Předvánoční nákupy tvrdého alkoholu

Koncem roku utrácejí čeští spotřebitelé ze všech potravinových skupin nejvíce za alkoholické nápoje. Jednoznačným favoritem v rychlosti růstu tržeb v prosinci je tvrdý alkohol, který je hned po pivu druhým největším alkoholovým segmentem z hlediska obratu.

Celkově v meziročním srovnání (listopad 2018 až říjen 2019 vs. stejné období před rokem) narostly prodeje tvrdého alkoholu jak v realizovaných tržbách (+3 %), tak i v objemu (+1 %). Celoroční prodeje tvrdého alkoholu atakují hranici 12 miliard Kč. Rychlejší růst tržeb oproti objemu je tažen pozvolným přesunem spotřebitelů ke kvalitnějším a dražším lihovinám, což je velmi dobře patrné na růstu kategorií, jako jsou třtinové rumy, whisky nebo gin.

Největší kategorií v rámci lihovin v České republice jsou tuzemské rumy s celoročními tržbami více než 2,5 miliardy Kč, které tvoří více než pětinu tržeb veškerého tvrdého alkoholu. Nicméně tuzemáky poslední dva roky spíše stagnují. Na druhou stranu, pokud vezmeme v potaz obrovský růst kategorie třtinových rumů, je spíše s podivem, že tuzemáky udržují své prodeje alespoň na srovnatelné úrovni jako v předchozích letech.

Mezi zajímavě rostoucími kategoriemi, které získávají v posledních letech velmi na oblibě, jsou giny (+31 %) nebo borovičky (+9 %), v posledním roce především třtinové rumy. Tato kategorie, do níž vstoupil jeden z hlavních hráčů s veleúspěšnou novinkou, rostla v posledním roce o +31 % a vygenerovala tržby větší než 1 miliardu. Před 4 až 5 lety jsme se bavili o tržbách 300 až 400 milionů Kč. V posledních dvou letech pozorujeme obrovský nárůst obliby této kategorie, což zcela jistě souvisí jak s chuťovými preferencemi, tak se zvýšenou kupní silou obyvatelstva.

Kategorie v nižších cenových relacích (tuzemáky, vodky, likéry, hořké bylinné likéry, vermuty apod.) vykazují stabilní nebo mírně rostoucí prodeje, zatímco kategorie, jejichž průměrná cena je výrazně vyšší, zaznamenávají dynamický nárůst prodejů a celkové tržby za tvrdý alkohol tak rostou. Výrazný příliv zákazníků se zájmem o „prémiový“ alkohol sledujeme mimo jiné v kategorii ovocných pálenek, jejichž tržby se oproti roku 2017 zdvojnásobily.

Před pěti lety dosáhly celkové tržby za tvrdý alkohol okolo 9 mld. Kč, v posledním roce je to, již zmíněných, téměř 12 mld. Kč. Nárůst není jen v tržbách. V letech 2013 a 2014 Češi nakoupili na maloobchodním trhu zhruba 36 milionů litrů tvrdého alkoholu, v posledním roce je to už přes 44 milionů litrů.

Tuzemák v prosinci posiluje svou dominantní pozici. Rum zažívá boom.

V prosinci, podobně jako během celého roku, v rámci tvrdého alkoholu dominuje nákup tuzemáku, který rádi používáme i na pečení. Ten tvoří téměř čtvrtinu tržeb. Dalšími nejprodávanějšími druhy, z hlediska obratu, jsou v době svátků hořké bylinné likéry, whisky, vodka a rum. Důležitost rumu během roku i svátků významně roste. V prosinci před dvěma lety tvořil rum pouze 6 % z prosincového obratu tvrdého alkoholu, v prosinci minulého roku to bylo již 10 %.

Zdroj: Nielsen. Maloobchodní trh prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, ČR, prosinec 2018.

Tvrdý alkohol je celkově ohrožen z pohledu prodeje v promocích. Většina druhů tvrdého alkoholu se objevuje vysoko na nelichotivém žebříčku kategorií, které jsou nejvíce závislé na promocích. Zpravidla 3 – 4 kategorie tvrdého alkoholu zaujímají „čestné“ místo v TOP 10 nejpromovanějších kategoriích na našem trhu. U některých z nich to znamená prodej až 80 % veškerého objemu v promoci. Tento problém přepromovanosti se týká zejména tuzemáků, hořkých bylinných likérů a whisky. Promoční spirála je akcelerována především v předvánočním období, kdy některé značky prodají téměř 90 % svého zboží v promocích (zvýhodněná cena, letáková akce, promoční balení).

V posledním měsíci roku se v případě tuzemáku, brandy, hořkých bylinných likérů, whisky a rumu realizuje více než 80 % prodejů v promoci. K těmto vysokým procentům přispívají také speciální promoční dárková balení, která se na trhu objevují právě před Vánoci. Například u whisky tvořila během předvánočního období speciální dárková balení 15 % z celkového obratu kategorie. V případě rumu to byla přibližně desetina z obratu a dárková balení hořkých bylinných likérů či brandy tvořila zhruba 4 % z celkových tržeb těchto kategorií.

 

Zdroj: Nielsen Holdings plc

Praha, 23. prosince 2019