Pet food: prémiová kvalita a udržitelnost

Z pet food se stává sofistikovaný segment, ve kterém hrají roli inovace, udržitelnost a personalizace. Spotřebitelé za své peníze očekávají přidanou hodnotu.

Tuzemský trh s krmivy pro domácí mazlíčky prochází v mnoha ohledech transformací a je ovlivňován řadou faktorů. Významně roste poptávka po prémiových, superprémiových, funkčních a přírodních krmivech.

Stejně, jako se mění přístup spotřebitelů k potravinám, směrem ke zdravějšímu životnímu stylu, je tento trend patrný také v kategorii krmiv pro zvířata. Nakupující kladou větší důraz na kvalitu, zajímají se o složení produktů a původ použitých surovin.

Domácí mazlíčci jsou stále více vnímáni jako plnohodnotní členové rodiny, přičemž tento posun vede k vyšším nárokům na jejich stravování.

Nejvíce utrácíme za krmivo pro kočky

Podle výsledků průzkumu trhu YouGov Shopper panel (data 2024 vs 2023) nakoupilo v roce 2024 některý z výrobků pro zvířecí mazlíčky téměř šest z 10 českých rodin. Celkově za tyto výrobky utratily necelých 11 mld. Kč, což bylo o 7 % více než v roce předchozím. Větší část výdajů domácnosti utratily za výrobky pro kočky, cca 60 %, zhruba 40 % pak za výrobky pro psy. Největší útratu za pet food zanechají domácnosti v hypermarketech, a to víc než pětinu, na dalším místě jsou diskontní prodejny a internet, kde utratí necelou pětinu svých výdajů.

Pro kočky nakupovaly domácnosti zhruba každých 15 dní a za jeden nákup utratily 145 Kč, přičemž největší kategorií v rámci kočičího krmiva je tzv. mokré krmení, které v rámci výdajů tvoří víc jak 60 %, za suchá krmiva domácnosti utratí 25 % výdajů, za pamlsky zbytek. Výrobky pro psy nakoupily v roce 2024 čtyři z 10 českých domácností, nakupovaly je v průměru jednou za tři týdny a za jeden nákup utratily 130 Kč. Největší kategorií v rámci krmiva pro psy jsou granule, tzv. suché krmení, které tvoří necelých 40 % všech výdajů, mokré krmení pak necelých 30 %, za pamlsky domácnosti utratí více, 33 % všech výdajů.

Kočky, psi, hlodavci i papoušci

Podle průzkumů má 58 % Čechů aspoň jednoho domácího mazlíčka. „Největší zastoupení mají v českých domácnostech psi, přibývá ale také majitelů koček. Tržby v segmentu potřeb pro kočky rostly v posledních dvou letech 2x rychleji oproti segmentu psů. Dalšími častými domácími mazlíčky podle počtu zastoupení v českých domácnostech jsou králíci a drobní hlodavci, papoušci, akvarijní rybičky a plazi,“ uvádí Pavel Kopřiva, Group E‑commerce Director společnosti Super zoo.

„Zákazníci již nehledají jen základní výživu, ale komplexní řešení, odpovídající životnímu stylu zvířete, jeho zdravotním potřebám, ale také třeba svým etickým preferencím. Na jedné straně vnímáme stoupající citlivost vůči cenám, zároveň však trvá poptávka po superprémiových a holistických krmivech – lidé chtějí pro své mazlíčky to nejlepší,“ potvrzuje Luboš Rejchrt ze společnosti Super zoo.

Udržitelná krmiva s funkčními složkami

Domácí zvířata potřebují výživu, která podporuje jejich zdraví a vitalitu, udrží je v dobré kondici. Na trhu se proto objevuje stále větší nabídka krmiv s přidanými funkčními složkami, například pro lepší imunitu, lesklou srst, pevné kosti nebo podporu bezproblémového trávení, podobně jako specializované druhy krmiv, přizpůsobené různým dietám, citlivému zažívání nebo alergiím. Jak již bylo řečeno, poměrně výrazně roste zájem o prémiové produkty, u kterých zákazník očekává, že splňují nejvyšší nároky na kvalitu složení i transparentnost výroby a je ochoten do tohoto benefitu pro svého domácího mazlíčka investovat. Hitem poslední doby jsou rovněž bezobilné nebo veganské varianty krmiv.

Důležitým faktorem v pet food segmentu se stává rovněž udržitelnost a ekologické smýšlení spotřebitelů, kteří stále ve větší míře vyžadují, aby byla krmiva, která kupují, vyráběna s ohledem na ochranu životního prostředí, například prostřednictvím využití eticky pěstovaných surovin a recyklovatelných obalů.

Tlak na cenu nahrává multipackům

„V současnosti pozorujeme na retailovém trhu zpomalení růstu objemu prodeje pet food, zatímco hodnota celé kategorie stále mírně roste. Růst je tažen především kategoriemi pro kočky, zatímco sortiment pro psy, s výjimkou pamlsků, v klasickém, nespecializovaném maloobchodě klesá. U kočičích produktů, zejména v klíčové kategorii kapsiček, je patrný silný tlak na cenu, výrazně roste nabídka multipacků, což reflektuje zvýšenou cenovou citlivost spotřebitelů a zároveň jejich snahu o výhodnější nákupní balení. Na druhé straně u psích kategorií sledujeme rostoucí zájem o prémiové produkty. Spotřebitelé zde častěji upřednostňují kvalitu a funkční benefity, což naznačuje posun směrem k více hodnotově orientovanému nákupnímu chování,“ popisuje trendy Michal Riegel, marketingový ředitel společnosti Partner in Pet Food. Největší oblibě se podle něj dlouhodobě těší kočičí krmiva, zejména jednoporcová balení, tedy kapsičky a malé konzervy. Tyto produkty zároveň vykazují nejrychlejší růst napříč celým segmentem v objemu i hodnotě.

„Naše inovační aktivity se soustředí především na tři klíčové směry: rozšiřování prémiového portfolia, posilování nabídky v kočičích kategoriích a rozvoj formátů, které odpovídají aktuálním nákupním preferencím spotřebitelů. V segmentu psího krmiva jsme uvedli začátkem července na trh novou superprémiovou řadu granulí Polaris Immunity+, která se zaměřuje na podporu imunity a celkové vitality psů,“ uvádí Michal Riegel.

V kočičích kategoriích vstoupila firma do segmentu minikonzerv se značkou PreVital, čímž reaguje na rostoucí oblibu jednoporcových formátů. V segmentu kapsiček pak rozšiřuje portfolio o několik nových multipacků pod značkou PreVital a Propesko. Do konce roku je v plánu uvedení několika nových prémiových produktů pod značkou Shelma.

Změny nákupního chování: Rychle až do domu

Covidová pandemie výrazně urychlila přechod spotřebitelů k preferenci online nákupů, což platí i v kategorii pet food. Tento trend potvrzuje i Pavel Kopřiva ze společnosti Super zoo: „V Česku roste zájem o rychlé dodání granulí a dalších potřeb pro mazlíčky až ke dveřím na přesně určený čas. Expresní rozvoz plánuje využívat přes 63 % chovatelů. Rychlost dodání krmiva zvířecímu parťákovi je pro zákazníky klíčová. Zjistili jsme, že jde o zásadní faktor při rozhodování, zda online nákup úspěšně dokončí. I proto vnímáme expresní rozvoz jako průlomový milník v pet segmentu.“

Podle výsledků průzkumu společnosti Super zoo nakupují potřeby pro domácí mazlíčky v Česku v 70 % ženy a více než tři čtvrtiny tržeb připadají na krmivo. Podle aktuálních odhadů utratí čeští spotřebitelé za krmivo pro psy a kočky 11 až 12 mld. Kč ročně. „Českým specifikem bylo dosud vyzvedávání online nákupu na prodejně – tento způsob volilo 84 % chovatelů. Důvodem byla nízká časová flexibilita kurýrních služeb. Po zavedení expresního rozvozu se trend obrací, podle našich zjištění dokonce až u dvou třetin zákazníků,“ prozradil Pavel Kopřiva.

Vylepšené receptury s lokálními surovinami

„V Super zoo sledujeme trendy a reagujeme na poptávku. Aktuálně jsme představili novou generaci vlastní značky krmiv pro psy Ontario. Vylepšená receptura obsahuje o třetinu vyšší podíl masa, včetně nově přidaného čerstvého masa, dále moderní přílohy, superpotraviny, probiotika a postbiotika, bylinné a ovocné antioxidanty, kloubní výživu a zvýšený obsah omega-3 a omega-6 mastných kyselin. Ultraprémiové holistické krmivo pro psy Elbeville jsme letos rozšířili o novou řadu mokrých krmiv, balených ve sklenicích. Důraz klademe na použití lokálních surovin – čerstvé maso pochází výhradně z České republiky a je zpracováno do 72 hodin od porážky,“ představuje novinky v sortimentu Super zoo Luboš Rejchrt.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.