DB Schenker testuje LNG v dálkových přepravách

Udržitelnost patří mezi strategické hodnoty logistické společnosti DB Schenker, která s cílem snížit ekologickou zátěž přeprav dlouhodobě podporuje technologie a inovace na poli alternativních paliv. Jedním z takových projektů byl nedávný praktický test dojezdu LNG tahače s návěsem na dálkové trase z České republiky do Nizozemí.

Už několik let se ve firemní flotile osobních a užitkových vozidel společnosti DB Schenker objevují vozy na stlačený zemní plyn (CNG), kvůli kterým vznikla přímo v areálu společnosti v Rudné vlastní plnička. Pro dálkové přepravy však CNG není optimální zejména kvůli nedostatečnému dojezdu a jízdním vlastnostem. Ve spolupráci s automobilkou Iveco se proto společnost rozhodla otestovat provoz kamionu na tekutý zemní plyn (LNG) na pravidelné lince z Rudné u Prahy do více než 860 km vzdáleného nizozemského Tilburgu.

Díky úctyhodnému deklarovanému dojezdu až 1 500 km na jednu nádrž bylo možné naplánovat trasu dlouhou přes 1 700 km na trase Rudná – Tilburg s jedním plánovaným tankováním. K tomu byla vybrána samoobslužná plnicí stanice přímo v Tilburgu, kam náklad směřoval.

„Během týdenního testu zvládl kamion vybranou trasu hned dvakrát. Jízdní vlastnosti nebyly oproti kamionu na naftu výrazně odlišné, jen plnění LNG trvalo o něco déle. Plyn je udržován při teplotě -162 °C, proto je jeho skladování a manipulace s ním náročnější. Řidič byl před cestou odborně zaškolen a tankování bez problému zvládl,“ říká Petra Sůvová, manažerka přeprav ve společnosti DB Schenker.

Testovací přepravy LNG kamionu 2x na trase Rudná-Tilburg-Rudná

Tahač: IVECO Stralis AS440S46T/P NP
Celková vzdálenost: 3658 km
Průměrná rychlost: 75 km/h
Tempomat: 62 % času jízdy
Průměrná celková hmotnost vozidla: 29 t
Spotřeba paliva: 25,6 kg/100 km
Emise CO2: 0,7 kg/km

„Alternativní paliva jsou v popředí zájmu DB Schenker dlouhodobě, protože v nich vidíme budoucnost udržitelnějších a ekologičtějších přeprav. Nasbírali jsme cenné zkušenosti, které bychom rádi uvedli i do každodenní praxe. Uvítali bychom větší podporu od našeho státu, protože díky vysokým pořizovacím nákladům není provoz zatím rentabilní,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker pro Českou republiku, a dodává: „Vítáme, že některé významné české firmy, například Škoda Auto, aktivně motivují své dodavatele a dopravce ve využívání LNG vozů.

LNG zaznamenává v posledních letech velký rozmach zejména v západní a jižní Evropě. Síť LNG stanic je hustá zejména v Nizozemí a Itálii. Některé země, jako například Německo, má navíc pro LNG vozy nastavenou nulovou sazbu mýta. „Za týden jsme s daným kamionem ujeli 3 658 km a úspora na mýtném v Německu činila 513 eur,“ dodává Petra Sůvová.

Zkapalněný zemní plyn (LNG) se ve volné přírodě běžně nevyskytuje. Namísto stlačení, jehož výsledkem by byl CNG, je vytěžený zemní plyn zkapalněn a pomocí LNG tankerů dále přepravován. Využívání zemního plynu, ať už v kapalné nebo stlačené plynné podobě, s sebou nese výhody zejména z pohledu spalinových emisí, které jsou výrazně méně škodlivé oproti naftovým motorům. LNG také díky svému nižšímu objemu oproti CNG umožňuje do stejné nádrže natankovat více paliva, čímž garantuje vyšší dojezd. V kombinaci s nižší cenou paliva a nižší spotřebou lze dosáhnout úspor nákladů na palivo až o 20 %.

 

Zdroj: Ogilvy

Praha, 11. února 2021