
Ve stále tvrdším konkurenčním prostředí si jednotliví hráči snaží uhájit, či dokonce zvýšit tržní podíl nejen svojí cenovou politikou, ale i prostřednictvím menších akvizic.
Maloobchodní potravinářské řetězce v Evropě stále pociťují určitou nákupní zdrženlivost spotřebitelů, což je nutí investovat do nižších cen. Proto také některé z nich už na jaře upozornily akcionáře, že letošní zisky budou zřejmě nižší než loni, v lepším případě předpovídají stagnaci.
V Německu, největším evropském trhu, tamní Svaz maloobchodu (HDE) ve své předpovědi (zveřejněné 7. července) předpokládá, že maloobchodní obrat v zemi letos proti loňsku nominálně stoupne o 2 %, reálně pak asi o 0,5 %. Více než dvě pětiny maloobchodníků (42 %) počítají během letošního 2. pololetí se stagnací prodeje, zhruba třetina se obává poklesu, vyplývá z výběrového šetření HDE mezi přibližně 650 společnostmi. Ty jsou podle zprávy stále obezřetnější, ačkoli spotřebitelská nálada se zvolna zlepšuje.
Schwarz Group: Tempo růstu zvolnilo
Dynamiku maloobchodních tržeb v nominálním vyjádření v minulých letech výrazně ovlivňoval růst spotřebitelských cen. Zdražování pokračovalo, byť mírnějším tempem, také loni, ale mnoha řetězcům se nepodařilo udržet předchozí tempo. To platí i pro maloobchodní podnikání německého konglomerátu Schwarz Group. Celosvětový obrat jeho diskontního řetězce Lidlu ve srovnání s rokem 2023 nominálně stoupl o 4,7 % na 132,1 mld. eur, zatímco rok předtím zaznamenal vzestup o 9,5 %. Tempo růstu zesláblo také hypermarketům Kaufland.
Přitom oba německé řetězce, zaujímající vedoucí pozici také na tuzemském trhu, rostly rychleji než celkový potravinářský maloobchod v Evropě. Ten zvýšil loni tržby o průměrných 2,4 %, vyplývá ze studie, kterou zveřejnily poradenská firma McKinsey & Co a oborová asociace EuroCommerce. Jak uvedly, o podstatnou část tohoto růstu se postaraly vyšší ceny, zatímco samotný fyzický objem prodeje stoupl jenom o 0,2 %. Internetový prodej Lidlu a Kauflandu v hodnoceném účetním roce stagnoval a dosáhl 1,7 mld. eur.
Na obzoru další akvizice v Rumunsku
Schwarz Group nepolevuje v zahraniční expanzi. Jeho „žhavým“ cílem nyní je devatenáctimilionové Rumunsko, kde Lidl a Kaufland sehrávají klíčovou roli v tamním potravinářském maloobchodu. Časopis ESM Magazine počátkem července informoval o záměru skupiny převzít 70% podíl v rumunském diskontním řetězci La Cocos, který nyní vlastní skupina finančních investorů. Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) a několik lokálních investorů (mj. Morphosis Capital) do řetězce vstoupili loňského srpna. Společnost La Cocos provozuje čtyři velkoformátové obchody. Její tržby loni meziročně stouply o 20 % na 236,5 mil. eur, letošní cíl je více než 300 mil. eur s tím, že otevře další tři velkoprodejny. Dlouhodobý cíl je 15 velkoformátových prodejen a více než miliardový obrat (v eurech) do roku 2030. Lidl je na rumunském potravinářském trhu s loňskými tržbami 24 mld. lei (zhruba 5 mld. eur) už čtyři roky jednička. Druhé místo připadá Kauflandu s tržbami 19,6 mld. lei (přes 3,9 mld. eur).
Svoji pozici posiluje v Rumunsku také polská Żabka Group, která v polovině června oznámila, že otevírá svůj stý convenience obchod Froo. Stalo se tak pouhý rok po jejím vstupu do Rumunska. Šéfka společnosti Żabka, International Anna Grabowska, věří, že se řetězci podaří zopakovat úspěch, jehož dosáhl doma, kde provozuje přes 11 600 prodejen řízených více než 10 tis. franšízanty.
Británie: Tesco upevňuje pozici
Britskému potravinářskému maloobchodu již řadu let dominuje řetězec Tesco PLC s podílem dlouhodobě přesahujícím 27 %. V závěru minulého roku se mu podařilo tento ukazatel výrazně zvýšit. Během 12 týdnů do 29. prosince 2024 držel 28,5 % trhu, sdělila analytická firma Kantar. Růst o 0,8 procentního bodu byl nejvyšší ze všech supermarketů na ostrovech. Druhý největší hráč J Sainsbury´s zvýšil podíl na 16 %. Čtveřici řetězců dominujících na britském trhu doplňují Asda a Morrisons.
Tesco v posledním účetním roce (52 týdnů do 22.února) zvedlo příjmy o 3,5 % na 63,6 mld. liber (ve stálých kurzech, bez DPH a prodeje pohonných hmot). Upravený provozní zisk se zvýšil o 10,6 % na 2,71 mld. liber (ve stálých kurzech, včetně pojišťovacích a peněžních služeb).
