Elektronická evidence tržeb

Od září lze žádat o autentizační údaje

Před zahájením evidence tržeb musí všichni podnikatelé, kterých se evidence týká, požádat o tzv. autentizační údaje.

Finanční správa zveřejnila podrobné informace, o tom, kdy se který obor zapojí do evidence tržeb. Od 1. 12. 2016 se na základě zpřesněné metodiky zapojí do evidence ubytovací služby, restaurace, hostince, bary či kavárny. U stravovacích služeb se od zároveň od 1. prosince snižuje sazbu DPH z 21 % na 15 %. Evidence se zatím nebude týkat stánků s občerstvením bez zázemí pro hosty, například na festivalech; ty se do evidence zapojí až od 1. 3. 2018.

Tržby z doplňkové (vedlejší) činnosti má podnikatel možnost začít evidovat až s tržbami z hlavní činnosti dané provozovny (např. kadeřnice prodávající navíc vlasové přípravky…).

Testování začne 1. listopadu 2016

Před zahájením evidence tržeb musí všichni podnikatelé, kterých se evidence týká, požádat o tzv. autentizační údaje. „Jedná se o první a důležitý krok k evidenci tržeb. Je důležité, aby podnikatelé své žádosti nenechávali na poslední chvíli,“ zdůraznil ministr financí Andrej Babiš, na tiskové konferenci koncem srpna.

O autentizační údaje mohou podnikatelé žádat od 1. září 2016. „Zažádat si o ně podnikatelé, nebo jejich zplnomocnění zástupci, mohou buď elektronicky na Daňovém portálu, kdy jim budou zaslány do datové schránky, nebo osobně na libovolném územním pracovišti finančních úřadů, kde je podnikatel obdrží na místě v zapečetěné obálce,“ vysvětlila náměstkyně ministra financí pro daně a cla Alena Schillerová.

Podnikatel se pomocí získaných autentizačních údajů následně přihlásí do webové aplikace Elektronická evidence tržeb. Zde je nutné, aby před zahájením evidence vyplnil údaje o všech provozovnách, prostřednictvím kterých provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Poté, co podnikatel uvede údaje o provozovnách, může v dané aplikaci získat digitální certifikát. „Jeho prostřednictvím Finanční správa identifikuje podnikatele při zasílání údajů datovými zprávami. Počet certifikátů se odvíjí od potřeb daného podnikatele a je výhradně na jeho rozhodnutí,“ doplnila Schillerová.

Certifikát je nutné nainstalovat do pokladního zařízení, prostřednictvím kterého bude podnikatel evidovat tržby. Funkčnost pokladního zařízení s nainstalovaným certifikátem si podnikatelé budou moci otestovat od 1. listopadu 2016.

Farmářské trhy výjimku nemají

Ministerstvo financí odmítlo výjimku pro farmářské trhy a další navrhované novely zákona o evidenci tržeb. „Důvod je zřejmý – hlavním cílem evidence jsou rovné podmínky pro všechny. A není čeho se obávat – evidenci je možné zvládnout pomocí různých zařízení a s minimálními náklady,“ argumentuje ministerstvo. To platí i pro farmářské trhy, které se do evidence obecně zapojí až 1. 3. 2018. Do té doby lze očekávat další rozšíření nabídky pokladních zařízení a pokles jejich cen.

Evidenci tržeb naopak nebudou podléhat prodeje přebytků ze zahrádek, tedy nepodnikatelské příjmy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.