Chceme mít „jiný“ sortiment než klasické supermarkety, říká nákupčí Rohlik.cz

Rohlik.cz se od kamenných řetězců typu Kaufland nebo Lidl neliší jen tím, že funguje kompletně on-line. Snaží se být jiný po všech stránkách. Čím dál častěji spolupracuje s regionálními dodavateli, sází na čerstvost potravin, bojuje proti plýtvání, omezuje produkci plastových obalů a v případě svého projektu Rohlík Bistro, který pomáhá restauracím přežít těžkou dobu, dokonce přebírá zodpovědnost za neprodané zboží.

Už vloni Rohlík zaujal například tím, že začal prodávat „křivou“ zeleninu, dalším z důkazů jeho přístupu k podnikání je spolupráce s Čerstvě utrženo. Malým družstvem českých farmářů, kteří pěstují rajčata, borůvky nebo meruňky, a zakládají si přitom na poctivé práci, čerstvosti potravin nebo šetrném přístupu k životnímu prostředí.

„Každého dodavatele na začátku spolupráce minimálně jednou navštívíme a chceme vidět jeho skleníky i pole. Zajímá nás, jak se chová k půdě, ke zvířatům nebo k lidem. Musí to mezi námi fungovat hlavně lidsky, certifikáty a další formality jsou až na druhém místě,“ říká nákupčí ovoce a zeleniny Rohlíku, Zdeněk Honsa, kterému se projekt Čerstvě utrženo hned od začátku zamlouval.

Spolupráce s Čerstvě utrženo přináší zákazníkům Rohlíku možnost objednávat ovoce a zeleninu, které není zabalené v plastových vaničkách, ale jen v papírových taškách. Díky nastavenému procesu balení a přepravy je zboží také čerstvé, utržené jen před pár hodinami.

Spolupráci si pochvaluje i samotné družstvo. „Do Rohlíku dodáváme přes dva roky a ta spolupráce je skvělá. Firma se k nám chová férově a má například pochopení, že u ovoce a zeleniny nejsme schopni 14 dní dopředu přesně odhadnout, jaká bude produkce. Máme proto nastavený flexibilní model a závazné objednávky chodí až několik dní předem, když už přesněji víme, co zvládneme a co nikoliv,“ pochvaluje si Luděk Dvořák, předseda Čerstvě utrženo.

Během dvou a půl roku spolupráce narostla na desetinásobek a Rohlík se stal pro Čerstvě utrženo klíčovým odběratelem. „Vnímáme, že na Rohlíku se zákazníci chovají jinak než v klasickém supermarketu, kam také dodáváme. Na prodejně obvykle spěchají a hodí do košíku to první, na co v regálu narazí. Na Rohlíku ale mají čas, prohlíží si detaily zboží a pečlivě vybírají podle složení i dodavatele. Je to pro nás skvělá reklama a jasně vidíme, že naše značka díky spolupráci s Rohlíkem roste,“ pokračuje předseda družstva.

Spolupráce s vyšším počtem regionálních dodavatelů nicméně klade na Rohlík vyšší administrativní nároky. Například s Čerstvě utrženo řeší každý den minimálně jednu objednávku, dodací list a fakturu. Aby tyto doklady protékaly firmou co nejrychleji, používá Rohlík standard EDI pro elektronickou výměnu dokladů. „EDI nám zrychluje zejména naskladnění zboží a vyřízení všech dokladů. Dnes ho používá 90 % našich dodavatelů a postupně zapojujeme další. Jelikož naše konkurenční výhoda je hlavně v rychlosti, nemůžeme a nechceme ztrácet čas zbytečnými rutinními činnostmi, které by vyřízení objednávky a příjem zboží zdržovaly. Navíc nám EDI pomáhá sjednotit komunikaci s dodavateli i při expanzi do zahraničí, což umožňuje vyšší míru automatizace,“ uvádí k tomu EDI specialistka Rohlíku, Tereza Podhorská.

EDI ale nepomáhá jenom Rohlíku, standard se často vyplatí také samotným dodavatelům. „Na začátku se do toho dodavatelům moc nechce, ale postupem času nám obvykle dají za pravdu, že spolupráce je s EDI lepší a transparentnější. I díky našemu providerovi, firmě GRiT, který s tím menším firmám hodně pomáhá,“ dodává Zdeněk Honsa.

A Honsova slova potvrzuje i Luděk Dvořák z Čerstvě utrženo. „Když dodáváte zboží do supermarketů, není prostor na chybu. Musíte plnit domluvené termíny i množství. Díky EDI je toto jednodušší, máme přehled o stavu každé objednávky a nehrozí, že se něco ztratí v e-mailech. EDI nám pomáhá v komunikaci s baličkou i dopravcem, vše je rychlejší a mnohem přehlednější,“ uzavírá Dvořák a motivuje tak další dodavatele rychloobrátkového zboží, aby na EDI přešli.

 

Zdroj: GRiT

Praha, 4. února 2021