Zdravě do jara

Jaké jsou aktuální trendy v segmentu zdravé výživy? Na módní vlně se vezou zejména výrobky s vysokým obsahem proteinů, luštěniny a produkty z nich a také veganské a bezlaktózové potraviny.

Výrobci i obchodníci sledují návrat k tradičním lokálním surovinám, patrná je také změna ve vnímání obalů a jejich vlivu na životní prostředí.

Předsevzetí ohledně změn životního stylu a stravování si každoročně dává až třetina z lidí. Průzkum, který provedla agentura STEM/MARK ve spolupráci se společností Naturhouse, odhalil, že především ženy chtějí začít hubnout (74 %), zdravě jíst (62 %) a lépe dodržovat pitný režim (36 %). Muži se častěji zaměřují na omezení alkoholu (13 %) a kouření (32 %). Začít hubnout bylo v aktuálním průzkumu agentury STEM/MARK ve spolupráci se společností Naturhouse nejčastější předsevzetí mezi dotázanými obecně (61 %), následovalo zdravé stravování (53 %) a častější sportování (47 %).

„Z mého pohledu bych řekla, že se přístup ke zdravému stravování, byť možná pomaleji, ale přesto zlepšuje. Roste počet klientů, kteří přijdou do výživové poradny z vlastního zájmu, protože si chtějí upravit stravu a své stravovací návyky, mají zájem o zdravé pečení, bio výrobky, o produkty bez cukru apod. Rovněž bych řekla, že celkově přibylo nakupování v obchodech zdravé výživy, na biofarmách, či nákup čerstvých bedýnek. Minimálně je lepší informovanost o těchto možnostech i mnohem větší výběr. Stále větší část populace si začíná uvědomovat, že to, jak se cítíme, je ve velké míře ovlivněné i tím, jak se stravujeme a vůbec přistupujeme ke svému životu.

Na druhou stranu je bohužel stále dost lidí, kteří mají pocit, že stravovat se zdravě je zbytečné či drahé. Mění se „módní“ trendy ve výživě, ještě nedávno převažovala například raw (syrová) strava a vegetariánství, momentálně spíše „vede“ strava bezlepková a případně proteinová bez sacharidů,“ uvádí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně společnosti Naturhouse.

Luštěniny na výsluní

„Pozorujeme, že spotřebitelé více sledují složení výrobků, jsou ochotni si připlatit za kvalitu. Sledováním trendů, zlepšováním výrobních postupů a důrazem na kvalitní ingredience se snažíme zaujmout a uspokojit i ty nejnáročnější. Profilujeme se například v oblasti bezlepkových výrobků, máme silné portfolio produktů vhodných i pro vegetariány, následujeme dlouhodobý trend snižování obsahu cukru a soli a tak dále,“ říká Hana Sedlářová, brand manažerka chlazeného portfolia společnosti Hamé.

Aktuálně největším hitem ze sortimentu zdravé a fit výživy pod značkou Hamé jsou podle jejích slov chlazené luštěninové Easy Sandwiche. Mezi poslední novinky, uvedené na trh, patří zeleninové pomazánky na bázi luštěnin, které jsou bohatým zdrojem proteinů a vhodné pro vegetariány i vegany. Další produktovou řadou, která si získává stále větší oblibu, patří rybí pomazánky, bohaté na zdraví prospěšné omega-3 kyseliny.

Na luštěniny sází také společnost Vitana, která momentálně chystá rozšíření svého portfolia v nabídce luštěnin a „racionálních“ příloh. „Vnímáme, že se tyto potraviny stávají „trendy“, poptávka po nic roste a jsou součástí mnoha receptů. Luštěniny jsou velmi ceněny také u odborníků na výživu díky vysokému obsahu bílkovin a nízkému obsahu tuků. Kromě už ‚zdomácnělých‘ položek, jako je například červená čočka, jáhly nebo cizrna, se naše nabídka rozroste o další speciality, jako je Beluga čočka nebo Quinoa,“ prozradila Michaela Setvínová, Product Group Manager společnosti Vitana.

Snídaně jako zdravý start

Nutričně vyvážená snídaně, která dodá energii a nastartuje metabolismus, to je podle odborníků na výživu i lékařů základ kvalitního životního stylu, který udržuje tělo v nejlepší kondici, i zdravého hubnutí. Zajímavým tipem je například loňská novinka společnosti Vitana, která představila řadu švédských výrobků pro zdravou snídani pod značkou Paulúns s vysokým obsahem bílkovin a bez přidaného cukru. K dostání je pět variant: Müsli s kokosem, oříšky a jahodami, Müsli s jablky a skořicí, Müsli s borůvkami a vanilkou, Granola se skořicí a jablky a Granola s kakaem a malinami.

