Udržitelnost: příležitost nebo past

Je prosazování udržitelnosti v logistice pastí nebo příležitostí? Vlastně oboje, protože o výsledku rozhoduje konkrétní přístup.

Na celém světě je každý rok odesláno přes 100 miliard balíků a toto číslo stále roste. Různé studie ukazují, že celosvětová doprava zboží je odpovědná za 5,5 až 11 % celkových nežádoucích emisí.

„Základem všech našich inovací je klientská spokojenost, investice míří především do zvýšení klientského komfortu a vylepšení zákaznické zkušenosti. Často jdou takové inovace ruku v ruce se snižováním naší uhlíkové stopy. To s sebou samozřejmě nese i naše zvýšené náklady, nicméně v dlouhodobém hledisku se tyto náklady vrátí, ať už v úsporách nebo právě v rostoucí klientské spokojenosti. Příkladem takové investice může být rozšiřování naší flotily elektrovozů, ale i budování sítě boxů. Boxy jsou mezi klienty suverénně nejoblíbenějším způsobem doručení zásilek. Drtivá většina našich nově budovaných boxů je vybavena solárním napájením, náklady na jejich provoz jsou tak minimální. A širší síť boxů ve výsledku znamená to, že naši kurýři najedou méně kilometrů, a tudíž více boxů také znamená menší zátěž pro planetu. Vyšší náklady na vybudování sítě boxů se tak vracejí v nižších nákladech na provoz boxů i na rozvoz. A především vedou k nárůstu klientské spokojenosti,“ říká Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice. Celý článek

Češi chtějí k nákupu zážitek

O tom, proč je nutné nejen sledovat, ale zároveň vytvářet nové trendy, jsme si povídali s Michalem Valou, marketingovým ředitelem Bistrotéky Valachy.

Bistrotéka Valachy je ojedinělým konceptem, který zahrnuje bistro, kavárnu, obchod s delikatesami, vlastní pekárnu, hotely i kurzy vaření a pečení.

Můžete představit koncept Bistrotéky Valachy, co vše svým zákazníkům nabízíte, jaká je vaše „gastro“ filozofie?

Bistrotéka Valachy je místem nakupování a setkávání gurmánů, hobby kuchařů a nadšenců pro kvalitní gastronomii. Sídlí v unikátním prostoru citlivě zrekonstruovaného Obchodního domu Zlín, který zachovává genius loci Baťovské funkcionalistické architektury. Pod jednou střechou propojujeme několik provozů – bistro restauraci se snídaněmi, poledním menu a á la carte menu. Celý článek

Nejvíce prodejen potravin je v Plzni, nejméně v okresu Rokycany

Plzeňský region je dalším krajem se silnou přítomností prodejen spotřebních družstev a aliančních prodejen.

Exkluzivní přehled obchodní sítě, který pro Retail News připravuje společnost GfK-NIQ, nás v květnovém pokračování čtrnáctidílného seriálu zavede do Plzeňského kraje. V červnovém vydání se podíváme do Karlovarského kraje.

Podle výzkumu společnosti GfK-NIQ bylo k 30.  dubnu 2025 v Plzeňském kraji v provozu celkem 662 řetězených prodejen potravin, ať už se jednalo o nadnárodní řetězce či o prodejny sdružené v lokálních řetězcích či aliancích.

Z tohoto počtu bylo však pouze 16 % prodejen nadnárodních řetězců a zbylé prodejny patřily k některé z lokálních aliancí. Město Plzeň je přirozeným centrem kraje a je to zřejmé i v tom, že je zde rozmístěno výrazně nejvíce prodejen potravin. Nejméně jich je v okresu Rokycany s menším městským centrem, navíc blízko Plzně. Celý článek

Retail poženou vpřed chytré technologie

Digitalizace i umělá inteligence urychlují a zdokonalují procesy, pomáhají zvládat nebezpečnou nebo monotónní práci a přebírají pozice, které je obtížné obsadit lidmi.

To, co ještě před několika lety patřilo do science fiction, se stává realitou. Prodeji a procesům s ním spojeným pomáhají technologie, o kterých se nám před několika lety ani nezdálo.

Vystavit zboží a čekat, až přijdou zákazníci a vytáhnou peněženku, nestačí. Budoucnost prodeje spočívá v nasazení nejmodernějších technologií, personalizovaném marketingu využívajícím neuropsychologii, umělou inteligenci a v případě kamenných prodejen také ve využití sofistikovaného osvětlení zboží. Celý článek

Lean & Green: jednoduchý nástroj ve složité době

Cílem programu Lean & Green je komunikovat a hledat cestu ke snižování emisí CO2 a dalších skleníkových plynů v logistice. Doposud se programu zúčastnilo více než 500 firem.

Iniciativa Lean & Green vznikla v roce 2008 v Nizozemsku. Do dnešního dne se k ní připojilo 15 evropských zemí včetně České republiky, kde je jejím partnerem GS1 Czech Republic.

Výchozím závazkem je snížení emisí oxidu uhličitého o 20 % v průběhu pětiletého období. Po dosažení mohou firmy aspirovat na další snížení v kratších časových periodách. V čem je tedy rozdíl mezi iniciativou Lean & Green a strategií ESG? Jednou ze silných stránek iniciativy je kromě standardizovaného přístupu k měření a snižování emisí CO2 také neustálý růst technologické vyspělosti a s tím související konkurenceschopnosti jednotlivých účastníků bez zbytečné byrokracie a nutnosti vynakládat neadekvátní množství finančních prostředků na splnění veškerých legislativních požadavků. Celý článek

AI pro zlepšení zákaznické zkušenosti, optimalizaci provozu prodejen A zvýšení bezpečnosti

Umělou inteligenci může v řešeních Diebold Nixdorf obchodník využívat více způsoby. Jak konkrétně, vysvětluje Stanislav Zrcek, Vice President Retail Segment Eastern Europe & Channel Director EMEA ve společnosti Diebold Nixdorf.

Ve kterých řešeních pro retail využívá Diebold Nixdorf umělou inteligenci?

Pro DN, jako poskytovatele technologických řešení pro retail, bylo důležité vytvořit „ekosystém“ inovačních řešení, který by každému z našich zákazníků umožnil vybrat si pro něj správnou kombinaci ve správný čas. Pokud jde o řešení založená na umělé inteligenci, pak se tento ekosystém stal ještě důležitějším. Zaměřujeme se především na využití AI pro zlepšení zákaznické zkušenosti, optimalizaci provozu prodejen a zvýšení bezpečnosti. Konkrétně se jedná o oblasti jako prevence ztrát, automatizace samoobslužných pokladen a personalizace nákupního procesu. Celý článek

Technologie v prodejnách 24/7 jsou stále chytřejší

„Technologie 24/7 není určena pouze pro prodejny potravin, ale může se uplatnit i v oblastech, jako jsou fitness centra, knihovny, prodejny pro domácí mazlíčky či vzorkovny s nejrůznějším sortimentem,“ říká Radek Nachtmann, jednatel společnosti P.V.A. systems.

Společnost P.V.A. systems vyvíjí již více než 25 let obchodní, skladové a pokladní systémy, které jsou primárně určeny pro řízení obchodních sítí prodejen. Nosný produkt B.O.S.S. Enterprise je využíván řetězci pro komplexní řešení oběhu zboží a služeb obchodní firmou. Celý článek