Košík.cz omezil maximální hmotnost nákupu i počty položek, bojuje proti zbytečné panice

Nákupy jsou extrémně velké, často dosahují hmotnosti několik stovek kilogramů. Závozová okna máme zároveň zarezervovaná i na několik dní dopředu. S ohledem na přetížení našeho skladu se bohužel nevyhneme ani dnes drobnějším komplikacím a pravděpodobnému zpoždění některých tras.

Předpokládáme, že zájem ještě poroste. Lidé mohou být z preventivních důvodů v karanténě po příjezdu ze zasažených oblastí, častěji se bude také pracovat z domova.

Paniku, která se kolem nákupů s potravinami strhla, však chceme tlumit. Dodavatelé normálně fungují, zcela logicky pouze nebyli připraveni na skokové zvýšení objednávek a není se třeba bát chybějících potravin. V Košíku jsme se zároveň rozhodli přijmout sérii opatření, které zvýší dostupnost potravin pro všechny.

Do odvolání přestáváme promovat akční zboží, u kterého docházelo k rychlému vyprodávání. Omezujeme počet kusů, které je možné od jednoho druhů zboží koupit v rámci jedné objednávky – a to na úroveň běžného velkého zásobovacího nákupu, omezení se tedy dotkne pouze extrémních objednávek.

Zintenzivnili jsme zásobování, což opět zvýší dostupnost potravin. Právě “pocit prázdných regálů” (které se však do druhého dne opět naplní) paniku zbytečně přiživuje. Zároveň jsme zvýšili minimální limit objednávky a optimalizujeme závozové sloty, což nám pomůže lépe zvládnout rozvozy nákupů a zbavit se případných zpoždění.

Zároveň zavedeme váhový limit na nákup – a to na 50 kilogramů, které považujeme za dostatečné pro zásobování každé domácnosti na pár dní. Za poslední dva dny nebyly výjimkou ani půltunové nákupy a není možné, aby několik jedinců znemožnilo nakoupit všem, kteří to potřebují. Kromě toho myslíme také na zdraví našich kurýrů, pro které jsou tyto dny extrémně náročné a jsou to právě oni, kteří nám pomáhají situaci zvládnout. A moc děkujeme zákazníkům, kteří je v těchto těžkých dnech dokáží pochválit a podpořit – není jich málo.

Proč dochází k vyprodání

Zjednodušeně řečeno – bez ohlášení přišel vyšší nápor, než bývá o Vánocích. Během jediného dne bylo třeba přeorganizovat sklad, začít s intenzivním zásobováním, přeplánovat směny. „Vyprodané regály“ jsou tedy důsledkem nedostatku skladových zásob, které byly optimalizovány na úroveň běžného únorového provozu (zbytečně velké zásoby znamenají také velké plýtvání), ale také extrémních nákupů – jedna objednávka dokáže vyprodat kompletní produktovou zásobu.

Proč dochází ke zpoždění

Naše vozy mají omezenou kapacitu i nosnost a bohužel nejsme schopni přesně odhadnout prostorovou náročnost jednotlivých objednávek. Nákupy se musí pečlivě skládat do přepravek, nakládka i vykládka pak trvá výrazně déle. Donést stokilový nákup (který v posledních dnech nebyl výjimkou) do třetího patra bez výtahu pak stojí drahocenné minuty. Kurýři jsou také lidé. Potřebují a hlavně si zaslouží pauzu. To vše nám komplikuje dodržování časového harmonogramu. Ale pracujeme již na nápravě a zákazníkům se za zpoždění omlouváme.

Jaká je prognóza?

Zboží je zatím – až na roušky a dezinfekce, kterých je nedostatek v podstatě v celé Evropě – dostatek a panika skutečně není na místě. Vyprodané obchody jsou pouze důsledkem logické nepřipravenosti výrobců dodavatelů, kteří potřebují nějaký čas na přepnutí do módu zvýšené poptávky. Pokud se lidé chtějí nějakým způsobem připravit, ať raději zapracují na posílení imunity a důsledně dodržují hygienická opatření. Přestože očekáváme, že tlak zákazníků ještě poroste, nechceme ho rozhodně zneužívat – naopak se budeme snažit, abychom umožnili nakoupit všem a zabránili masivnímu vykupování menšině panikářů a možná dokonce spekulantů.

Jak vypadal „panikářský nákup“ posledních dnů

Cena mezi 5 000 – 8 000 korunami, hmotnost od 300 do 600 kilogramů. Složen z konzerv, trvanlivých potravin, těstovin, luštěnin, instantních kaší, mléka a doplněn balenými vodami či limonádami. Nechybí ani zásoby alkoholu.

 

Zdroj: FYI Prague

Praha, 2. března 2020