Pro ty, kdo špatně tráví mléčné produkty, trpí zažívacími potížemi nebo nadýmáním či intolerancí laktózy, je určen Tesco Sójový nápoj neslazený s přidaným vápníkem a vitaminy. Dodá tak tělu potřebné živiny, aniž by ho zatěžoval obtížně stravitelnou laktózou. Mléčné výrobky bez laktózy představila také Mlékárna Olešnice. Pod názvem DeLacto najdou spotřebitelé máslo, bílý jogurt a jemný tvaroh s obsahem laktózy menším než 0,01 %. Bezlaktózové jogurty s BiFi bakteriemi pak nabízí také Hollandia. Jsou krémové, bez barviv a umělých aromat a prodávají se ve dvou nejoblíbenějších příchutích – jahoda a borůvka.

Každému, kdo rád snídá ovesné vločky, udělají radost snadno stravitelné Tesco Organic Bio ovesné vločky s vysokým obsahem bílkovin, nenasycených mastných kyselin, vitaminů, železa a vápníku. Stačí z nich připravit kaši, kterou je možné dle přání ochutit ovocem, ořechy, medem nebo skořicí.

Kdo má rád pečivo namazané sladkou, například oříškovou nebo čokoládovou pomazánkou, může sáhnout po mnohem zdravější variantě. Pod ryze českou značkou DietPlan by Lada Nosková je k dostání lahodný oříškový krém Dietella obohacený o syrovátkový protein. Kromě něj obsahuje jen za sucha lisované arašídy a čokoládu z výběrových kakaových bobů bez přidaného cukru. Za zmínku stojí také řada dopoledních (energetických) i odpoledních (proteinových) tyčinek, které doplní energii. K snídani nebo dopolední svačince je možné vybírat z několika atraktivních příchutí, mimo jiné Mango&ananas, Banán&čokoláda nebo Jahoda&kokos.

Křupavé mlsání bez výčitek

Minulý rok byl u společnosti Racio bohatý na novinky v sortimentu. „Uvedli jsme jich opravdu hodně. Žitné čtverečky Knäck Snack s červenou řepou (křupavé čtverečky s červenou řepou, obsahující téměř 60 % žitné mouky a vysoké procento šťávy z červené řepy) a semínkové, Knäckebrot v netradiční sladké podobě se skořicí, dále třeba malou svačinku pro děti – rýžové chlebíčky s mléčnou či bílou čokoládou Monkeys. V nejbližší době plánujeme pokračovat v novinkách v řadě Knäck Snack, a to verzí s černuchou.  A také přineseme zbrusu nové příchutě do oblíbené řady Free style,“ přibližuje Michaea Klisáková, manažerka marketingu společnosti Racio.

Ideální variantou lehké, a přitom vydatné svačinky kdykoli během dne, jsou vícezrnné krekry od rodinné pekárny Kompek. Tato pochoutka se pyšní vysokým obsahem bílkovin (27 %) a také nenasycených mastných kyselin, čímž pomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi.

Stojí za to jíst lépe

„Můžeme potvrdit, že zájem ze strany našich zákazníků o čerstvost a kvalitu potravin s důrazem na zdravý životní styl dynamicky roste. Tomuto trendu vycházíme vstříc a již na začátku loňského roku jsme představili novou brand kampaň s mottem „Stojí za to jíst lépe“. Albert se tak staví do role pomocníka při výběru potravin, chce spotřebitele inspirovat a ukázat jim, že jídlo je radost. Na zdravý životní styl se aktivně zaměřujeme v našich prodejnách. Koutek Zdravé s Albertem, který nabízí stovky a v našich velkých obchodech až tisícovku produktů, jsme poprvé představili v hypermarketu na pražském Chodově v létě 2017. Dnes tuto sekci najdou nakupující ve všech našich více než 300 obchodech po celém Česku.  Pohodlně a na jednom místě tak mohou nakoupit potraviny, pro které často museli do specializovaných obchodů,“ představuje úspěšný projekt Barbora Vanko, tisková mluvčí společnosti Albert.

Exkluzivně je v prodejnách Albert k sehnání řada Nature´s Promise, zohledňující speciální nároky na výživu. Zahrnuje produkty, které vychází vstříc potřebám zákazníků, kteří musí nebo chtějí jíst bez lepku, laktózy nebo hledají veganské či bio výrobky. Nabídka Nature’s Promise zahrnuje v současné době dvě stovky druhů výrobků a stále se rozšiřuje. Více než polovina z nich je navíc v bio kvalitě. Novinkou v sortimentu privátních značek je od loňského podzimu Albert Fresh Bistro. Jde nejen o ucelenou řadu výrobků, ale o celý koncept rychlého, ale zdravého stravování z čerstvých surovin. Řada aktuálně zahrnuje šest desítek tzv. ready to eat jídel v šesti kategoriích – wrapy, polévky, hotová jídla, bagety, sendviče a saláty. Nabídku doplňují smoothie nápoje, limonády a fresh džusy. Z pestrého menu si vyberou i vegetariáni.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 01-02.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *