidění nebyly. A je to škoda, protože třeba polský národní pavilon prezentoval přes tucet firem nabízejích různé produkty od potravinových konzerv přes suché snacky až po zpracované výrobky z masa a ryb.

Sekce začátečníků pro start-upy a univerzitní týmy

Plocha veletrhu byla zajímavě a prakticky rozčleněna podle různých kritérií. Své samostatné sekce zde měly i některé státy Unie, například Georgia, Massachusetts či sýrařský Vermont. V nejvyšším patře kongresového centra v River Pavilonu pak organizátoři sestavili Sekci začátečníků, v níž své kreativní výrobkové koncepty představovaly malé start-upy i výzkumné a vývojové týmy vybraných amerických univerzit a agrárních států, mezi nimi například Centrum potravinářských inovací z Oregonské státní univerzity nebo potravinářský vývojový tým státu Ohio. K vidění zde byly kaktusové snacky / tyčinky, pomazánka z pistácií a mnohé další svěží zajímavosti. Zájem návštěvníků o tuto sekci veletrhu byl obrovský.

Pódium klíčových myšlenek pro potravinářské experty

Další zajímavou tematickou sekcí bylo Pódium klíčových myšlenek americké Asociace potravinářských specialit (Specialty Food Association, SFA), na němž ve stanovených blocích živě vystupovali potravinářští experti z předních firem v oboru výroby, distribuce a prodeje potravin. Tak třeba pouze první den veletrhu, v sobotu 28. června, zde proběhlo celkem sedm tematických bloků, v nichž přijali účast mimo jiné i zástupci WholeFoods, KeHe, Nielsen IQ, Oracle a Shark Tank TV. Témata se dotýkala širokého spektra otázek současného potravinářství, od makro trendů v roce 2025 přes ochranu značek před privátkami obchodních řetězců až třeba po zajišťování kapitálu pro start-upy.

Veletrh poskytl návštěvníkům skvělý průřez aktuálními potravinářskými trendy. Zaměření na autentickou kvalitu produktu bylo jedním z nejviditelnějších. Pořadatelé vystavili zajímavé novinky veletrhu ve skleněných vitrínách ihned po vstupu do Kongresového centra a většina těchto produktů komunikovala autentickou kvalitu prostřednictím důrazu položeného na výběr ingrediencí, garantovaný původ výrobku, jeho tradici a podobně.

Odvážné kombinace příchutí jako nový trend

Trendspotter Panel americké Asociace potravinářských specialit identifikoval na veletrhu pět hlavních trendů: instantní potraviny, snacky s nečekanými a kreativními kombinacemi příchutí, ingredience usnadňující vaření pro kuchaře v domácnosti i v restauraci, funkční potraviny s extra přidanými přírodními ingrediencemi prospěšnými zdraví spotřebitele a sýry s novými příchutěmi.

Jako nový silný trend byly téměř u všech kategoriíí výrobků vidět překvapivé a provokující odvážné kombinace příchutí. Dnešní potravinářští marketéři hovoří o tzv. sweecy trendu (sweet a spicy), kdy nové kombinace výrazných sladkých a ostrých ingrediencí dávají výrobku nový a nečekaně silný chuťový profil výrazně odlišný od výrobků s běžnými klasickými příchutěmi. „Sweecy“ produkty jsou tak jakousi reflexí na životní styl hlavně mladších digitálních generací spotřebitelů.

Generace „Z“ byla také hlavní cílovou skupinou těchto nově nastupujících příchutí. Silně zastoupena byla například příchuť levandule, různých kaktusů, pistácií a podobně. K vidění byl i široký výběr produktů obsahujících med, zázvor, aloe vera a kolagen. Absolutním vítězem nových příchuťových konceptů a naprosto dominující byla matcha, kterou se prezentovaly až na málo výjimek téměř všechny výrobkové kategorie.

Jako zajímavou perličku názorně reprezentující tento trend překvapivých nových chuťových kombinací je možno uvést i kávu se silným aroma Jack Daniel’s Tennessee whiskey. To už není klasická irská káva, to je nová, vyšší generace produktu s novým, úzce a specificky profilovaným chuťovým profilem.

Dalším silným trendem byly proteinové snacky nové generace, kombinující proteiny z různých zdrojů s cílem dosáhnout pozitivně šokujícího účinku na spotřebitele. Většina těchto nových proteinových kombinací komunikovala kromě proteinu i další zdraví prospěšné aspekty a tato nová generace snacků se snaží o zaujetí místa normální a každodenně konzumované potraviny. Mezi tyto inovace lze zařadit například jednoporcové sýrové snacky se zvýšeným obsahem proteinu a příchutí levandule, chilli nebo pažitky.

V kostce by se hlavní prvky letošního Fancy Food Show daly shrnout do čtyř oblastí: cenově přijatelné potraviny, zdraví a wellness, prémiové a/nebo artisanal produkty a neortodoxní příchutě.

Nominace na ceny za nejvíce inovativní výrobky veletrhem nekončí

Americká Asociace potravinářských specialit každoročně už od roku 1972 uděluje SOFI ceny nejvíce inovativním výrobkům prezentovaným na Fancy Food Show. Návrhy na udělení SOFI cen z letošního letního newyorského veletrhu jsou Asociací přijímány od 16. června do 25. srpna a vítězům budou tyto ceny slavnostně uděleny na zimním veletrhu Winter Fancy Faire v lednu 2026 v San Diegu v Kalifornii.

Přímo na letošním newyorském veletrhu pak bylo oznámeno udělení Osobních cen za významný přínos k rozvoji potravinářství. Tyto ceny byly uděleny osobnostem ve třech oblastech: leadership, síň slávy a celoživotní přínos, a určitě budou znamenat další stimul pro celou potravinářskou komunitu, impuls pro další vývoj kreativních nových koncepcí v oboru potravin a nápojů.

Celkově byl letošní newyorský Fancy Food Show veletrh dynamickou přehlídkou všeho inovativního a kreativního, co v současném potravinářství na světové scéně existuje a přinesl nespornou hodnotu jak pro vystavující firmy tak pro návštěvníky. Nezbývá než si přát, aby i české potravinářství a české firmy byly na jeho příštím ročníku výrazně vidět.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.