Ústecký kraj: Chytře se chopit nových příležitostí

Ústecký kraj byl dlouhou dobu vnímám jako průmyslový region se silným zastoupením chemického průmyslu, energetiky a těžby uhlí. V posledních letech se zde ale dynamicky rozvíjí také malé a střední podnikání.

Místní firmy čelí řadě výzev, od strukturálních změn po nedostatek kvalifikované pracovní síly v některých segmentech trhu. Zároveň se jim ale otevírají nové podnikatelské příležitosti, k čemuž přispívá strategická poloha poblíž hranic s Německem, rozvoj infrastruktury a vyšší poptávka po lokálních službách a produktech.

Cukrárna U Toma

Rodinná cukrárna a kavárna vznikla před třemi lety v Žatci a nabízí čerstvé zákusky a dezerty, lívance nebo palačinky s čerstvým ovocem a také kávu ze všech koutů světa přímo z pražírny.

Ve svém podniku organizuje různé akce, v rámci kulturního života ve městě pořádá například ve spolupráci s městskou knihovnou pravidelné čtení u kávy. „Jsem pyšná, že jsem dokázala vlastními silami vypiplat svou firmu z ničeho a najít si stálou klientelu zákazníků, kteří se vrací a vědí, že je důležité si pochutnat na kvalitě, nejen hledět na to, kde mají co nejlevnější,“ říká majitelka Petra Šebková.

Lahůdky Jitřenka

„Naše firma je na trhu již od roku 1992. Specializujeme se na výrobu a distribuci čerstvých lahůdek, především chlebíčků, salátů, pomazánek i na produkty cateringového typu. Výrobky dodáváme do obchodů, kaváren, bister a firemních kantýn v Ústeckém kraji i mimo něj. Největší záběr ale zastupují zákazníci využívající objednávky přes náš e-shop,“ shrnuje Mgr. Martin Paroulek, jednatel společnosti.

Při výrobě zde sledují současné trendy, které se stále více ubírají směrem ke kvalitě surovin, čistotě složení, flexibilitě v dodávkách a objednávkách na míru a také k rozšiřování nabídky o vegetariánské a zdravější varianty produktů. „Mezi největší výzvy, kterým jsme museli čelit, patřily nárůst cen vstupních surovin, tlak na zvyšující se kvalitu při zachování konkurenceschopné ceny, a v neposlední řadě také nábor spolehlivých zaměstnanců. Náročná byla i doba pandemie covidu. Museli jsme se rychle přizpůsobit a najít nové odběratele i způsoby distribuce. Jsme hrdí, že se nám podařilo udržet vysoký standard kvality po celou dobu existence firmy,“ říká Martin Paroulek.

Pekařství Kodys

„Pekárna Kodys, dříve Kodys a Hamele, byla založena mým tátou Petrem Kodysem a Eduardem Hamele před 34 lety. Jak rádi uvádíme, jsme první soukromou pekárnou v Litoměřicích. Firma se mění a tím, že jsme se vystřídali v jejím vedení, tak se proměňuje i pekárna, přizpůsobuje se měnícím se požadavkům zákazníků. Lidé se snaží jíst více zdravě a tím se mění i poptávané výrobky (tmavé pečivo, vícezrnné, žitné atd.), ale nabízíme i stálice, na které jsou lidé zvyklí,“ uvádí majitel pekárny Jakub Kodys.

Podle jeho slov je neustále třeba překonávat překážky, které budou vždy. Jednou z nepříjemných realit jsou skokově rostoucí náklady, ceny energií i surovin.

Čoko Jordan

„Na trhu působíme 18 let. Naše čokoládová cesta začala zakázkovou výrobou pro jiné značky, kde jsme prvních pět let sbírali zkušenosti a ladili řemeslo pod dozorem zkušeného technologa. Dnes se soustředíme na výrobu ručně dělaných čokoládových bonbónů, tabulkové čokolády a dárkových kolekcí pod vlastní značkou Čoko Jordan,“ představuje firmu jednatel Jaroslav Vaňkát.

Čokoládovna staví na ruční práci a prvotřídních surovinách, bedlivě sledují trendy v oboru, ale nenechávají se jimi unést. „Držíme se své filozofie kvality, autenticity a řemeslnosti. Například místo toho, abychom podlehli módní vlně okolo tzv. dubajské čokolády, jsme vytvořili Děčínskou čokoládu – lahodnou kombinaci nugátu a pistáciového krému, která čerpá z lokální inspirace,“ prozradil Jaroslav Vaňkát. Je pyšný na rozhodnutí zvládnout naplno celý proces výroby čokolády, bez využití outsourcingu, s vlastním rukopisem.

Lahůdky Osada

„Působíme na trhu od roku 2006. Specializujeme se na výrobu a prodej potravin studené kuchyně a lahůdek, dbáme na kvalitní, čerstvé suroviny, přesto se snažíme o dostupné ceny. Sledujeme tradiční i moderní trendy v oblasti lahůdek, což nám umožňuje nabízet jak klasické varianty, které upřednostňuje zejména starší generace, tak i méně obvyklé receptury,“ popisuje Markéta Brožová z Lahůdek Osada. Strategií a cílem je dle jejích slov zachování nejlepší chuti lahůdek, tradičních receptur i dostupných cen. Spolupracují s osvědčenými dodavateli a budují s nimi dlouhodobé vztahy. „Jako největší úspěch vnímáme to, že když se v našem okrese řekne Lahůdky Osada, většina lidí nás dobře zná a oceňuje naše výrobky,“ dodává Markéta Brožová.

Danino pekařství

„Firmu jsem založila v roce 2017 a z koníčku se stala živnost. Z původní záliby je malá řemeslná pekárna, spojená s vlastní prodejnou a bistrem. Peču kváskový chléb a pečivo z vlastního přírodního kvasu a sortiment sladkých i slaných výrobků podle originálních receptur. Používám pouze prvotní suroviny, nikoli průmyslově vyrobené náplně, vše si připravujeme sami a čerstvě. Pečeme pro potřeby své prodejny i pro externí odběratele, jako jsou farmářské prodejny, bistra a kavárny,“ shrnuje majitelka pekárny Dana Štechová.

Sama není vyučena v oboru, takže se vše od základů musela naučit. „Od počátku jsem bojovala se znalostmi a pravidly pro výrobu většího množství, než je jeden chléb pro rodinu. Musela jsem zvládnout logistiku postupů výroby a úpravu receptur z jednoho kusu na desítkové a stovkové násobky… Jsem šťastná, že jsem firmu udržela i přes období covidu, těší mě, že jsem udržela zaměstnance a objem produkce postupně narůstá,“ prozradila Dana Štechová.

Mýdlárna Rubens

„Naší rodinnou firmu jsme založili v roce 2003. Původně jako malou bylinkovou mýdlárnu pro hosty v našem pensionu Růžák, aby si odnesli originální dárek z Růžové, respektive z Českosaského Švýcarska. Poté byl v pensionu ubytován člověk, který k nám následně poslal televizní pořad Toulavá kamera a tím to všechno začalo. Dostali jsme se do povědomí nejen diváků tohoto pořadu, ale i Národního parku České Švýcarsko, který nás zařadil do svých propagací jako zajímavé návštěvní místo,“ vypráví spolumajitelka mýdlárny Miloslava Hrachovcová.

Od začátku měli jasno, co chtějí vyrábět, a to bylinkové produkty našich babiček a prababiček, jen jim dát moderní vzhled. „Když jsme začínali, byly jsme na trhu tři, čtyři firmy, nyní se počet rozrostl na několik desítek. Proto je zásadní držet krok a neustále uvádět novinky. Avšak stále v rámci naší filozofie, což je respekt k přírodě. Léčivé účinky přírody jsme zakomponovali do našich výrobků. Největším úkolem bylo přesvědčit zaměstnance, aby byli stejně nadšeni pro práci jako my, kteří jsme si jí vymysleli,“ uvádí Miloslava Hrachovcová.

Cukrárna U botanika

„Naše cukrárna vznikla ke konci roku 2011 a najdete nás v areálu botanické zahrady v Teplicích. Začátky byly náročné, pracovala jsem šest dní v týdnu sama, osm až 10 hodin, ale vyplatilo se – spokojení a stálí zákazníci se vrací. Snažíme se budovat a vytvářet nové věci podle poptávky na trhu, abychom každý rok zaujali něčím novým,“ říká zakladatelka cukrárny Simona Dědičová. Zakládá si na tom, že cukrárna je rodinným podnikem, kam se lidé přijdou občerstvit a zároveň si popovídat, zasmát se…

BB Cidre

„Jsme malá řemeslná cidrárna v Rumburku, kde působíme od roku 2016. Specializujeme se na výrobu autentického cidru ze starých sudetských odrůd jablek, které vykupujeme a sbíráme v oblasti Českosaského Švýcarska a Lužických hor. Oživili jsme tak tradici zpracování jablek v našem regionu. Samozřejmě spotřeba cidru nedosahuje a nikdy nedosáhne v Česku objemů piva, ale naše pozice je relativně ustálená,“ uvádí majitel Radim Burkoň a pokračuje: „Etablovat se na trhu, kde dominuje pivo a víno, je obrovskou výzvou. Problémem je též sezónnost, závislost na úrodě jablek v našem regionu. Loni jsme například nemoštovali, jelikož nebylo co.“

Květiny & Dekorace RosMarina

Od roku 2013 provozuje Tereza Bayerová v Mostě svůj obchod Květiny & Dekorace RosMarina. „Začínala jsem v malém obchůdku s velmi skromným sortimentem a žádnými zkušenosti, čekala jsem na každého zákazníka a snažila se vrýt do povědomí lidí. Práce s květinami mě baví, stále se vzdělávám na kurzech, čerpám inspiraci v zahraničí a u konkurence, vždy jsem se snažila být o krok napřed. Několik let jsem pečlivě vybírala dodavatele, abych denně mohla nabídnou čerstvé a krásné květiny a vždy i něco navíc,“ říká.

Postupem času přidala ke květinám i bytové doplňky a dekorace, pronajatý prostor začal být malý, a tak se prodejna přesunula do velkého, vzdušného prostoru.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.