Nákupy na internetu vzrostly o 58 % ve srovnání prvních čtvrtletí 2020 a 2021

Podle informací společnosti Salesforce se v posledních letech v každém čtvrtletí zvyšovala maloobchodní aktivita na internetu. První výraznější nárůst užívání digitálních technologií v sektoru retailu byl v nákupním indexu Salesforce zaznamenán v prvním čtvrtletí roku 2020, což zapříčinila probíhající pandemie.

Spotřebitelé od loňského března přesunuli své nákupy do online prostředí, a to včetně nákupů základního zboží, jakými jsou potraviny či drogerie. Je tak zřejmé, že díky pandemii zavítalo na e-shopy velké množství nových nakupujících, kteří u online nákupů velmi pravděpodobně setrvají i do budoucna.

Přehled v číslech

Digitální příjmy v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 58 %, což zapříčinila kombinace celkového růstu online nákupů (27 %) a zvýšení objemu peněz, které nakupující při návštěvě e-shopu utratili (31 %).

Největšího meziročního nárůstu dosáhly sportovní potřeby (101 %), domácí spotřebiče (96 %) a luxusní kabelky (95 %). Naopak nejmenšího meziročního růstu se dočkaly kategorie sportovních oděvů (42 %), produktů pro domov, stravování, umění a dekoraci (40 %), ale například také tašky a zavazadla (8 %).

Přesun obchodů, a tudíž i spotřebitelů do online prostředí, byl logickou reakcí na probíhající pandemickou situaci.  Jakmile však začnou jednotlivé země uvolňovat svá protiepidemická opatření, firmy budou muset přehodnotit svou roli a orientaci tak, aby mohly i nadále uspokojovat potřeby nakupujících.

Online nákupy v následujících letech

Sektor maloobchodu byl v loňském roce vystaven masivnímu přílivu nových spotřebitelů a musel se rychle adaptovat na nové služby, jako je doručení zboží až do domu, aby zajistil bezpečí svých zákazníků”, řekl Rob Garf, viceprezident a generální ředitel Salesforce Retail. „Růst e-commerce v prvním čtvrtletí loňského roku signalizuje, že pokud se budou chtít maloobchody úspěšně udržet na trhu, budou muset i nadále zvyšovat své investice do digitálních technologií a zároveň budou muset v brzké době přehodnotit, zda je dostačující setrvávat pouze u fyzického prodeje v kamenných obchodech. V konečném důsledku lze očekávat, že obchody budou muset vyváženě nabízet bezkontaktní, ale i osobní formy prodeje tak, aby uspokojily různorodé požadavky spotřebitelů,“ dodává Garf.

Růst e-commerce

Počet online nákupů vzrostl v období mezi prvním čtvrtletím roku 2020 a 2021 celosvětově o 27 %.

V průběhu pandemie došlo k největšímu růstu v oblasti online nákupů v Kanadě, a to o 111 %, naopak k oblastem, u nichž byl zaznamenán nejnižší nárůst online tržeb, byl asijsko-pacifický region, s čtvrtletním růstem pouhých 39 % (z původních 90 %).

Počet nákupů přes počítač vzrostl o 28 % a nákupy přes mobilní zařízení stouply o 29 %. Počet objednávek v globálním měřítku vzrostl o 46 %. U našeho nejbližšího souseda, Německa, se počet objednávek provedených z mobilních zařízení zvýšil o 58 %, v případě počítačových objednávek byl nárůst 24 %.

Průměrná hodnota nákupu na jednoho nakupujícího byla za posledních 8 čtvrtletí nejvyšší, dosáhla v přepočtu hodnoty 1994,45 Kč.

Ve sledovaném období také vzrostl obchod přes sociální sítě – celosvětově se jednalo o růst ze 7 % na 9 %, nejčastěji spotřebitelé nakupovali z tabletu (13,9 %) či mobilu (11,8 %), v případě nákupů přes počítač se jednalo o nejmenší hodnotu (1,6 %).

Souhrn

  • Globální trh E-commerce vzrostl ve srovnání mezi prvním čtvrtletím roku 2020 a prvním čtvrtletím roku 2021 o 58 %, což svědčí o tom, že pandemie a neustále se opakující lockdowny napomohly k jejímu růstu.
  • Tento nárůst vypovídá o zvýšení výdajů nakupujících (31 %) a zvýšení počtů návštěv (27 %).
  • Užívání mobilních technologií má vzestupný trend – online nákupní aktivity na mobilních zařízeních se oproti nakupování prostřednictvím počítačů výrazně zvýšil, zatímco objem objednávek uskutečněných skrze mobilní zařízení se celosvětově více než zdvojnásobil. Na PC se objem vytvořených objednávek také zvýšil, nikoliv však tak výrazně, jako v předchozím případě.
  • Za online nákupy jsou zákazníci ochotni utratit výrazně vyšší částku, než je v průměru běžné (v období za posledních osm čtvrtletí).

Metodologie Nákupního indexu

Tento index poukazuje na reálnou situaci zejména v oblasti e-commerce a současně na nákupní chování spotřebitelů v posledních letech. Výzkum byl proveden na bezmála 2000 e-shopech v 51 zemích světa a zúčastnilo se ho 1,2 miliardy nakupujících. Analýzu zaštítila aplikace Commerce Cloud.

Pro zařazení do analyzovaného vzorku musely e-shopy vykazovat transakce po celé vybrané období – mezi prvním čtvrtletím roku 2019 a 2021. Zároveň e-shopy musely splnit stanovenou minimální měsíční hodnotu návštěvnosti.

 

Zdroj: PRAM Consulting s.r.o.

Praha, 23. května 2021