Lidem v nouzi pomohlo téměř 3 500 tun jídla z obchodů Albert

Společnost Albert dlouhodobě pracuje na snižování potravinových přebytků v prodejnách. I pro minimální množství, které neprodá, hledá smysluplné uplatnění. Díky rozvíjení spolupráce s potravinovými bankami i novým projektům zaměřeným na darování čerstvých potravin, se v loňském roce dostalo k potřebným o pětinu více jídla.

  • V roce 2023 se do potravinových bank dostalo 3 476 tun potravin z obchodů Albert.
  • Je to meziročně o 22 % více, a zároveň překročení veřejného závazku o bezmála 500 tun.
  • Při Sbírkách potravin darovali zákazníci Alberta spolu s obchodníkem dalších 185 tun.
  • Albert je potřetí v řadě největším firemním dárcem České federace potravinových bank. Potraviny z prodejen Albert představují více než čtvrtinu celkově sesbíraných darů.
  • Díky 11 chladicím dodávkám, které Albert potravinovým bankám v posledních čtyřech letech daroval, se k lidem v nouzi dostává více čerstvého jídla. Vloni na jejich provoz a servis navíc přispěl částkou 1,5 milionu korun.
  • Albert v minulém roce spustil ve 35 prodejnách projekt večerních svozů. Tyto dary umožňují ještě ten den dostat na talíř potřebných ovoce a zeleninu, mléčné výrobky nebo maso.

Co se neprodá, daruje se

Podíl neprodaných potravin se v Albertu díky znalosti potřeb zákazníků a využívání moderních technologií dlouhodobě pohybuje kolem jednoho procenta z celkového objemu.

„Plýtvání potravinami má kromě negativního společenského rozměru také dopad na životní prostředí, jelikož každá potravina s sebou nese nejen lidskou práci a energetické zdroje na zpracování, zabalení, dopravu, ale také spotřebu vody a další náklady. Proto má darování potravin velký společenský smysl a boj proti plýtvání potravinami mezi základní pilíře strategie udržitelnosti v Albertu,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel pro udržitelnost obchodů Albert.

Co obchodník neprodá, daruje. Pomáhá mu v tom především spolupráce s potravinovými bankami po celém Česku, která úspěšně trvá už více než desetiletí. Díky zefektivňování darování neprodaného zboží z obchodů i rozvoji nových projektů je Albert v posledních třech letech největším firemním dárcem. Vloni daroval 3 476 tun jídla, což představuje meziroční nárůst o více 20 %, od roku 2020 je to pak téměř pětkrát více. „Potravinovým bankám patří naše velké poděkování a uznání. Jsme rádi, že naše dlouhodobé partnerství usnadňuje běžný život potřebným, jako jsou samoživitelé, senioři v nouzi, ale také řadě pomáhajících organizací,“ doplňuje Jiří Mareček.

Z obchodu na talíř potřebných do hodiny

Potravinové banky zmiňují, že loňský rok přinesl řadu výzev, na které bylo třeba reagovat. „Prudce stoupla poptávka po potravinové pomoci a také jsme zahájili přímý výdej potravin v našich výdejnách. Jsme velmi vděčni, že jedním z partnerů, o kterého jsme se mohli opřít, byl Albert. Společně se nám podařilo zachránit větší objem potravin a tím podpořit více potřebných lidí. Také nás těší, že společně hledáme další možnosti spolupráce, jako jsou večerní svozy nebo finanční podpora projektů nebo provozu jednotlivých potravinových bank“, říká Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank.

Právě večerní svozy jsou jedním z nových společných projektů Alberta a potravinových bank. Projekt přináší další možnost, jak dostávat čerstvé mléčné a masné výrobky k potřebný, pro které jsou vzácné. Do pilotu se vloni zapojilo 35 prodejen a do konce roku takto darovalo 25 tun jídla. Do svozů jsou primárně zapojené komunitní sociální kuchyně, azylové domy pro rodiny v krizi a chráněná bydlení, kde jsou schopni tyto potraviny ihned zpracovat a využít. Albert plánuje večerní svozy dále rozvíjet i letos.

Zdroj: Albert Česká republika, s.r.o.

Praha, 3. února 2024