Budoucnost jménem „bricks and cliks“

„Prodej on-line je trendem, bez kterého žádný obchodník nemůže fungovat,“ prohlásila rezolutně více než před rokem tehdejší prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a současná ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková. Bylo to na konferenci Retail Summit 2017.

Podle Novákové byl internet jednou z prvních změn, kterým se obchod musel přizpůsobit. „Všichni nyní hovoří o průmyslu 4.0, modernizaci a automatizaci dalších odvětví a zapomínají, že obchod už v tomto módu dávno funguje,“ uvedla. Připomněla trend, kdy si zákazníci na internetu „naklikají“ zboží a v kamenném obchodě si je vyzvednou. Předtím si ho ale na místě patřičně prohlédnou.

Cesta do obchodu a procházka obchodním domem jsou tak stále častěji zážitkem samy o sobě, a teprve ve druhém plánu formou nákupu zboží. Klíčová je proto personalizace a personifikace prodejů jako způsob, jak si zákazníka dlouhodobě udržet, protože ten nejen utrácí, ale také poskytuje svá data. Sdílení dat a jejich zpracování je extrémně důležité, neboť z nich lze poznat co, kdy a jak zákazník opravdu chce.

Omnichannel je na vzestupu napříč kategoriemi zboží

Aktuální situace dává dnešní ministryni průmyslu a obchodu za pravdu. Omnichannel je na vzestupu napříč kategoriemi zboží a zákazníci do svého nákupního rozhodování stále více zapojují on-line platformy. Statistiky ukazují, že propojovat „bricks and clicks“, tedy kamenné a on-line obchody, je účelné. Podíl zákazníků, kteří při nákupním procesu kombinují oba prodejní a informační kanály, se podle druhu zboží pohybuje od osmi procent u potravin až k 49 procentům u oděvů a módního zboží. Vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti GfK zveřejněných letos v listopadu.

Dvě pětiny Čechů využívají při nákupu smartphone

Statistiky rovněž ukazují, že dvě pětiny Čechů využívají při nákupu smartphone, a to v různých fázích nákupního procesu. Nejčastěji k porovnávání cen. Přibližně třetina nakupujících jej používá rovněž k placení za zboží a služby na internetu nebo v kamenných obchodech. Téměř 20 procent spotřebitelů je otevřeno proaktivnímu přístupu ze strany prodejců. Zejména mladší zákazníci by uvítali, kdyby prodejci s využitím svých webových stránek sledovali jejich aktivity a na základě těchto informací by jim doporučovali vhodné zboží. Líbilo by se jim i to, kdyby jim prodejci prostřednictvím mobilních telefonů nabízeli slevy a zvali je na různé akce. Téměř třetina spotřebitelů by byla vůči značce nebo prodejci loajálnější, pokud by se mohli na nabídce zboží či služeb spolupodílet.

„Rostoucí zájem o omnichanneling musíme chápat jako výzvu a příležitost rozšířit nabídku zboží a služeb,“ je přesvědčen současný prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. „Nemá smysl si žárlivě střežit svá „kamenná“ teritoria a bojovat proti e-shopům. Tudy cesta nevede. Naopak. Otevřeme se novým možnostem a nabídněme zákazníkům inovativní model nakupování kombinující výhody fyzického i on-line výběru zboží a platby za něj,“ apeluje dále Tomáš Prouza.

Kamenné prodejny musí posílit zážitek zákazníka

Tradiční kamenné prodejny musí posílit zážitek zákazníka a jejich on-line obchody v tvrdé konkurenci uspějí pouze tehdy, budou-li dobře zpracované a na profesionální úrovni. Češi v e-shopech nakupují rádi a často, jsou zvyklí na určitý standard a jen těžko budou odpouštět začátečnické chyby. Přestože on-line prodej potravin patří logisticky k těm nejnáročnějším, roste i tento segment trhu. Proto ani obchodní řetězce s převažujícím sortimentem potravin nemohou tuto skutečnost ignorovat a dříve či později musejí do této oblasti výrazněji pronikat. První kroky již mají za sebou a je jen otázkou času, kdy budou následovat další.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.