New Retail Summit 2020

Nejsilnější výzvou pro obchodníky zůstává, aby do jejich prodejen a na jejich weby chodili zákazníci, nakupovali a opět se vraceli. I to je důvod, proč moderní technologie začínají ovládat trh.

New Retail Summit 2020, nové vrcholové střetnutí špiček slovenského maloobchodního a spotřebního trhu, navštívilo 4. března 2020 více než 400 top manažerů z obchodních a dodavatelských firem.

Chování obchodníků i spotřebitelů se mění s ohledem na jejich zodpovědný a ekologický přístup, ale také vlivem nástupu technologického pokroku, inovativních řešení a digitalizace.

Dodavatelský řetězec má miliardy proměnných

Společnosti Logio a Yieldigo představily ve společné prezentaci případové studie, ve kterých automatizace dokázala změnit retail. Tomáš Formánek, zakladatel společnosti Logio uvedl, že průměrná firma uskuteční denně až 20 milionů rozhodnutí. Průměrná firma v retailu ještě víc. Dodavatelský řetězec jako celek má potom miliardy proměnných a není v lidských silách je všechny obsáhnut. Základem pro orientaci v tak obrovském množství dat je pokročilý software a strojové učení (machine learning). Jako příklad uvedl síť lékáren, která má kolem 2 000 poboček, přičemž na jednu pobočku připadají tisíce položek (SKU) a v celé síti se vyřídí denně okolo 300 tis. objednávek.

Optimalizace tzv. out-of-stock a zásob byla pro lékárenský řetězec výzva. Lékárnici trávili objednáváním zboží i dvě hodiny denně. Jak nastavit správný objem zásob, aby sklady nebyly zbytečně plné a aby zboží nechybělo v regálech? Síť lékáren revidovala rozvozové plány tak, aby frekvence dodávek byla optimální. Zvýšila se dostupnost zboží pro zákazníky – v průměru o 4 % – a tržby v průměru o 5 %. Současně se snížily logistické náklady a sklad se vyčistil od ležáků.

Software nastaví správnou cenu

Cenové akce a slevová spirála zdomácněly i na slovenském trhu. Jiří Psota, CTO, Yieldigo upozornil, že produkt, který je v cenové promoci, ovlivní i deset dalších produktů. Díky automatizaci a strojovému učení je však možné zpracovat miliardy kombinací, software nastaví správnou cenu, která obchodníkovi vydělá a zároveň ji budou zákazníci akceptovat.

Algoritmus se „učí“ na transakčních datech maloobchodníka, proto funguje cenotvorba na míru pro konkrétní řetězec. Obchodník si může u zboží zvolit strategii maximalizace zisku, tržeb nebo vyváženou strategii. Nástroj Yieldigo přitom funguje prakticky univerzálně pro kamenné sítě i e-shopy. Na základě dat dokáže také simulovat a predikovat nákupní chování.

Automatizace se však v oblasti retailu nedá nasadit plošně a na všechny položky. Například v segmentu „super fresh“, tedy u čerstvých a sezónních nebalených potravin, které se prodají řádově v hodinách, je otázka, zda by bylo automatizované zpracování prodeje relevantní a nákladově efektivní.

Diskutabilním aspektem automatizace je i to, že je „nezvratná“. Jakmile se jednou implementuje, nikdo se už nechce vrátit na cestu nízké efektivity, papírové dokumentace a neznalosti celkového obrazu. Zaměstnanci postupně začínají zapomínat, jak procesy fungovaly před zavedením automatizace.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *