Mastercard Strive v Česku podpořil téměř 250 000 podnikatelů

Po třech letech se uzavírá program Mastercard Strive v Česku. Díky spolupráci Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard a neziskové organizace CARE Česká republika, ve spojení se stovkou dalších partnerů, získalo podporu téměř 250 000 podnikatelek a podnikatelů. Program pomohl rozvinout jejich podnikatelské dovednosti a naučit je lépe využívat digitální nástroje. Díky datům a systematickému mapování potřeb zároveň přinesl nové pohledy na to, co malé firmy skutečně potřebují a jak je v Česku podporovat.

Srdcem programu se stala digitální platforma Pro podnikavé. Toto centrum s informacemi, nástroji, návody, testy, videi i příběhy z praxe vyrostlo v komunitu více než 8 000 podnikatelů a podnikatelek se zájmem o digitalizaci, finance a rozvoj podnikání. Kvalitu obsahu platformy garantovalo více než 60 firem a expertů.

Vedle obsahu nabídla platforma Pro Podnikavé i bezplatné konzultace či mentoring, např. prostřednictvím programu DoToho!, jehož individuální poradenství využilo více než 2 100 podnikatelů.

Díky programu Mastercard Strive v Česku jsme získali cenné rady a nástroje, které nám pomohly zefektivnit naše podnikání. Mentoring, podpora komunity a odborné vedení nám pomohly lépe zvládnout koordinaci a připravit firmu na další rozvoj. Podařilo se nám rozšířit tým, otevřít novou pobočku i navýšit počty zákazníků. Psychicky je to pro nás velká úleva a cítíme, že se přibližujeme k rovnováze mezi prací a rodinou,“ říká Zuzana Bodnárová, spoluzakladatelka projektu Dej mi pokojovku.

Program fungoval díky spojení více než 100 spolupracujících organizací napříč celou zemí – od oborových asociací přes expertní partnery až po regionální centra. Výsledkem je ucelené řešení, které pomáhá malým firmám napříč Českem.

„Silné a digitálně připravené malé podniky jsou základem ekonomické odolnosti a prosperity. Mastercard Strive v Česku byl jednou z klíčových cest, jak tento potenciál rozvíjet. Kromě mentoringu, sdílení zkušeností a podpory digitalizace jsme spustili také projekty jako datový portál KdeZačítPodnikat.cz nebo celostátní iniciativu Velký týden malých firem,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Tři roky skutečných změn

Mastercard Strive v Česku vznikl jako odpověď na celkovou zranitelnost malých podniků: od pandemie přes energetickou krizi po ruské invazi na Ukrajinu až po rostoucí digitální propast¹. Digitalizace přitom neznamená jen nové technologie. Je to způsob, jak zvládat nečekané situace a řídit podnikání i v době nejistot.

Program stál na datech, spolupráci napříč obory a cílené podpoře specifických skupin podnikatelů: žen, rodičů, živnostníků, podnikatelů z vyloučených regionů či lidí z Ukrajiny.

„Naším cílem bylo poskytnout malým firmám podporu, která je dlouhodobě udržitelná. Vytvořili jsme jedno místo, které podnikatelé skutečně aktivně využívají, propojili jsme partnery napříč sektory a celý program jsme postavili na reálných datech. Věřím, že budoucnost patří těm, kteří mají odvahu podnikat a naší rolí je tuto odvahu podpořit,“ uzavírá Barbora Florková, ředitelka CARE Česká republika.

Posun i nové výzvy

Součástí programu byly i pravidelné výzkumy podnikatelského prostředí – tzv. Barometry. Poslední, čtvrtá zpráva z dubna 2025² přinesla nejen hlubší vhled do témat jako kybernetická bezpečnost, ale také analýzu změn českého podnikatelského prostředí od roku 2022. Co se za tři roky fungování programu změnilo?

  • Podnikatelé častěji investují do technologií. 47 % je považuje za klíčové pro svůj úspěch (oproti 40 % v roce 2023).
  • Ačkoliv 69 % podnikatelů vnímá kyberbezpečnost jako důležitou, 42 % z nich do ní stále investuje méně než 500 Kč měsíčně.
  • Mentoring a poradenství patří mezi nejvyhledávanější formy podpory – podnikatelé oceňují zejména praktické vedení a sdílení zkušeností.
  • Ženy čelí výraznějším bariérám – 53 % z nich nevyužívá žádné služby na podporu podnikání, nejčastěji kvůli časovým omezením spojeným s péčí o rodinu nebo nedostatku důvěry v dostupné možnosti.

Co se díky programu Mastercard Strive v Česku podařilo?

  • Podpořit téměř 250 000 malých podnikatelů napříč Českou republikou
  • Vybudovat komunitu více než 9 400 uživatelů platformy Pro podnikavé a zprostředkovat přes 2 100 podpořených podnikatelů díky programu DoToho!
  • Vytvořit přes 200 praktických návodů a vzdělávacích materiálů a publikovat více než 200 článků, podcastů a rozhovorů zaměřených na podnikání a digitalizaci
  • Zorganizovat stovky workshopů a konferencí po celé republice
  • Zrealizovat 8 výzkumů mapujících potřeby a výzvy malých podniků v Česku
  • Propojit přes 100 organizací napříč sektory a vytvořit tak funkční ekosystém podpory malého podnikání

Změna, která má dlouhodobý dopad

Tři roky nejsou koncem, ale teprve začátkem. Program Mastercard Strive v Česku otevřel debatu o důležitosti a potřebách malých firem. Nezanechal jen data a příběhy, ale i konkrétní nástroje pro všechny podnikavé. Platforma Pro podnikavé, online akademie nebo mentoringový program DoToho! budou pomáhat podnikatelům i nadále.

 

1. https://www.itu.int/en/mediacentre/Pages/PR-2024-11-27-facts-and-figures.aspx

2. propodnikave.cz/vyzkum/barometr-mse-2025

 

Zdroj: Mastercard

Praha, 11. června 2025