Nealko segment má před sebou důležitou sezonu

Letní sezona s sebou přináší růst poptávky po sezónních kategoriích, pro které jsou měsíce červen až srpen nejsilnějším obdobím roku. Po prvním čtvrtletí dochází každoročně ke zvyšování prodejů také u nealkoholických nápojů, i když koronavirová pandemie zamíchala karty a prodeje se vymykají standardnímu vývoji.

Z aktuální analýzy pokladních dat maloobchodních prodejen realizované společností Nielsen vyplývá, že v období posledních 12 měsíců* dosáhly maloobchodní tržby za skupinu nealkoholických nápojů (tj. balené vody, ochucené sycené nápoje, džusy, energetické nápoje a ledové čaje) hodnotu téměř 19,5 miliard korun. V meziročním porovnání to znamená nárůst o 3 % a prodeje byly vyšší o 571 milionů korun. Z hlediska prodaného objemu celý nealko segment spíše stagnoval. Čeští spotřebitelé nakoupili téměř 1,7 miliardy litrů nealko nápojů ročně, čímž se maloobchodní spotřeba navýšila o 0,4 % oproti předchozímu období.

Začátek roku byl pro celou skupinu nealko segmentu velmi nadějný z hlediska vyšší spotřeby v maloobchodě, kdy prodeje během prvních tří měsíců letošního roku převyšovaly předchozí roky. Koronavirová pandemie ale ovlivnila následující měsíce druhého čtvrtletí a prodeje začaly stagnovat navzdory zvyšujícím se teplotám. To způsobilo, že letošní duben a květen byly podprůměrné ve srovnání s předchozími lety a v podobném duchu se rozběhl i červen.

Segment nealko nápojů patřil i během pandemických březnových nákupů k pomaleji rostoucím kategoriím a spotřebitelé utráceli mnohem více na jiné skupiny trvanlivých potravin nebo drogistického zboží. Na rozdíl od piva nebo tvrdého alkoholu, u nealkoholických nápojů nedošlo k výraznějšímu navyšování prodejů v maloobchodních prodejnách ani po uzavření gastro zařízení. Meziroční statistiky tak zatím udržuje v pozitivních číslech velmi silné loňské léto a úspěch prodejů nealko segmentu proto bude záviset na následujících prázdninových měsících.

Jak se daří nealkoholickým nápojům: nejraději máme vody

Z nealko segmentu nakupují Češi nejvíce balené vody (tj. minerální, stolní, pramenité, kojenecké vody), které tvoří dominantní část spotřeby (62 %) a putují na ně 4 z 10 korun výdajů na nealko. Vodám se podařilo mírně zvýšit roční spotřebu o 1 % na úroveň 1,04 miliardy litrů, což v přepočtu na jednoho obyvatele představuje průměrně 97 litrů vod ročně. Z hlediska spotřebitelských preferencí dlouhodobě sledujeme převahu minerálních vod, které tvoří téměř dvě třetiny z celkové spotřeby (64 %), následují stolní a pramenité vody (32 %) a malý segment kojeneckých vod (4 %).

V rámci typů vod mají čeští spotřebitelé nejraději jemně perlivé vody, které tvoří téměř polovinu z nákupů a zájem o ně rok od roku roste. Neperlivé vody si ukrajují 30 % z celkového objemového koláče vod a nejmenší část – necelou čtvrtinu (23 %) – tvoří perlivé vody. Dalším dlouhodobým trendem je rostoucí zájem o neochucené vody. Pokud se již spotřebitel rozhodne pro ochucenou vodu, při výběru preferuje hlavně příchuť citrónovou, pomerančovou a lesní ovoce.

Podíl segmentů na spotřebě nealkoholických nápojů

Data vyjadřují prodeje na maloobchodním trhu obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra, čerpacích stanic a bez gastro zařízení. Období: červen 2019 až květen 2020.

Po vodách jsou druhým nejpopulárnějším typem nealko nápojů limonády. Patří sem především kolové, pomerančové, citrónové či jiné ochucené sycené nápoje. Jejich roční spotřeba je na úrovni nad 403 milionů litrů, což je o 3 % méně než před rokem, čímž se limonády staly nejrychleji klesajícím segmentem za poslední rok. Za poklesem celé kategorie jsou všechny příchutě od kolové po hroznovou, s výjimkou menšinové tonikové příchutě, kterou jako jedinou nakupovali spotřebitelé více než před rokem. Kolová příchuť však zůstává suverénně nejoblíbenější a tvoří téměř ¾ z celkového prodaného objemu limonád.

Třetí nejprodávanější skupinou nealko nápojů jsou džusy, které zaznamenaly meziroční nárůst spotřeby (+4 %) i tržeb (+4 %). Čeští spotřebitelé nakoupili v maloobchodě za poslední rok 154 milionů litrů džusů a zaplatili za ně víc než 4 miliardy korun. V rámci příchutí vede pomeranč, multivitamin a trojici dominantních preferencí uzavírá jablečná příchuť.

V posledních letech zaznamenaly nejdynamičtější vývoj energetické nápoje, které mají nejvyšší průměrnou cenu v rámci nealko nápojů (44 korun za litr). Jejich maloobchodní spotřeba i tržby byly přibližně o 10 % vyšší než před rokem. Celkový prodaný objem se v posledních 12 měsících* vyšplhal na více než 48 milionů litrů a roční obrat přesáhl 2,1 miliardy korun.

V nejmenší míře utrácejí Češi za ledové čaje, za které ročně utratí 687 miliónů korun a jejich spotřeba je nižší než spotřeba energetických nápojů, tedy 45 milionů litrů.

*Pozn. Maloobchodní trh obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, bez Makra, čerpacích stanic a bez gastro zařízení. Srovnávaný rok: 12 měsíců červen 2019 až květen 2020 vs. předcházejících 12 měsíců.

 

Zdroj: Nielsen

Praha, 13. července 2020