Kompostéry v Albertech zpracovávají neprodejnou zeleninu a ovoce

Vybrané obchody Albert využívají speciální kompostér, který přetváří jinak nepoužitelný potravinový odpad na koncentrovaný půdní substrát. Celý proces trvá pouhých 24 hodin. Ekologické řešení umožňuje přeměnit neprodané a již nevyhovující ovoce a zeleninu, ale také například nať nebo listy zeleniny v účinné přírodní hnojivo pro zemědělce a farmáře.

Prozatím v pěti velkých obchodech tak firma provozuje technologickou novinku, která snižuje ekologickou zátěž a zjednodušuje manipulaci s potravinovým odpadem.

Kompostér - Začátek 24 hodinového procesuPilotní provoz speciálního kompostéru, který vzhledem i velikostí připomíná průmyslový mrazák, začal v prodejnách Albert před dvěma lety. „První z těchto strojů se objevil v zázemí hypermarketu v Čestlicích, v loňském roce jsme ho umístili také do prodejen v Ruzyni a Kladně a letos přibyly další dva v Jihočeském kraji, konkrétně v Českých Budějovicích a Táboře,“ říká Pavel Huml, ředitel oddělení nemovitostí maloobchodního řetězce Albert.

24 hodin pro výsledný produkt

Kompostér funguje na stejném principu jako přírodní kompost či domácí přístroj pro kompostování, jedná se ovšem o větší a rychlejší verzi. V zázemí prodejny se do bedýnek sbírá ovoce a zelenina, kterou již není možné prodat. „Kromě samotných plodin může jít také třeba o listy nebo nať,“ doplňuje Pavel Huml, který má ve společnosti Ahold na starosti také péči o životní prostředí a ekologická řešení. Obsah takto naplněné bedýnky pak pověřený zaměstnanec jednoduše vysype do kompostéru.

Speciální stroj urychluje přirozený proces kompostování pomocí vysokých teplot, mikroorganismů a zajištění přístupu vzduchu. Výsledkem je na konci procesu, jehož průběh může obsluha kontrolovat, výživný substrát vytvořený za pouhých 24 až 48 hodin. Toto hnojivo pak po nahromadění dostatečného množství putuje prostřednictvím místní kompostárny lokálním zemědělcům a farmářům.

Vzhledem k vysoké koncentraci výsledného produktu je substrát vmícháván do hnojivých směsí, užívaných ke zúrodnění místní zemědělské půdy. „Organická složka se tak vrací zpátky do půdy, její koloběh se uzavírá, ale zároveň i znova otevírá vypěstováním další úrody,“ říká Pavel Huml. „Fungování kompostérů v zázemí hypermarketů Albert také zjednodušuje logistiku celého procesu likvidace neprodejných potravin. Redukce hmotnosti bioodpadu až o 90% umožňuje výsledný substrát shromáždit a posléze jednotně předat místní kompostárně. Tímto se omezuje jak počet, tak i délka převozů organického odpadu, a tak se výrazně redukuje uhlíková stopa a koloběh se ukotvuje v dané lokalitě,“ dodává.

Další kompostéry už příští rok

Speciální kompostovací stroje tohoto typu jsou v Čechách stále novinkou, která ale budí zájem. Obchodní řetězec Albert chce pilotní provoz kompostérů postupně rozšiřovat. „Příští rok plánujeme kompostér umístit do zázemí dalších jednotek až desítek našich obchodů,“ upřesňuje Pavel Huml.

Šetrné nakládání s potravinami a spolupráce s potravinovými bankami

Umisťování kompostérů do zázemí prodejen patří mezi další kroky v oblasti šetrného nakládání s potravinovým odpadem. Prevencí jeho vzniku se firma dlouhodobě zabývá. „Díky efektivnímu objednávkovému systému, propracované logistice a dobré znalosti nákupních zvyklostí zákazníků tvoří neprodané potraviny pouze nízké jednotky procent z celkových objemů. Z těch poté naše obchody Albert darují na charitu potraviny s prošlou či blížící se minimální trvanlivostí, které jsou bezpečné a dále použitelné.

Vážíme si toho, že již od roku 2012 můžeme spolupracovat s Federací potravinových bank. Každým rokem spolupráci rozšiřujeme o další desítky obchodů s tím, jak se působnost potravinových bank šíří do dalších míst,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodního řetězce Albert. „Kompostér nám nabízí jednoduché a šetrné ekologické řešení pro čerstvé potraviny, které nelze dále darovat,“ dodává.

Desítky obchodů Albert se letos také již počtvrté připojí k Národní potravinové sbírce. „Jsme rádi, že sami můžeme pravidelně neprodaným jídlem přispívat na dobrou věc. Zapojením do sbírky dáváme možnost také našim zákazníkům, aby přispěli a zároveň tak mezi nimi šíříme povědomí o problematice plýtvání potravinami zejména v domácnostech na straně jedné, a jejich nedostatkem na straně druhé,“ uzavírá Jiří Mareček.

 

Zdroj: AHOLD Czech Republic, a.s.

Praha, 2. září 2016