Na polském maloobchodním trhu je znát čilý pohyb

Tržby velkých řetězců v Polsku rostou, ale přibylo úpadků těch menších. Britské Tesco, které na polském trhu omezuje svoji přítomnost, nabízí k prodeji své ztrátové obchody, neboť neustálo v konkurenci s velkými diskontními řetězci. Těm se naopak daří. Významným polem konkurenčního zápolení je také franšíza.

Velmi dobré výsledky letos hlásí především diskontní řetězec Biedronka, největší hráč nejenom na polském, ale i středoevropském maloobchodním trhu, je součástí portugalského koncernu Jeronimo Martins. Během letošního ledna až září podle své zprávy z druhé poloviny října zvýšil tržby ve zlotých o 8,3 % (ve srovnatelných cenách o 5,1 %) a v přepočtu dosáhly 9,2 mld. eur.

Odpovídá to skoro 68 % tržeb celého mateřského koncernu. Biedronka během prvních devíti měsíců otevřela 46 prodejen, na straně druhé jich uzavřela 14. Koncem září v Polsku provozovala 2 932 obchodů proti 2 850 o rok dříve.

Francouzský Carrefour označuje své výsledky v Polsku za rekordní. Jeho tržby tam za tři kvartály meziročně stouply o 5 % (na srovnatelné bázi) na 1,55 mld. eur. Společnost u severních sousedů provozuje 89 hypermarketů, 152 supermarketů a 640 prodejen typu convenience. Během třetího čtvrtletí otevřela 19 nových obchodů.

V polském maloobchodu se stále více prosazuje franšízový koncept. Touto cestou se vydalo několik velkých „hráčů“, jako jsou Biedronka, Carrefour, Spar či Žabka. Svůj první franšízový obchod v červnu otevřel francouzský Auchan. Do Polska hodlá přenést svůj model, který se mu už přes třicet let osvědčuje v jiných zemích. Franšízantům, kteří s nimi podepíší smlouvu od letošního prvního října do konce března příštího roku, slibují Francouzi různé výhody. Jde například o zaručený minimální měsíční příjem 15 tis. zlotých čistého bez ohledu na výši dosahovaného obratu.

Zdaleka ne všem se daří

V polském maloobchodu letos ale také výrazně přibylo úpadků. Jejich počet za leden až září meziročně stoupl o 37 %. Hlavními důvody jsou pokračující konsolidace obchodu, rostoucí náklady na pracovní sílu, či zákaz prodeje o nedělích. Navíc existuje hrozba uvalení obchodní daně na velké řetězce.

Jednou z obětí konkurenčního boje je ztrátový řetězec supermarketů Piotr i Pawel, který koncem října v zemi ještě provozoval 66 obchodů, když o rok dříve jich měl 141. Firmu sídlící v Poznani podle podepsané dohody převezme nizozemská Spar Group a národní značka přítomná na trhu od roku 1990 tak zmizí. Piotr i Pawel podle nedávno zveřejněných údajů loni utržil přes 506 mil. zlotých a prodělal 14,5 mil. zlotých.

Tesco výrazně omezuje přítomnost

Britské Tesco je zřejmě jediný velký nadnárodní řetězec, jemuž se v Polsku nedaří. Během loňského roku tam uzavřel 62 ztrátových obchodů a letos přibyly další. Objevují se dokonce spekulace o tom, že by Britové polský trh – v zahraničí jejich druhý největší po Thajsku – zcela opustili. Nedaří se jim zcela obstát v tuhé konkurenci s diskontními řetězci – především Biedronkou a Lidlem. Ten v Polsku počtem svých prodejen brzy překročí hranici 700.

„Polský trh elektrizují zprávy o krájení dortu, jež je ozdoben nápisem Tesco,“ uvádí server wiadomocsihandlowe.pl. Zájem o pět hypermarketů Teska projevila firma Kaufland Polska Markety, tři prodejny si vyhlédla Leroy Merlin Polska. Tyto a další případné akvizice ale musí schválit Úřad na ochranu hospodářské soutěže a spotřebitele.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.