Ultra fast fashion značky diktují trendy

Do odvětví módy vstoupily společnosti zabývající se velmi rychlou módou (ultra-fast fashion), které přebírají zákazníky tradičním i online prodejcům módy, a to i v Česku.

Nákup na ultra-fast fashion platformách si v některých zemích vyzkoušely už více dvě třetiny žen ve věku do 34 let a další o tom uvažují. V Česku jde o 55 % zákaznic do 34 let. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG), která na vzorku více než 10 tis. zákazníků napříč Evropou a USA zkoumala nákupní preference.

„Nástup nových hráčů na poli velmi rychlé módy významně ovlivnil očekávání zákazníků, kteří dnes vyhledávají především široký výběr, nízkou cenu, permanentní dostupnost zboží a bezproblémový nákupní zážitek. Tradiční prodejci na to nedokážou dostatečně reagovat,“ upozorňuje Helena Toušková, expertka na informační technologie ze společnosti BCG. Celý článek

I mouka může být prémiovým produktem

Za úspěchem rodinné firmy Mlýn Perner Svijany stojí odvaha, respekt k tradicím a vášeň pro poctivé řemeslo. S jednatelem Danielem Pernerem jsme si povídali o tom, jak probíhá výroba kvalitní mouky a proč je důležité nestát na místě.

První zmínky o mletí mouky ve Svijanech jsou doložené již v 15. století, nejstarší záznam o existenci mlýna na břehu Jizery pochází z roku 1420.

Vaše společnost má dlouhou a zajímavou historii. Můžete ji přiblížit?

Celý článek

Tisíce korun v koši

Generace Z a mileniálové nejenže za jídlo více utrácejí, ale také více plýtvají, zatímco baby boomers zaujímají úspornější přístup.

V Česku se podle dat Eurostatu vyhodí více než 1 mil. tun jídla ročně. V přepočtu na obyvatele pak každý Čech vyhodí 101 kg jídla za rok. To jsou přibližně 2 kg odpadu týdně.

Společnost Too Good To Go, provozující globální tržiště s přebytky potravin, se ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK v srpnovém průzkumu zaměřila na generační rozdíly v tom, jak Češi nakládají s potravinovým odpadem. Celý článek

Evropské řetězce stále ve znamení zahraniční expanze

V expanzi na evropském maloobchodním trhu s potravinami s náskokem vede diskontní řetězec Lidl, klíčová součást německé Schwarz-Gruppe.

Evropské maloobchodní řetězce v náročném podnikatelském prostředí poznamenaném nadále vysokou inflací a obezřetným nákupním chováním spotřebitelů usilují o posílení svých pozic. Nejsou to jenom velcí, finančně silní hráči, jako Lidl, či Aldi, ale i menší společnosti orientující se většinou na sousední, regionální trhy. Následující text shrnuje některé letošní příklady.

Lze říci, že v rozšiřování své přítomnosti na evropském maloobchodním trhu s potravinami nadále udává tón diskontní řetězec Lidl, klíčová součást německé Schwarz-Gruppe. Ta v posledním finančním roce (do konce února 2024) zvedla tržby o 8,5 % na 167,2 mld. eur, z toho Lidl dokonce o 9,4 % na 125,5 mld. eur, hypermarkety Kaufland pak o 7,8 % na 34,2 mld. eur. Skupina tak dále zvýšila svůj náskok před hlavními konkurenty. Celý článek

Konzervované potraviny mají co nabídnout

Konzervované potraviny, kdysi vnímané jako nouzové řešení pro rychlou přípravu jídel, zaznamenávají v posledních letech rostoucí poptávku ze strany spotřebitelů.

Jedním z důvodů rostoucí poptávky po konzervovaných potravinách jsou moderní a sofistikovanější způsoby jejich výroby, které umožňují šetrnější zpracování potravin a zajímavé inovace, které reflektují trend zdravějšího životního stylu.

Konzervace, ať jde o tepelnou sterilizaci, fermentaci nebo sušení, pomáhá zachovat většinu nutričních hodnot a chuť potravin i při dlouhodobém skladování. Nevýhodou může být v některých případech vyšší obsah soli, cukru nebo uměle přidaných konzervantů. Do segmentu konzervovaných potravin tak patří maso, zelenina, ovoce, ryby, luštěniny, omáčky nebo kompletně připravená hotová jídla. Celý článek

Mléko versus rostlinné alternativy 2.0

Až donedávna bylo možno říci, že trh rostlinných alternativ se jaksi rozdvojil: výrobky z pevných proteinů začaly po raketovém nástupu klesat, zatímco nápoje z rostlinných alternativ mléka pokračovaly v zajímavém růstu.

Meziroční zvýšení běžné retailové ceny vajec dosáhlo v roce 2024 v USA 30 % a inflace cen potravin posledních let donutila 87 % Američanů změnit nákupní zvyklosti a plánovat nákupy mnohem detailněji než kdykoli předtím. Změnila zřejmě i pohled spotřebitelů na výrobky z rostlinných alternativ mléka. Celý článek

Které značky potravinových řetězců jsou Čechům nejbližší?

13 % značek na českém trhu vnímají Češi jako blízké, s pozitivními očekáváními, což jim dává reálnou šanci profitovat z největší části útrat v dané kategorii.

Studie Brand Success, kterou v říjnu zpracovala společnost Ipsos, zkoumala blízkost 300 značek napříč 25 kategoriemi zaměřenými na české spotřebitele a jejich schopnost vytvářet pozitivní očekávání.

Značky hrají klíčovou roli ve firemních strategiích, a to nejen z hlediska positioningu, aktivace, ale i plnění jejich propozic vůči zákazníkům. V kontextu potravinových řetězců se péče o značky stává stále naléhavějším tématem. Spotřebitelé mají tendenci věnovat pozornost značkám s vysokou penetrací, pravidelným používáním a těm, k nimž se nebojí „přiznat“. Právě potravinové řetězce jsou příkladem značek, které jsou vysoce relevantní pro širokou populaci, často používané a bez potřeby skrývat jejich volbu. Fyzická dostupnost supermarketů se zvyšuje díky rostoucímu počtu prodejen, zatímco tempo růstu cen potravin zpomalilo. Spotřebitelé se nadále více zaměřují na produkty za zvýhodněné ceny, což přináší malé každodenní radosti a posiluje vztah mezi zákazníky a těmito značkami. Celý článek