
Na naše chuťové buňky útočí kečupy nejen složením, ale i barvou. Typickou červenou využívají designéři při tvorbě grafiky na obalech. Právě červené barvy, která podněcuje chuť, se ukázalo být velmi úspěšnou záležitostí.
Kečup, jak ho dnes známe se vyrábí ze zralých rajčat. Původní slovo kečup bylo zřejmě převzato z čínštiny (kantonský dialekt ke-tsiap) a označovalo omáčku z lilku. Později se termín používal pro označování omáček vyrobených z hub nebo solného roztoku ryb s bylinami a kořením. Nejstarší vytištěný recept na kečup z rajčat je z roku 1801.
Kečup a dressingy patří k velmi oblíbeným dochucovadlům. Obvykle se jedná o produkty ve spotřebitelských atraktivních, a zároveň pro uživatele, i manipulačně příznivých obalech.
Nejstarším a nejznámějším výrobcem kečupu je společnost Heinz, která byla založena v roce 1869 v Pensylvánii. Potraviny zpracovával v 19. století Henry J. Heinz bez jakýchkoliv přídavků konzervantů, zahušťovadel, barviv a aromat, vše za dodržení přísných hygienických zásad. Novátorem však byl i v technice balení. Svůj první výrobek, ručně strouhaný křen, prodával v průhledných skleněných lahvích, aby jeho čistotu prokázal na první pohled. Už tehdy zdobila sklenici etiketa, která svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země Henryho J. Heinze. I v jiných reklamních kampaních předstihl Heinz svou dobu o několik desetiletí. Málokdo dnes ví, že právě on v roce 1900 umístil vůbec první světelnou reklamu na světě, a to v centru New Yorku na rohu 23. ulice a Páté Avenue.
Ikonická láhev byla patentována v roce 1882 a od té doby změnila svůj tvar pouze sedmkrát. Stala se spotřebitelským artefaktem a zároveň tvůrčí inspirací umělců, jakými byli například Andy Warhol či irská umělkyně Orla Walsh. V roce 2003 přišla firma Heinz s významnou inovací – otočila láhev dnem vzhůru a určila tak způsob, jakým je kečup po celém světě nyní servírován.
Kečup do pevných obalů i flexibilních obalů
I většina současných výrobců klade velký důraz na přírodní příchuť. Spotřebitelé chtějí především produkty s přírodními a v některých případech také s organickými přísadami. Tato kvalita musí být patrná na první pohled. A zde se už dostáváme do souvislosti s příslušným typem balení. U kečupů jsou totiž stále velmi populární zejména průhledné obaly, které spotřebitelům umožní vidět produkt, například ze skla, PET nebo PP. Jak u kečupu, tak i u dressingu lze využít i lahve bariérového typu, kde naopak spotřebitel na produkt nevidí, o to účinnější bariéru mu však obal poskytuje. Další variantou jsou vedle lahví i kelímky či pro větší balení kbelíky, zde už se prakticky omezují výrobci jen na plastová řešení. Pokud se neomezíme pouze na samotný kečup, ale zmapujeme i balení rajských protlaků lze se setkat i s konzervami, tubami nebo vrstvenými kartony stejného typu jaké se používají na balení mléka. Především pro samoobslužné restaurace se kečup plní do flexibilních malých sáčku (stick pack), např. na objemy 20gramů, tedy k využití na jednu porci hranolek či masa. Menší flexibilní balení stále častěji využívají i spotřebitelé, kteří ho berou jako alternativu k podobně baleným tatarským omáčkám, dressingů či majonéze.
