Zálohování jako známka etického retailu?

Povinné zálohování PET lahví a plechovek pomůže v Česku podle Ministerstva životního prostředí dostat k recyklaci více než 2,5 mld. kusů plastových lahví a nápojových plechovek.

Zálohy budou platit pro nealkoholické nápoje v plastových lahvích o objemu 0,1 až 3 litry a alkoholické nápoje do 15 % alkoholu v plastových lahvích, pro nealkoholické nápoje v plechovkách o velikosti 0,1 až 3 litry a nápoje s obsahem do 15 % alkoholu v plechovkách.

Od roku 2023, kdy byl poprvé předložen návrh novely zákona o obalech, se o smyslu zálohování vratných obalů napsalo mnoho kritiky i chvály. Několik nezávislých průzkumů naznačilo, že Češi mají vůči zálohování jistý respekt a očekávají, že odpovědnost za nakládání s odpadem bude na nich. Zatímco ministerstvo životního prostředí reagovalo na námitky ze strany obcí a občanů tvrzením, že finanční povinnost se přenese na výrobce nápojů, ministerstvo průmyslu a obchodu naopak poukazovalo na to, že evropské země nemají se zálohováním pouze dobré zkušenosti a mnohé z nich se dokonce rozhodly zálohování PET lahví a plechovek odložit. Mezi tyto země patří například Francie, Belgie a Velká Británie, přičemž poslední dvě upřednostnily digitální zálohování přes existující infrastrukturu. Celý článek

Privátní značky drogerií: jak dobře je spotřebitelé znají?

Privátní značky se prosazují nejen na regálech potravinových řetězců, ale i drogerií. Pro obchodníky i spotřebitele představují zajímavou oblast, která skýtá prostor pro rozvoj.

Výzkum společnosti Ipsos byl realizován na reprezentativním vzorku populace o velikosti 1032 respondentů, probíhal online v únoru 2025. Ve studii bylo hodnoceno vybraných 24 privátních značek drogistických řetězců dm drogerie, Rossmann a Teta drogerie.

Společnost Ipsos se detailněji zaměřila na znalost a spojení privátních značek s konkrétními drogistickými řetězci – hlavními hráči na českém trhu – z pohledu spotřebitelů. Tyto informace jsou důležité pro obchodníky při plánování strategií pro prodej a marketing vlastních značek. Celý článek

Privátní značky hlásí růst

Spotřebitelé se stále více obracejí na produkty vyrobené pod značkou obchodníka. Jejich podíly tak v celé Evropě podle dat společnosti NielsenIQ stále rostou.

Koupit „stejný“ výrobek“ jako brand nebo pod privátní značkou? Tuto otázku při svém nákupu většina zákazníků. A stále více z nich spoléhá na privátní značky, kterým se daří balancovat mezi cenou a kvalitou. Rok 2024 byl tak pro privátní značky opět úspěšný.

Data zveřejněná asociací výrobců privátních značek PLMA ukazují za rok 2024 nárůst jejich podílu o +0,11 % ve srovnání s rokem 2023. Ze 17 evropských zemí zkoumaných společností NielsenIQ jich devět vykázalo viditelný růst. Evropské trhy zůstávají jedny z největších globálních trhů maloobchodních značek, 10 trhů má podíl privátních značek vyšší než 30 % a pět trhů má více než 40% podíl privátních značek. Celý článek

Tržní síla: ÚOHS prověřoval stovky firem a uděloval pokuty

Antimonopolní úřad prověřoval možné zneužívání významné tržní síly u stovek podniků obchodujících s potravinářskými, nápojovými a zemědělskými produkty.

Různá pochybení Antimonopolní úřad (ÚOHS) zjistil mimo jiné u firem Bauhaus, Becherovka, Heineken a Košík.cz. Poslední tři společnosti dostaly pokuty okolo půl milionu a dvou milionů korun.

ÚOHS oznámil, že i letos bude pokračovat v kontrole dodržování zpřísněného zákona o významné tržní síle. Kvůli porušení zákona úřad zatím zahájil 15 správních řízení, z nichž devět již uzavřel, v sedmi případech pokutou. Další řízení mohou následovat na základě podnětů a probíhajících předběžných šetření. Celý článek

Český maloobchod pod lupou: inovace a privátky… v akci!

Ať už se jedná o elektroniku nebo potraviny, zákazník ocení přidanou hodnotu výrobku. A za tu je ochotný si i připlatit.

Posledních pět let v českém maloobchodě bylo charakterizováno výraznými turbulencemi, od pandemie Covid-19, která vedla k nárůstu online nákupů a změnám spotřebitelského chování, přes období nebývale vysoké inflace, která způsobila pokles kupní síly a změny v nákupních prioritách spotřebitelů.

Byť v roce 2024 již docházelo ke stabilizaci prakticky všech ekonomických ukazatelů, Češi vstupovali do letošního roku poměrně značně pesimisticky naladěni, a to zejména pokud jde o ceny potravin. Více než tři čtvrtiny Čechů měly v tomto ohledu negativní očekávání. Jejich pesimismus byl navíc podpořen faktem, že Češi v posledních dvou letech v podstatě zchudli, a to více než obyvatelé ostatních evropských států. Nicméně odvozovat z toho, že jediným cílem výrobců a obchodníků by v takové situaci mělo být zaměření na co nejlevnější produkty, by bylo velmi unáhlené a krátkozraké. Podívejme se na to optikou tří důležitých fenoménů, kterými jsou: inovace, privátní značky a promoakce. Celý článek

Elektronické cenovky se stávají standardem

Elektronické cenovky začínají být nedílnou součástí moderního nakupování. Kromě vysoké efektivity zlepšují také zákaznický zážitek. U nových nebo rekonstruovaných prodejen se již proto stávají standardem.

K nejdůležitějším výhodám elektronických cenovek patří aktuálnosti zobrazovaných informací. Jejich rostoucí oblibě nahrává postupující digitalizace a v neposlední řadě také snaha uspořit manuální lidskou práci.

Elektronické cenovky se pro nové nebo modernizované prodejny pomalu stávají standardem. Oproti klasickým papírovým totiž přinášejí provozovatelům řadu výhod. Tou patrně nedůležitější je aktuálnost informací a možnost okamžité změny ceny.

Při změně ceny, například z důvodu akce, stačí v centrálním počítači zadat cenu novou, přičemž v pokladním systému se změní ihned a aktualizace se odesílá i do cenovek. Díky automatizovanému procesu nedochází k chybovosti a co je hlavní – produkt má vždy správnou cenu. Odpadá tak možné nepříjemné překvapení při placení, kdy je zákazníkům na pokladně účtována jiná částka. Výsledkem je nejen úspora času a snížení chybovosti, ale také výrazný pokles provozních nákladů spojených s tiskem a výměnou papírových cenovek. V neposlední řadě elektronické cenovky obchodníkovi pomůžou získat moderní vzhled prodejny, který má potenciál přilákat nové zákazníky. Celý článek

AI pomáhá zlepšovat zákaznickou zkušenost

Paralelní programové bloky letošní konference Retail Summit se z velké části zaměřily na prodejní a platební technologie v retailu, umělou inteligenci nebo zákaznickou zkušenost.

Umělá inteligence a automatizace mění retail. Jaké jsou trendy a jak je využít k personalizaci, efektivitě a růstu prodejů? Zákazníci dnes očekávají rychlý, jednoduchý a personalizovaný nákupní zážitek – ať už nakupují online, offline, na sociálních sítích, přes aplikaci nebo přes AI asistenty. Jaké jsou nejnovější trendy v CX? Kam se přesouvají inovace v retailu?

Na následujících stránkách přinášíme názory a zkušenosti účastníků jednotlivých diskuzních bloků. Celý článek