Lidé ocení produkty, které nabízejí příběh, autenticitu a zážitek

„Chci, aby každý zákazník měl svůj jedinečný zážitek. Miluji výzvy a ráda tvořím z příběhů receptury, které spojují tradici s moderním přístupem,“ říká Jarka Frančíková, zakladatelka a majitelka Marmelády z Pošumaví.

Firma Marmeláda z Pošumaví se specializuje na výrobu zakázkových a personalizovaných kolekcí džemů a marmelád.

Říkáte, že vaření džemů je pro vás víc než jen práce. Jak dlouho jste na trhu?

Na trhu působím sedm let a od začátku kladu důraz na inovace, originalitu a osobní přístup. Za tu dobu jsem získala hluboké poznatky o tom, co zákazníci hledají a jaké trendy jsou v současnosti nepostradatelné. Sedm let není jen údaj na časové ose, ale i prostor k neustálému vzdělávání a seberozvoji. Čtu odborné časopisy, sleduji inovativní výrobce, navštěvuji veletrhy a komunikuji s kolegy z oboru v zahraničí. To mi umožňuje se rychleji přizpůsobit poptávce a rozšiřuje obzory.

Inovace a originalita jsou ve vašem oboru klíčové pilíře úspěchu…

Je to přesně tak. V dnešní době je důležité nabízet kvalitní výrobky, ale také vytvářet zážitky. Proto věnuji velkou pozornost inovacím, experimentuji s kombinacemi chutí a vytvářím produkty, které jsou originální. Každý výrobek je pečlivě promyšlený, s cílem nabídnout něco jedinečného, ať už jsou to marmelády s netradičními ingrediencemi nebo dárkové balíčky pro speciální příležitosti.

Popularita poctivých domácích produktů roste. Jaké neobvyklé trendy aktuálně sledujete?

Často se účastním mezinárodních workshopů, seminářů nebo online kurzů, kde se dozvídám o nejnovějších inovacích, ráda cestuji a využívám každou příležitost k návštěvě místních trhů nebo specializovaných obchodů. Zajímavým trendem je třeba podávání marmelád a džemů jako součásti slaných pokrmů, například jako doplněk k masitým nebo sýrovým jídlům. Tato kombinace vytváří nevšední gastronomický zážitek a rozšiřuje možnosti využití marmelád.

Co požaduje současný náročný spotřebitel, který hledá něco výjimečného?

Víc než jen produkt. Lidé chtějí příběh a autenticitu. Produkty s příběhem a osobním přístupem jsou stále žádanější. Zákazníci oceňují výrobky, které mají svou historii, jsou připravované s láskou. Pak jsou ochotni je zakomponovat do svých oslav, firemních eventů či darů s osobním nádechem. To je oblast, kterou vnímám jako obrovskou příležitost k růstu a diferenciaci od konkurence. Abych mohla držet krok s dobou, je klíčové nejen sledovat trendy, ale také je aktivně ovlivňovat.

Prozradíte, čím konkrétně?

Od začátku jsem chtěla ukázat, že i tak zdánlivě malá věc, jako je marmeláda, může být velkolepá. Snažím se být otevřená novým nápadům a připravena na změny. Flexibilita, kreativita a osobní přístup jsou základní hodnoty, které mě vedou k tomu, aby mé produkty nepředstavovaly jen pouhou ovocnou pomazánku na chleba, ale měly širší využití v jídelníčku. Proto i s nadšením učím ve svých kurzech probouzet vášeň k domácímu zavařování a ukazuji, jak široké využití mohou pečlivě připravené delikatesy mít, jak a s čím je moderně kombinovat.

Konkurence je obrovská, čím jsou právě vaše produkty jedinečné, na co sázíte?

Jsem kreativec. Jako se mění svět a my v něm, mění se i preference, chutě a přání. Mé produkty jsou jedinečné svým vztahem k regionu, téměř stovkou ocenění jak na mezinárodní, tak i lokální úrovni a chuťovými kombinacemi, které jsou neokoukané. Měním nabídku tak, aby byla vždy zajímavá. Mám ale samozřejmě i stálice, na které je zákazník zvyklý. Sázím na trendy, sleduji je, inspiruji se z nich a přenáším je do svého byznysu. Jsem druh umělce, který se místo plátna a štětce využívá ke své tvorbě hrnec a vařečku.

S výrobou džemů a marmelád máte dlouholeté zkušenosti. Co vše je potřeba hlídat?

Jednoznačně čistotu. Celého pracoviště, nádobí, oblečení a ovoce. Dbát na vysoce kvalitní ingredience, používat jen zralé ovoce bez známek vady, kazu a hniloby. Důležité je pečlivé měření přirozené sladkosti ovoce, to je u mě naprostým základem. Podle toho dopočítávám další ingredience tak, aby poměr byl správně vyvážený. Rovněž správná teplota je klíčová ve všech stádiích výroby. Od skladování surovin, přes proces vaření až po skladování hotových výrobků.

Jaké využíváte kanály pro komunikaci se zákazníky a prodej?

Mým nejsilnějším komunikačním kanálem je e-mail marketing a práce s vlastní databází zákazníků. Aktivně také navštěvuji akce a festivaly, kde mohu představit své výrobky přímo cílové skupině. Mám vlastní marmeládový boutique v provozovně na Šumavě, který je nejen místem pro přímý prodej, ale i inspirativní zastávkou pro turisty. Návštěvníci si u nás mohou nakoupit, pobavit se na téma vaření marmelád a dozvědět se příběh o vzniku každé z nabízených delikates. Jsou to takové komorní besedy. Prodáváme také v několika obchodech na Šumavě, které se zaměřují na přírodní produkty a zdravou výživu. S letitou zkušeností mezi podnikateli navíc rozvíjím zakázkovou výrobu, kterou vyhledávají firmy, připravuji také svatební kolekce, které mě neskutečně baví.

Jaké největší překážky jste musela za dobu existence na trhu zvládnout?

Bylo jich více a výrazně ovlivnily můj podnikatelský směr. Největší z nich byla bezpochyby doba pandemie, která zásadně změnila způsob, jakým fungoval trh i moje podnikání. Během této doby bylo omezeno osobní setkávání a přímý kontakt se zákazníky, což představovalo výzvu pro udržení kontaktu a vztahů s klienty, a také pro prodej a propagaci produktů. Tato situace však pro mě byla zároveň příležitostí k posílení a přizpůsobení strategie. Zaměřila jsem se na rozvoj individuálních zakázek a firemních kolekcí na míru. Tato flexibilita a schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám mi pomohly nejen překonat krizové období, ale také posílit značku.

Jací jsou Češi, pokud jde o oblíbené chutě? Je něco, co byste aktuálně označila za „hit“?

Někteří jsou stále konzervativní a vyhledávají tradiční výrobky z klasického českého ovoce. Čím více se ale o marmeládách mluví, tím více lidé touží po originalitě. Hitem je v každém směru moje pomerančová marmeláda. Z tradičního ovoce vedou džemy jahodové a malinové a pak samozřejmě tradiční šumavská borůvka, kterou si zákazníci rezervují i půl roku dopředu.

Kam se chcete dále posouvat, kde vidíte prostor pro inovace a růst?

Obrovský potenciál vidím v oboru hotelnictví. V zahraničí mě baví, když hotely a ubytovací zařízení nabízejí svůj vlastní marmeládový produkt jako suvenýr. Nabízím své služby i hotelovým subjektům v Čechách jako poradce a konzultant. Pomáhám s výběrem ingrediencí, aby jejich koncept vycházel a vystihoval lokalitu, kde působí.

Co považujete za vůbec největší úspěch ve vaší dosavadní práci?

Nejcennějším úspěchem, kterého lze v podnikání dosáhnout, je spokojený a věrný zákazník. Takový nejen, že pravidelně využívá našich služeb či produktů, ale také s nadšením doporučuje naše jméno přátelům a známým, čímž šíří povědomí o značce přirozeným způsobem. Jsem hrdá na každý krok a rozhodnutí, které podnikám s cílem zachovat a rozvíjet kvalitu a originalitu svých produktů. Tyto hodnoty považuji za základní stavební kameny své strategie, neboť věřím, že důsledná péče o detail a inovativní přístupy se odrážejí ve spokojenosti zákazníků i uznání od odborné veřejnosti. Úspěchy na mezinárodních soutěžích jsou pro mě potvrzením správného směru. Tato ocenění nejsou pouze symbolickým uznáním, ale také motivací k dalšímu růstu a rozvoji.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.