SOCR Retail Index, pravidelný čtvrtletní průzkum Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), vykázal kvůli nejisté mezinárodní situaci a pokračujícímu zdražování ze strany producentů potravin největší mezikvartální propad a klesl na 61,2 bodu ze 100. Výrazná je zejména rozdílná dynamika vývoje důvěry mezi segmenty potravinového a nepotravinového zboží, na které se výrazně podepisuje současná situace v mezinárodním obchodě způsobená dopady celních opatření ze strany USA.
Index optimismu obchodníků v segmentu potravinového zboží zůstává na jaře v zásadě beze změny na 62,4 bodu (–0,1 bodu oproti zimnímu období). Zájem zákazníků užít si bohaté velikonoční svátky i trvající ochota zvyšovat útratu za kvalitnější potraviny drží mírný optimismus obchodníků s potravinami na stabilní úrovni.
Opačný je vývoj nálady na trhu s nepotravinovým zbožím, kde dochází oproti předchozímu období k poklesu o čtyři body na 60 bodů. Velké ochlazení optimismu odráží především odlišnou míru závislosti obou segmentů na vnějších faktorech. Zatímco potraviny těží z domácí poptávky a také jejich produkce je ze značné části lokální (zhruba 80 % prodaných potravin je vyrobeno v Česku), nepotravinové zboží je více ovlivněno výkyvy v mezinárodním obchodě a změnami ve spotřebitelském chování. Příliv levného a často zdraví nebezpečného zboží z ciziny, zejména z Číny, ještě znásobený celní válkou mezi Čínou a USA, vytváří tlak na tuzemské obchodníky, kteří volají po aktivních opatřeních ze strany vlády podobně, jako své občany před riziky zboží z Číny a své podnikatele před nefér konkurencí chrání jiné evropské země.
„Pozitivní zprávou pro obchod je, že lidé jsou opět ochotni utrácet a průměrná velikost nákupního košíku už přes rok stále roste. Aktuální optimismus u obchodníků s potravinami podpořily i úspěšné Velikonoce a pokračování trendu volby kvalitnějších potravin. Zákazníci mnohem častěji sahají také po prémiových privátních značkách a jejich podíl tak stále roste. Větší příklon ke kvalitě považuji za jednoznačně pozitivní trend, často jde totiž také o volbu pro zdravější a udržitelnější životní styl,“ uvedl prezident SOCR ČR Tomáš Prouza.
Ekonomická situace firem: obezřetná očekávání
Průměrné hodnocení ekonomické situace firem působících v obchodě dosáhlo 67,7 bodu, což představuje mírný pokles o jeden bod oproti zimnímu období. Poměrně výrazně se však liší zpětné hodnocení a výhled. Ekonomická situace za uplynulé čtvrtletí byla hodnocena nejlépe od začátku měření – obchodníci s potravinami ji zhodnotili 85 body, nepotravináři 70,5 body, což je zřejmě dáno především srovnáním se současnou situací a rostoucími obavami.
Také výhled do nadcházejícího období potvrzuje více obezřetnosti. Slabší očekávání stran ekonomické situace se projevují zejména na trhu s nepotravinářským zbožím. Obchodníci jako hlavní faktory nejistoty uvádějí růst nákladů na mzdy, ceny energií či výši dodavatelských cen. U obchodníku s nepotravinářským zbožím, kteří jsou mnohem závislejší na dobře fungujícím mezinárodním obchodu, je patrná velká nervozita ze současné nečitelné situace.
Dodavatelské vztahy zůstávají hlavním problémem
Chování dodavatelů. ať už jde o jejich snahy o zbytečné zdražování nebo umělé parcelování evropského trhu, zůstává dlouhodobě nejslabší hodnocenou oblastí celého průzkumu. V jarním kole dosáhl hodnoty 40,6 bodu (pokles o 1,8 bodu). V segmentu nepotravinářského zboží se propadl na 38,6 bodu, zatímco u potravin naopak mírně vzrostl na 42,5 bodu. Růst dodavatelských cen přitom zaznamenalo 62,5 % respondentů. Mezi negativní faktory v této oblasti lze zařadit také napětí na dodavatelském trhu s vejci a dopady regionální epidemie slintavky a kulhavky v okolních zemích.
„Díky přípravě všech obchodníků, včasné reakci Státní veterinární správy a zvýšeným dovozům z Polska a Německa se nám podařilo předejít jakýmkoliv výpadkům v zásobování. Situace kolem slintavky a kulhavky přesto ukázala, jak citlivé jsou některé části dodavatelského řetězce a jak někteří dodavatelé zkouší zneužít jakýkoliv problém pro snahu dále zdražovat, i když k tomu není objektivní důvod,“ komentuje Tomáš Prouza.
Tržby pod tlakem, zejména u nepotravinového zboží
Průměrné hodnocení vývoje tržeb kleslo na 62 bodů, což představuje poměrně značné snížení, konkrétně o 7,2 bodu. Zatímco v potravinách došlo jen k mírnému poklesu na 65 bodů (–2,5 bodu), segment nepotravinového zboží se propadl až na 59,1 bodu (–11,7 bodu). Tento vývoj ukazuje na zpomalující poptávku, a to zejména v oblastech zbytného zboží, které si lidé dokoupili v předchozích 12 měsících.
Přesto zůstává nálada obchodníků mírně optimistická – konkrétně 43,8 % obchodníků uvádí růst tržeb za poslední čtvrtletí a téměř 69 % očekává v následujícím období další zlepšení.
Investice zůstávají na špičce hodnocení
Investiční index dosáhl 77,3 bodu, a potvrdil silnou ochotu obchodníků investovat i v období nejistoty. V segmentu potravin sice došlo k mírnému poklesu na 75 bodů (–5 bodů), u obchodníků s nepotravinovým zbožím však naopak k nárůstu na 79,5 bodu (+4,5 bodu). Prostředky plynou především do modernizace a digitalizace prodeje.
Dle průzkumu plánuje téměř 94 % firem v příštím období alespoň mírné investice, většinou s cílem zvýšit efektivitu nebo rozšířit nabídku.
Zaměstnanost zůstává stabilní, nové nábory omezené
Index zaměstnanosti klesl mírně na 54,5 bodu (–1,8 bodu). V potravinách zůstává beze změny na 50 bodech, zatímco u nepotravin poklesl na 59,1 bodu (–3,4 bodu). Většina firem (konkrétně 75 %) plánuje zachovat současný počet zaměstnanců, pouze čtvrtina očekává mírné navýšení. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků zůstává dlouhodobě významnou bariérou pro další růst.
Spokojenost zákazníků stabilní, loajalita posiluje
Průměrné hodnocení zákaznické spokojenosti dosáhlo 65,1 bodu (–0,4 bodu). V potravinách se zvýšilo na 70 bodů, u nepotravinového zboží naopak pokleslo na 60,2 bodu. Zhruba 56 % obchodníků uvádí zvýšené využívání zákaznických věrnostních programů, což naznačuje, že firmy aktivně pracují na posilování loajality v prostředí opatrnějších výdajů.
Regulační zátěž a politická situace mezi hlavními obavami
Za nejzásadnější vnější výzvu označuje 62,5 % obchodníků regulační prostředí, které je nově hodnoceno jako největší riziko, zejména kvůli rostoucímu politickému ovlivňování oficiálně nezávislých kontrolních orgánů. „Je překvapivé, že středopravicová vláda přejala a dokonce ještě rozšířila praxi zaklekávání na podnikatele. Naštěstí soudy začínají rušit politicky motivované pokuty a bránit základní pravidla fungování právního státu,“ říká Tomáš Prouza.
V seznamu obav obchodníků následují ekonomické podmínky (50 %) a změny ve spotřebitelském chování (43,8 %). Výrazný nárůst zaznamenala také obava z politické situace – s ohledem na blížící se volby ji uvedlo 43,8 % respondentů oproti 12 % v zimě.
Mezi specifické legislativní výzvy patří nové požadavky na tzv. ESG reportování či změny v oblasti obalové a odpadové legislativy. Obchodníci upozorňují, že tyto povinnosti zbytečně zvyšují administrativní zátěž a povedou k růstu nákladů na podnikání.
„Celkově výsledky jarního průzkumu potvrzují, že obchodníci zůstávají ve střehu. Výrazněji klesá důvěra v oblasti prodeje nepotravinového zboží, které je citlivější na mezinárodní dění i změny v chování zákazníků. Pozitivní naopak zůstává, že obchodníci nadále investují a snaží se adaptovat na složitější podmínky. Klíčové také bude, zda politici dokáží posílit předvídatelné prostředí, vrátit se k dodržování základních pravidel právního státu a omezit další vlny administrativní zátěže, které vedou k nadměrným nákladů pro všechny podnikatele“ uzavírá Tomáš Prouza.
O průzkumu:
Jarní kolo SOCR Retail Indexu proběhlo mezi 1. a 16. dubnem 2025 formou strukturovaného dotazníku. Průzkumu se účastnili významní obchodníci z oblasti potravinového i nepotravinového zboží, kteří hodnotili své zkušenosti a očekávání v šesti klíčových oblastech: ekonomika firmy, dodavatelé, tržby, investice, zaměstnanost a zákazníci.
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 7. května 2025