Stick pack obaly však výčet možností balení kečupů a dressingů rozhodně nekončí. K dalším populárním (i když v zájmu objektivity je potřeba dodat, že popularitu pevných lahví zatím nedosahují) patří stojací sáčky, tzv. doypacky. Stojací sáčky jsou skvělým způsobem, jak předvést svůj produkt. Jsou designově výrazné, trvanlivé, bezpečné pro potraviny a cenově dostupné. Díky tomu jsou skvělou volbou pro maloobchodní prodej. K výrobě se využívají obvykle bariérové vícevrstvé folie. Fólie je odvíjena z role, ve spodní části je přeložena, jsou vytvořeny vertikální sváry a vzniklé doypack sáčky jsou naplněny pomocí vhodného dávkovacího systému. Poté je vytvořen horizontální doypack svár, uzavřené doypack sáčky jsou odříznuty a vystupují ze stroje. K sáčkům doypack lze přidat šroubovací uzávěr ve středu či na okraji sáčku nebo přivařit znovu uzavíratelný zip. Pro aplikace typu kečup je obvykle volen dávkovač s uzávěrem a víčkem. Fólie jsou velmi dobře potiskovatelné, i sebenáročnější grafiku lze realizovat na současných moderních flexotiskových nebo hlubotiskových strojích.
Tradice, solidnost, kvalita a značka výrobce
Rozsáhlé portfolio obalů (nejenom) pro tento sortiment nabízí společnost Greiner Packaging. Obalová řada zahrnuje lahve v široké škále tvarů, barev a velikostí. Na přání zákazníka lze nově vyrábět obaly až z 100% r-PET. Tento r-PET, který se získává z PET lahví, je v současnosti také jediným materiálem, který je schválen pro potravinářský sektor.
Nabídka zahrnuje i bariérová řešení – jednovrstvých i vícevrstvých obalů. Tato řešení nabízejí účinný způsob boje proti plýtvání potravinami díky prodloužené trvanlivosti, zejména právě u omáček a kečupů. Obaly na kečupy jsou vyráběny obvykle procesem vstřikování. Dekorovány mohou být nejenom grafickými či samolepícími etiketami, ale i IML (In mould labelling, etiketa je z materiálově totožného materiálu jako obal a je jeho součástí, je „zalita“ do plastu v procesu výroby, nelze ji tedy poškodit). Zatímco u grafických či samolepících folií se lze setkat, v závislosti na potřebě realizace grafiky či technologickému vybavení výrobce, prakticky se všemi tiskovými technikami (ofset, flexotisk, hlubotisk, digitální tisk), IML je obvykle záležitostí flexotisku či hlubotisku.
Pro restaurace, vývařovny či velké kuchyně jsou vhodné i velkoobjemové kbelíky s víkem, případně i odnosnou rukojetí. Vyznačují se flexibilitou, odolností a vhodností pro širokou škálu použití. Zejména v prostředí gastronomie a velkých akcí zajišťují kbelíky snadnou manipulaci a rychlý přístup k produktu.
Jednoporcová balení mají skončit
Vedle pevných obalů, jsou oblíbené úzké jednoporcové stick pack obaly (flexibilní obal ve tvaru tyčinky). Stick pack je moderní typ balení, je šikovný, atraktivní a pohodlný. Svým tvarem jde o polštářový sáček s podélným svárem a speciálním poměrem mezi šířkou a délkou. Při použití pro balení porcí má stick pack ideální poměr baleného produktu k minimu obalového materiálu. Balíček tyčinky tedy potřebuje o 40 % méně filmového materiálu než sáček podobné velikosti. Pro usnadnění výroby, plnění i otevírání mohou mít tyto obaly různé druhy sváru, zakulacené rohy či náseky sváru pro lehčí otevření sáčků. Tyto obaly jsou rovněž populární i v restauračních zařízení, protože jsou určeny k jednotlivé porci a díky svému zabalení jsou velmi hygienickým řešením. Forma balení zároveň odpovídá na trend single domácností.
Obalové materiály používané pro ochranu kečupů, majonéz a podobných produktů vyžadují struktury, které by měly odolávat kyselému prostředí a měly by vykazovat vysokou bariéru proti kyslíku. Standardní struktury jsou obvykle laminovány a využívají materiály jako je fólie BOPET, hliník a kopolymery. Vlastní výroba/tvarování stickpacků probíhá obvykle na vertikálních strojích.
Nové předpisy však od roku 2030 znamenají pro výrobce, obchodníky, hotely, restaurace i spotřebitele zásadní změny, protože mají být zakázané jednorázové plastové obaly na čerstvé ovoce a zeleninu, jednoporcová balení smetany do kávy, kečupu či hořčice a miniaturní hotelové toaletní potřeby.
Napsat komentář