COOP: Pandemie vrátila zákazníky do menších prodejen

Tržby družstevních prodejen COOP vykázaly v loňském roce růst o 7% na téměř 33 miliard korun. Celkově tak COOP dosáhl o více než 2 miliardy většího obratu než v roce 2020. Na platech či speciálních odměnách spojených s pandemií pak zaměstnanci dostali celkem přidáno zhruba 300 miliónů korun.

Podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) přitom celkově tržby v maloobchodě v loňském roce stagnovaly. V specializovaných obchodech s potravinami klesly v průměru o 12,6%,  v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam spadají velké obchodní řetězce,  vzrostly o 0,8 %.

COOP zaznamenal jak zvýšení frekvence nákupů a tak velikosti průměrného nákupu. Podle předsedy představenstva Svazu českých a moravských družstev Pavla Březiny růst souvisí s snadnou dopravní  dostupností prodejen a také tím, že mnoho zákazníků preferovalo bezpečnější nákup v menších prodejnách.

COOP provozuje v Čechách a na Moravě více než 2400 obchodů různých formátů, klíčovou část z hlediska počtu tvoří vesnické prodejny.

„V mnoha obcích naše prodejny suplují poštu, lékárnu či v návaznosti na službu cashback i bankomat. Lidé jsou rádi, že díky našim prodejnám nemusí za každým nákupem a dalšími službami daleko cestovat, často jsou naše prodejny navíc prakticky jediným sociálním centrem v obcích,“ dodává Březina.

Mnoho zejména menších prodejen sice stále bojuje o přežití, celkově však trend zavírání malých obchodů v obcích ustal a to jednak díky zájmu zákazníků a někdy i pomoci samosprávy.

„Jsme rádi za podporu, kterou nám v místech, kde je rentabilita prodejen na hranici, poskytují místní úřady, které udržení prodejny považují za důležité pro celkové fungování obce,“ komentuje dále situaci Březina.

Nakupování v vesnických prodejnách prochází podle dat, které má COOP k dispozici, celou řadou změn. I v menších prodejnách je dnes standardem využívání platebních terminálů a ve více než 500 prodejnách je možno nakupovat prostřednictvím e-shopu. Podle Březiny je důležité, že prodejny COOP se na rozdíl od prodejen nadnárodních řetězců umí přesně přizpůsobovat lokálním potřebám, mají tak například různé otevírací doby, ale také sortiment, či soubor dalších služeb.

„V mnoha aspektech se měníme, zároveň jsou však i nadále naše družstevní prodejny úzce navázány na lokální dodavatele. Zájem o regionální potraviny přitom nadále roste a my jich máme největší podíl a často překonáváme v každodenní nabídce sortimentu i tolik oblíbené farmářské trhy ,“ uzavírá Březina.

 

Zdroj: Direction PR, s.r.o.

Praha, 29. dubna 2021