Snídaně a svačina: nové výzvy a příležitosti!

Podle odborných studií je ten, kdo správně snídá, šťastnější, aktivnější, má menší riziko vzniku cukrovky, nadváhy a srdečních onemocnění.

Trendy v segmentu snídaňového sortimentu a kategorii svačin kopírují vývoj poptávky, tedy vyšší zájem o zdravější varianty produktů s nižším obsahem cukru, bez přídatných látek a palmového oleje.

Snídaně má za úkol nastartovat po noci, kdy tělo hladovělo, metabolismus a dodat potřebnou energii, „palivo“ pro mozek. Pravidelné svačiny zase zajistí, aby se v organismu udržovala stabilní a vyvážená hladina cukru v krvi.

Spousta lidí ale snídani i svačiny vynechává a podle nutriční specialistky Kristýny Ostratické dělají velkou chybu. „Mnoho lidí vynechává snídani z mylného domnění, že tak ušetří na kaloriích a sníží tak celkový denní energetický příjem. Opak je ale pravdou. Je prokázáno, že ten, kdo ráno nesnídá, zkonzumuje při dalším jídle (většinou u oběda) daleko větší porci, než co „ušetřil“ vynecháním jídla předchozího,“ zdůrazňuje.

Jak snídají české domácnosti?

Podle výsledků průzkumu Spotřebitelský panel GfK v období 2019 je snídaně jako základ dne platné motto pro většinu českých domácností. Pouze 10 % domácností prohlásilo, že o pracovních dnech vůbec nesnídají. Naopak, snídaně v pohodlí domova je nadprůměrně častá u starších jednotlivců a párů, pro všechny ostatní sociodemografické skupiny je spíše typická její konzumace mimo domov.

Co se týče víkendových dní, více než 9 z 10 kupujících uvádí, že snídají doma. Zhruba 6 % naopak uvádí, že o víkendu snídani vynechává. „V porovnání s rokem 2013 se celkově svačí v týdnu méně, dopoledne i odpoledne. Šest z 10 kupujících uvádí, že během pracovního týdne konzumují dopolední svačinu. Dopolední svačina je nadprůměrně důležitá u mladých domácností a rodin s dětmi,“ uvádí Julia To, Consultant GfK Spotřebitelský panel.

Na otázku, zda svačí odpoledne během pracovních dnů, odpovědělo kladně (souhlasím, spíše souhlasím) více než 65 % respondentů. Není asi žádným překvapením, že to jsou zejména rodiny s nejmladším dítětem do pěti let, které jsou ve skupině souhlasících zastoupeni nadprůměrně. Odpolední svačina je ovšem celkově důležitá u všech sociodemografických skupin kromě starších jednotlivců a párů, zároveň jako stravovací příležitost mimo domov je stále méně častá pro většinu lidí všech věkových i sociodemografických skupin.

Hlavně rychle a jednoduše!

„V případě snídaňového sortimentu i u svačinových snacků pozorujeme v posledních letech jednoznačný nárůst zájmu o zdravější druhy a typy potravin, současně s tím je vyšší poptávka po produktech, jejichž příprava je snadná a rychlá (typu nasypat a zalít). To samozřejmě vede i k růstu nabídky produktů méně kvalitních, až nezdravých, které svým složením, kdy se obsahem ne zcela kvalitních či vhodných surovin řeší otázka jednoduchosti přípravy, možnosti dlouhého uchování a tlaku na nízkou cenu,“ říká Tereza Havrlandová, zakladatelka a majitelka společnosti Lifefood, českého výrobce bezlepkových raw výrobků v bio kvalitě a pokračuje: „Aktuálně jsou jednou z nejvíce rostoucích kategorií sladké tyčinky, ať už ovocné, oříškové, ovesné, proteinové nebo cereální. Těmi začíná již trh být zaplaven a rozptyl kvality a stejně tak i ceny je skutečně obrovský.“ Lifefood letos přišel se dvěma novinkami. A to jednak s novou verzí již známých tyčinek „lifebar“, nyní politých čokoládou. Jedná se o speciální verzi čokolády, raw čokoláda je z nepraženého kakaa, slazena pouze datlemi, bez jakýchkoli dalších přídavků. Zmiňovaná novinka se jmenuje Lifebar InChoco a prodává se ve třech příchutích.

Müsli a cereálie

„Nejprodávanější kategorií jsou u nás müsli, které za sebou s přehledem nechává kaše, drinky i tyčinky Mixitky. A do něj si zákazníci nejraději dávají lyofilizované (mrazem sušené) ovoce. Z oříšků jsou oblíbené makadamové a v přibližně 20 % našich müsli mixů je čokoláda nebo ingredience, která čokoládu obsahuje. Aktuálním hitem je ale nový pečený Mixit základ – granola. Ovesné vločky jsme zapekli s medem, lněnými a slunečnicovými semínky, máslem a datlemi,“ prozradil Martin Wallner, spoluzakladatel firmy Mixit.cz.

Podle jeho slov výrazně stoupá poptávka především po dvou kategoriích – bez lepku a protein. Nabídka bezlepkového sortimentu se obecně zvyšuje průběžně již několik let, čím dál více ho nakupují i spotřebitelé, kteří netrpí celiakií a nesnášenlivostí lepku. „Podařilo se nám namíchat opravdu plnohodnotné náhrady mixů s lepkem. Příkladem je třeba náš mix Do plavek, který je evergreen. Protože je tak oblíbený, vyvinuli jsme před nedávnem i jeho bezlepkovou variantu a její prodeje neustále stoupají,“ říká Martin Wallner.

„Aktuálním hitem v našem sortimentu jsou tři příchutě Super Mysli bez přidaného cukru (s jahodami, ořechy a mandlemi, čokoládou a kokosem), které jsme uvedli letos na jaře a jde o jediné křupavé mysli bez přidaného cukru na českém retailovém trhu. Podařilo se nám to díky vláknině, kterou získáváme z kořene čekanky a která nám umožňuje vytvořit tolik oblíbené křupavé hrudky,“ prozradil Martin Jahoda, generální ředitel společnosti Emco.

Veggie pomazánky

Snadná příprava a možnost vzít si jídlo s sebou, to jsou trendy, které spotřebitelé vyhledávají a ocení. V souvislosti s rostoucím zájmem a poptávkou po nejrůznějších variantách „odlehčených“ nebo vegetariánských jídel, se jejich nabídka na trhu zlepšuje a získává na pestrosti. Podle údajů společnosti Nielsen vzrostl zájem kupujících o zeleninové pomazánky od roku 2017 téměř o třetinu. Společnost Hamé přišla s řadou zeleninových pomazánek pod názvem Veggie. Ta nabízí čtyři druhy pomazánek: fazolovou se zeleninou, žampionovou, rajčatovou s oreganem a tatarák ze zeleniny. Žádná z nich neobsahuje konzervační látky ani palmový olej a všechny se hodí na rychlou snídani, svačinu či večeři, na cesty a výlety, ale třeba i na přípravu jednohubek.

O další novinky je rozšiřována a doplňována rovněž oblíbená řada Nature´s Promise Albert Veggie, privátní značka obchodů Albert. Nejrůznější druhy pomazánek, hummusů, výrobků z tofu, zeleninových placiček či falafel ocení nejen vegani či vegetariáni. Různé druhy zeleninových a houbových pomazánek vyrábí i společnost Druid, mimo jiné Cibulovou, Paprikovou, Hlívovou či Brokolicovou.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *