
EHI již po 18. vybíral vítěze cen reta za nejlepší technologická řešení v maloobchodě. Slavnostní předání proběhlo v rámci veletrhu EuroCIS 2025.
Desetičlenná odborná porota složená ze zástupců průmyslu, univerzit a výzkumných institucí posoudila přibližně 75 žádostí a udělila ceny za technologická řešení s obzvláště vysokou úrovní inovací a vysokými strategickými a finančními přínosy.
V každé z pěti kategorií Umělá inteligence, Checkout & Smart Store, Customer Experience, Employee Empowerment a Supply Chain Excellence byli oceněni tři rovnocenní vítězové a jeden vítěz byl oceněn ve speciální kategorii Sustainability.
Spolu s obchodníky jsou od roku 2015 oceňováni také dodavatelé vítězných řešení.
Umělá inteligence
Ocenění společnostem, které dokázaly zjednodušit, automatizovat nebo urychlit maloobchodní procesy pomocí AI a robotických aplikací.
- Woolworths Group (dodavatel: Hanshow)
Woolworths Group v současné době testuje v Austrálii „Scan&Go Trolley“, chytrý nákupní košík, který zákazníkům umožňuje sledovat jejich útratu v reálném čase na obrazovce. Vozík je vybaven skenerem, platebními funkcemi s podporou NFC a inteligentními senzory.
- Edeka Jäger (dodavatelé: Diebold Nixdorf, Wanzl)
Prodejna Edeka Jäger na letišti ve Stuttgartu umožňuje zákazníkům nakupovat v režimu 24/7, bezhotovostně a bez personálu. Ověřování věku u samoobslužných pokladen podporované umělou inteligencí, které analyzuje rysy obličeje v reálném čase v souladu s GDPR a automaticky potvrzuje věk u více než 80 % nákupů s věkovým omezením, zkracuje čekací doby a ulevuje zaměstnancům v každodenním provozu.
- MediaMarktSaturn (interní vývoj)
S „Sandy“ MediaMarktSaturn vyvinul platformu AI, která vytváří podnikové prostředí vyhovující ochraně dat pro použití generativní AI ve společnosti. Konsolidací více modelů AI na jedné platformě byl prodejce elektroniky schopen uspořit náklady a zefektivnit pracovní postupy zaměstnanců.
Checkout & Smart Store
Tato kategorie oceňuje inovativní koncepty pokladen a prodejen.
- Migros teo (dodavatelé: Axis Communications, ES Security AG, Evalink, Facit)
Migros rozšiřuje svou stávající síť supermarketů o formát „Migros teo“, který nevyžaduje prodejní personál na místě a je otevřený 24 hodin denně. Přístup je přes aplikaci nebo kartu. Středem zájmu jsou inteligentní kamery a chytré bezpečnostní systémy, které detekují mimořádné události a v případě potřeby automaticky upozorní řídicí centrum.
- Flying Tiger Copenhagen (dodavatel: Mishipay)
Ve Spojeném království Flying Tiger Copenhagen kombinuje samoobslužné kiosky, Scan & Go a tradiční pokladny do flexibilního platebního systému, který nabízí efektivní a pohodlné platební možnosti. POS systém navíc nabízí rychlé softwarové úpravy a možnost zpracovávat offline platby.
- C&J Clark (dodavatel: Absolute Labs, NewStore)
Britský prodejce obuvi C&J Clark (Clarks) modernizoval své pokladní systémy ve více než 500 obchodech. Nová platforma jednotného obchodu optimalizuje návratnost, správu zásob a umožňuje agilní úpravy pro digitální prodejní kanály.
Customer Experience
Ocenění se uděluje maloobchodníkům, kteří zavedli metody a technologie vedoucí ke zvýšení loajality a spokojenosti zákazníků.
- Mercedes Benz (dodavatelé: Mastercard, Mercedes-Benz Mobility, Mercedes Pay)
Mercedes-Benz představil digitální platební řešení pro nativní platby v autě, kdy platba probíhá pomocí biometrické autentizace přímo v infotainment systému vozidla. S platebním řešením v autě „Fuel & Pay“ lze také platit účty za palivo přímo prostřednictvím infotainment systému.
- Schwarz IT (dodavatelé: ABB E-mobility, Chargepoint, Ekoenergetyka-Polska, Schwarz Digits)
Skupina Schwarz využívá řešení e-mobility, které propojuje všechny procesy. Standardizovaný výběr nabíjecích stanic od různých výrobců umožňuje strategii více dodavatelů. Řešení e-mobility integruje přes 4 000 dobíjecích stanic do věrnostních aplikací Lidl a Kaufland, což zákazníkům umožňuje spravovat a platit za nabíjení prostřednictvím aplikace.
- Gant (dodavatel: Cegid)
Prodejce módy Gant nahrazuje tradiční pokladny ve svých 650 prodejnách ve více než 30 zemích mobilními pokladními technologiemi, které zaměstnancům umožňují obsluhovat zákazníky kdekoli v obchodě. Nová platforma kombinuje nekonečné uličky, click & collect a omnichannel integraci pro jednotné nakupování.
Employee Empowerment
Oceňuje řešení, která podporují zaměstnance v jejich každodenní práci.
- Nadace Lidl (dodavatel: Schwarz IT s podporou Cognigy)
Schwarz IT v rámci Schwarz Digits vybavuje zaměstnance prodejen Lidl náhlavními soupravami pro zlepšení komunikace. Pomocí náhlavních souprav zaměstnanci kontaktují digitálního hlasového asistenta Lidl Instore Voice Assistant (LIVA), který poskytuje rychlý přístup k informacím o položkách a skladech.
- Takko Fashion (interní vývoj)
Chatbot s umělou inteligencí „Taikko“ spojuje generativní technologie umělé inteligence do centrální platformy, která zaměstnancům pomáhá v administrativě, správě produktů a logistice. Centrální platforma nabízí mimo jiné generování textu, překladu a obrázků, chat a programovací funkce.
- Edeka Clausen, Hamburg (dodavatel: Vusion Group)
Edeka Clausen optimalizuje své obchodní procesy pomocí více než 130 kamer v prodejně o rozloze 1 500 m2, aby v reálném čase detekovala výpadky zásob a upřednostňovala úkoly pro zaměstnance.
Supply Chain Excellence
V této kategorii jsou oceňovány společnosti s obzvláště efektivními řešeními dodavatelského řetězce.
- Colruyt Group (dodavatel: Colruyt Smart Technics)
Automatizovaný skladový systém s technologií AMR umožňuje zaměstnancům Colruyt Group poptávat zboží prostřednictvím chytrého telefonu, které je doručeno během několika minut. Skladovací systém šetří čas, vytváří více prodejních prostor a rozšiřuje sortiment.
- Ernsting’s family (dodavatelé: CAS, Concenso, SAP Německo)
Nový nástroj pro snížení cen s funkcemi AI zajišťuje v Ernsting’s family konzistentní ceny napříč všemi kanály. Zajišťuje, že aktuální ceny jsou dostupné ve všech kanálech, včetně offline. Řešení podporuje omnichannel cenový rámec a zajišťuje úspory nákladů.
- Pier 14 (dodavatelé: Digimago, Remira, Sys-pro, Tanmar)
Nový obchod Pier 14 v Ahlbecku nabízí omnichannel zážitek s interaktivními dotykovými obrazovkami, které se automaticky přizpůsobují počasí a úrovni zásob. Zákazníci si mohou produkty zakoupit přímo na obrazovce, nechat si je dovézt domů nebo si nechat poradit. Dotykové obrazovky navíc umožňují automatické zobrazování informací o produktu.
Sustainability
Ocenění za strategie udržitelnosti.
- dm-drogerie markt (dodavatel: Osapiens)
dm-drogerie markt se staví jako průkopník v oblasti udržitelnosti a zakotvuje toto téma hluboko do své firemní kultury. S udržitelným sortimentem drogerie aktivně podporuje své zákazníky při vědomých nákupních rozhodnutích. Za tímto účelem drogistický řetězec integruje procesy udržitelnosti a due diligence na centrální platformě. To umožňuje efektivní automatizaci a podporuje udržitelná rozhodnutí o nákupu.
Napsat komentář