Čeští spotřebitelé i obchodníci mají lepší náladu

Pozitivní nálada českých spotřebitelů a mírný optimismus obchodníků jsou hlavními zprávami, které zazněly na pravidelné společné tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) a společnosti NielsenIQ. Vedle výsledků českého obchodu jako celku se letní tisková konference zaměřila na dynamicky rostoucí segment bio potravin.

„Aktuální data jasně potvrzují, že zájem zákazníků o kvalitu i nadále roste. Segment bio potravin je toho ukázkovou ilustrací. Růst prodejů bio potravin výrazně převyšuje ne-bio kategorie a pro obchodníky i pro dodavatele jde o oblast s velkým potenciálem dalšího růstu. Je to také šance, jak dostat na pulty obchodů více výrobků od lokálních producentů, které zákazníci čím dál častěji poptávají a jsou ochotni si za ně připlatit,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR.

Spotřebitelská důvěra v kladných číslech

Důvěra spotřebitelů napříč Evropou vykazuje v letošním roce kladné hodnoty a Češi si ve srovnání se zahraničím vedou velmi dobře – ve většině ukazatelů se ve vztahu k náladě a očekáváním drží nad evropským průměrem. Současná makroekonomická situace navíc naznačuje opatrný optimismus i do budoucna.

„Reálné mzdy Čechů rostly v prvním čtvrtletí meziročně o 3,9 %. Z hlediska nálady spotřebitelů jde o jeden z klíčových faktorů a jeho odraz do reálného spotřebitelského chování je již nyní zřetelný. Zájem o kvalitní produkty, zejména v segmentu potravin a drogistických výrobků, roste,“ uvádí Karel Týra, generální ředitel NielsenIQ pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Tento trend odráží rovněž rostoucí trh s biopotravinami. Jejich hodnotový podíl na celkovým trhu s potravinami je sice jen 1,3 %, meziročně však biopotraviny zaznamenávají růst hodnoty prodejů o 6,5 %, zatímco ne-bio potraviny rostou o 4,7 %. Velkou zásluhu na růstu bio segmentu mají obchodní řetězce aktivní nabídkou bio potravin vlastních značek, které tvoří 66 % prodejů všech biopotravin.

Dalším výrazným trendem uplynulého čtvrtletí je silný růst online prodejů, a to zejména v segmentu rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie), kde e-commerce dosahuje devítinásobného obratu oproti době před pandemií. Celkové online tržby rostou v těchto kategoriích 6x rychleji, než je tomu u kamenných prodejen.

„Hlavním faktorem, proč spotřebitelé volí nákupy potravin online, je pohodlí, a to i navzdory tomu, že cena takového nákupu je často vyšší, například kvůli poplatkům za doručení,“ zdůrazňuje Karel Týra.

Mírný optimismus obchodníků kalí dodavatelé

Spotřebitelský optimismus se odráží rovněž do nálady samotných obchodníků. Jejich mírně optimistický postoj zachycuje pravidelný čtvrtletní průzkum sentimentu SOCR Retail Index¹, který v létě dosáhl hodnoty 62,4 bodů ze 100 (nárůst o 1,2 bodu).

„Přes všechny nejistoty stran ekonomického a politického vývoje vykazuje sektor obchodu dobré výsledky, což je odrazem zlepšující se důvěry našich zákazníků v pokračující růst české ekonomiky a především reálných mezd. Optimismus zákazníků se pak odráží také ve velmi silné motivaci obchodníků investovat do rozvoje svého podnikání. Investice do inovativních řešení, provozních úspor i zlepšování zákaznické zkušenosti se pohybují okolo 20 mld. Kč ročně. Retail tak patří mezi největší české investory a tento trend bude i nadále pokračovat, zejména pokud se povede urychlit stavební řízení a zjednodušit povolovací procesy,“ upozorňuje Tomáš Prouza.

Vztahy s dodavateli jsou naopak oblastí, která táhne celkovou náladu obchodníků setrvale dolů. Aktuálně jde zejména o vysoké ceny zemědělských produktů, jejichž výrazný nárůst je patrný již od konce roku 2024 a který výrazně převyšuje průměrný růst zemědělských cen v Evropě.

„Rostoucí ceny dodávek českých zemědělců jsou hlavním důvodem toho, proč na tuzemském trhu potraviny meziročně zdražují – v červenci o 5,2 %. Je proto třeba hledat cesty, jak dostat český trh s potravinami zpět do rovnováhy. Zejména musí dojít k navýšení konkurence mezi potravináři. Dovoz ze zahraničí nesmí dusit nesmyslná byrokracie a je potřeba podpořit menší dodavatele, kteří mohou výrazně zlepšit pestrost domácí nabídky. V neposlední řadě je třeba si posvítit na velké nadnárodní dodavatele, jejichž rozbíjení jednotného evropského trhu je mnohdy za hranou férové hospodářské soutěže. Odstranění teritoriálních omezení obchodu je klíčovým úkolem pro české i evropské politiky, jehož splnění povede k nižším cenám v obchodech,“ uzavírá Tomáš Prouza.

1. TZ SOCR ČR: SOCR Retail Index: Nálada mezi obchodníky se mírně zlepšuje. Optimismus ale brzdí zvyšující se ceny českých dodavatelů, zejména zemědělců. | SOCR.cz

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 15. srpna 2025