Poslední míle v bezdotykovém režimu

Obchodní obslužnost venkova klesá. Uzavírají se malé prodejny i pošty. Firmy proto hledají, jak nahradit nefunkční infrastrukturu. Zásilkovna spouští Z-BOXy, bezdotyková soběstačná výdejní místa napájená solárním panelem a ovládaná přes mobilní aplikaci.

Zásilkovna přišla na trh se soběstačnými výdejními místy Z-BOXy, které se ovládají jednoduše přes mobilní aplikaci Zásilkovna. Ke svému provozu potřebují minimum energie, kterou získávají přes solární panely. Nikdo jiný v České republice výdejní boxy na podobném principu zatím nepoužívá.

Projekt je ojedinělý i v Evropě, kde zatím tuto technologii v pilotním provozu zkouší společnost DHL v Německu. Zásilky je přes Z-BOXy možné jak vyzvedávat, tak i posílat. V letošním roce plánuje firma v České republice spustit až 150 Z-BOXů. Celkový počet výdejních míst Zásilkovny tak bude kolem 3 800, čímž bude disponovat největší sítí v České republice. Investice do Z-BOXů se pohybují v řádu desítek milionů korun.

Řešení pro malé obce i obchodní centra

Z-BOXy jsou určeny na menší města a vesnice, kde mohou doplnit služby České pošty, která v těchto lokalitách omezuje provoz svých poboček, v developerských rezidenčních nebo komerčních prostorech. „Revoluční technologie Z-BOXů umožňuje jejich provoz v podstatě kdekoliv. Pro nás se tak otevírá obrovská příležitost doručovat zásilky do míst, kam jiní doručovat nechtějí, neumí nebo zde své služby omezují. Jde například o menší města a vesnice, Z-BOXy ale najdou uplatnění také v developerských rezidenčních či komerčních projektech nebo obchodních centrech, mohou ale skvěle fungovat také na náměstích nebo parkovištích. Stanou se přirozenou součástí sítě našich klasických výdejních míst a pomohou nám pokrýt další velké území České republiky. Zákazníkům opět výrazně zvýšíme komfort doručování zásilek,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO holdingu Packeta. Zájem ze strany starostů o umístění Z-Boxů je podle ní velký, zatím ale prý nemuseli nikoho odmítnout.

Z-BOX není konkurence výdejních míst

Nebudou Z-BOXy vnímány ze strany aktuální sítě partnerských výdejních míst jako konkurence? Jak vysvětluje Simona Kijonková, Z-BOX nevnímá jako konkurenci pro stávající síť výdejních míst, spíše jako její doplnění. „My jsme o zřízení výdejních míst se starosty jednali a hledali jsme možnosti, jak do obcí se 150-500 obyvateli umístit výdejní místo. Z-BOX je naprosto ideální řešení pro malé obce, kde by ani nebylo možné výdejní místo zřídit, protože tam není žádná infrastruktura – pošta, obchod, hospoda, která by mohla fungovat jako výdejní místo.“

Výhodou je snadná obsluha i snadná údržba

Z-BOXy jsou k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu. Jakmile řidič doručí zásilku do Z-BOXu, obdrží zákazník informační e-mail, SMS zprávu a notifikaci do aplikace Zásilkovna. V této chvíli je možné si zásilku vyzvednout. K obsluze stačí mít na chytrém telefonu nainstalovanou aplikaci Zásilkovna a zapnuté Bluetooth. Při příchodu k Z-BOXu se aplikace pomocí Bluetooth sama automaticky spáruje a otevře schránku s danou zásilkou. Pokud zákazník po vyndání zásilky zapomene dvířka schránky zavřít, přijde mu opět notifikace na mobil, kde bude požádán, aby dvířka zavřel. Pokud je přesto nezavře, zavře je řidič, který k Z-BOXu každý den jezdí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *