Spotřebitelské trendy

Opalovací kosmetika: nákupní zvyklosti se v Česku a na Slovensku liší

Jedna ze tří českých domácností nakupuje přípravky na opalování pro dospělé, na Slovensku jsou to dvě domácnosti z pěti. V Česku nakupujeme prostředky na opalování více v drogeriích, na Slovensku nejvíce v hypermarketech. Nadprůměrný nákup kosmetiky na opalování v Česku nakupují zejména rodiny s teenagery ve věku 15-19 let, na Slovensku jde především o 1-2 členné mladší domácnosti a rodiny s dětmi do 14 let.

V kategorii celkově dominují přípravky pro dospělé, které si v rámci příprav na léto z obchodu domů přinesly téměř dvě pětiny domácností na Slovensku, a přibližně jedna třetina v Česku. Přibližně třetina z kupujících opalovací kosmetiky nakupuje tyto produkty i pro děti.

Zatímco na Slovensku se za opalovací kosmetiku utratilo nejvíce peněz v hypermarketech, následně v lékárnách a diskontech, v Česku byly na prvním místě drogerie, za kterými následovaly hypermarkety a lékárny.

Zvýhodněné nákupy se využívají více v Česku, kde tvoří více než polovinu výdajů, zatímco na Slovensku akce tvoří pouze dvě pětiny.

Jen 5 % Čechů nakupuje na zahraničním e-shopu

Podle posledních údajů Eurobarometru provede ročně nákup na zahraničním e-shopu jen 5 % Čechů. Pod pětiprocentní hranicí jsou z Evropské unie už jen Poláci. Naopak největší zkušenosti s nákupy u zahraničních internetových prodejců mají Rakušané (35 %). Dále podle průzkumu veřejného mínění na reprezentativním vzorku více jak 1 000 respondentů se Češi při zvažování, zda využijí zahraniční e-shop, nejvíce obávají odlišných právních podmínek a rizika, že zaplatí a zboží jim nepřijde. Strach ze ztráty nebo poškození zásilky už není tak velký jako dříve.

Obliba nakupování na internetu přitom stále roste. V roce 2016 Češi na tuzemských e-shopech utratili podle Asociace pro elektronickou komerci 98 mld. Kč, což je o 21 % více než v předešlém roce. Podle průzkumu agentury Ipsos pro společnost PayPal jsou největším lákadlem pro Čechy, kteří nakupují na zahraničních e-shopech, výhodná cena (76 %) a zboží, které domácí e-shopy nenabízejí (61 %).

V oblíbenosti piv stále vedou desítky

Pokud průměrný Čech vypije 143 litrů piva za rok, připadá na desítku téměř 68,5 litru. Výčepní piva přitom ve výstavu českých pivovarů tvoří méně než polovinu.

S létem odstartovalo i období, kdy se u nás vypije nejvíce piva. V období od dubna do září se vypije až o třetinu více desítky oproti zbytku roku. Podle informací Českého svazu pivovarů a sladoven tuzemské pivovary uvařily v roce 2016 celkem 20,5 mil. hl piva. Z toho téměř 48 % připadá na výčepní piva. Oblíbené desítky se loni uvařilo téměř deset milionů hektolitrů.

Nejvíc výčepního piva v loňském roce vypili lidé v hospodách a restauracích v Praze a na Severní Moravě. Na celkové konzumaci desítky v oblasti gastronomie se Severní Morava podílela 19 % a Praha 18 % (zdroj Dataservis).

Podle výzkumu GfK (Brand Health Tracking) uvádí až polovina tuzemských pivařů, že si desítku dají minimálně jednou týdně, zatímco u jedenáctky a dvanáctky je četnost nižší (alespoň jednou týdně si jedenáctku či dvanáctku podle průzkumu dopřeje zhruba 35 % českých pijáků piva). Dřívější dominance výčepních piv na českém trhu přitom v posledních letech klesá a v současnosti je spotřeba desítek srovnatelná s ležáky. Zatímco ještě v roce 2007 zvolili čeští pivaři v 64 % případů výčepní pivo a pouze v 33 % ležáky, v loňském roce už na výčepní piva připadalo 47,9 % celkové spotřeby, na ležáky pak 46,7 %. Zbytek – lehce přes 5 % – připadá na různé pivní mixy, speciály a piva nealkoholická.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News, červenec-srpen…

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.