Zpráva řetězce za uplynulý rok konstatuje, že solidních výsledků bylo dosaženo díky „pokroku na klíčových trzích“, kde stoupl objem prodeje. Jeho celková hodnota (bez DPH a pohonných hmot) vzrostla o 4 % na 63,6 mld. liber, z toho na Británii připadly zhruba tři čtvrtiny uvedené sumy (47,5 mld. liber a meziroční růst o 5,1 %). Upravený provozní zisk vzrostl o 10,3 % na 3 mld. liber (včetně Irska). Střední Evropa – Česko, Slovensko a Maďarsko – generovala prodej 4,2 mld. liber (růst o 2,5 % ve stálých kurzech, ale dle kurzů aktuálních nastal 3% pokles). Upravený provozní zisk v tomto regionu se meziročně zvýšil o 29 % na 112 mil. liber.
Konkurence je v britském potravinářském maloobchodě stále tvrdší. Vedení Teska v první polovině letošního dubna upozornilo akcionáře, že letos se zřejmě budou muset spokojit s nižším ziskem než v předchozích letech. Řetězec si tak chce vytvořit větší prostor pro další snižování cen. Stejně postupují i jeho rivalové, mj. Asda nebo Lidl. Prodej Teska v rámci promočních akcích za letošní březen podle společnosti Kantar tvořil 28 % jeho celkových tržeb za potraviny, nejvíce za poslední čtyři roky.
Carrefour: Snaha optimalizovat portfolio
Zlepšovat základní ekonomické ukazatele v potravinářském maloobchodě, pro který jsou příznačné nízké marže, není jednoduché. O první příčku v domovské Francii zápolí Carrefour, pátý největší řetězec v Evropě. Ze skoro 15 tis. prodejen jich doma má zhruba třetinu s více než pětinovým podílem na francouzském potravinářském maloobchodu. Carrefour se snaží svoji tržní pozici posilovat jednak investicemi do snižování cen, jednak sérií menších akvizic. Loni v červenci dokončil převzetí 60 francouzských prodejen Cora a 115 prodejen Match od belgické Louis Delhaize.
Pařížský protimonopolní úřad tuto transakci schválil letos v březnu. Úřad má v poslední době dost napilno, neboť francouzský maloobchod prochází rozsáhlou konsolidací zahrnující mj. prodej několika set prodejen Casino Group řetězcům Intermarché, Auchan a Carrefour.
Celkové příjmy Carrefouru loni meziročně stouply o 2,8 % na 87,3 mld. eur, provozní zisk o 5,9 % na 1,85 mld. eur. Čistý zisk z běžné činnosti ale klesl o 12,3 % na 790 mil. eur, vyplývá z výroční zprávy společnosti.
Carrefour se snaží optimalizovat své globální portfolio nejenom akvizicemi, ale také opačně – divesticemi. Vedení podle německého listu Lebensmittel Zeitung zvažuje „strategické alternativy“ pro své podnikání v Itálii, kde se mu již delší dobu nedaří. Prodej Carrefouru v Itálii loni meziročně klesl o 5,3 % na 3,6 mld. eur a podnikání skončilo ztrátou 250 mil. eur, kumulovaná ztráta za období 2019 – 2023 přesáhla 8,4 mld. eur, uvedl ve své analýze peněžní ústav Mediobanca. Podle něj Carrefour v zemi na čtvereční metr prodejní plochy trží 5 716 eur ročně, zatímco italský průměr činí 7 700 eur.
Britský list Financial Times loni v listopadu informoval, že Carrefour zamýšlí opustit trhy, které pro něj nejsou podstatné (non-core markets), což by se mělo týkat nejenom Itálie, ale také Belgie, Rumunska a Polska. Řetězec se v uplynulých měsících stáhl z Jordánska a Ománu.
Carrefour naproti tomu sází na Španělsko, jeho největší evropský trh mimo Francii. Z čistého loňského prodeje 85,4 mld. eur na něj připadalo 10,8 mld. eur, přibližně stejně jako v roce 2023. Koncem roku 2024 ve Španělsku provozoval více než 1 600 prodejen s tím, že od roku 2019 jich díky investicím za 150 mil. eur přibylo 691, letos to má být další stovka. Tržní podíl Carrefouru ve Španělsku nehledě na veškeré úsilí stagnuje kolem 9,8 %, zatímco domácí Mercadona kontroluje 26,6 %. Španělský maloobchodní trh s potravinami patří k těm, kde spotřebitelé stále více preferují regionální řetězce, jimž už patří 18 % trhu.
Jedničkou ve francouzském potravinářském obchodu v současné době je E.Leclers, který během čtyřtýdenního období do 15. června zvýšil svůj podíl o 0,2 procentního bodu na 24,6 %. Nejdynamičtější vzestup ale předvedla Carrefour Group, jejíž podíl se zvýšil o 2,1 bodu na 21,8 %. Umožnilo to hlavně zmíněné převzetí řetězců Cora a Match, díky němuž skupina do svého portfolia získala dalších zhruba milion domácností. Na třetím místě je Intermarché s růstem o 0,5 procentního bodu na 14,3 %. Mírně posílil Lidl, jemuž ve sledovaném období patřilo 8 % francouzského trhu.
Napsat komentář