Podlaha musí být krásná, funkční i čistá

Obchodníci se snaží zútulnit prodejní plochu a vnést na ni část domácího prostředí tak, aby se zákazníci cítili dobře. Kromě estetických nároků musí podlahy v prodejnách i na všech přilehlých plochách splňovat velmi přísné funkční podmínky.

Díky novým materiálům už ale provozovatelé nemusejí volit kompromisy a můžou si vybrat typ, který bude splňovat oba tyto požadavky.

Trend příjemné útulnosti platí v retailu také v oblasti podlah, takže u nich převažují dřevěné dekory, doplněné betonem.

Cení se komfort i praktičnost

Podle slov Hany Tomíčkové, které ve společnosti Forbo působí na pozici Sales Promotion Asistant, se dnes prodejny snaží volit dřevěné dekory, a to kvůli jejich útulnosti i materiálům. Ty dnes nabízejí komfort i ekologičnost. Například klasické dřeviny se však obtížněji udržují, a proto provozovatelé často volí vinylové dílce nebo přímo podlahy v rolích.

„Naši zákazníci se také více zajímají o rychlost pokládky, což s sebou nese možnost uspořit při demontáži a opětovné montáži, čistění a při dezinfekci. Jako skvělé řešení se nabízí zvolit volněpoložitelné podlahy. Například u naší kolekce Allura Puzzle se jedná o dílce, které mají na obvodu výřezy. Ty do sebe zapadají a snadno je tedy položíte na podlahu bez lepení. Ihned po pokládce ji navíc můžete používat a v případě potřeby snadno vyměnit poškození díl, respektive podlahu jednoduše rozebrat a znovu použít,“ konstatuje Hana Tomíčková.

Bezúdržbová podlaha neexistuje

Za současné situace se největší důraz klade na hygienu, možnost dezinfekce a celkově úklid podlahy. Již klasikou jsou tak pro prodejní prostory hladké krytiny, které lze snadno vytírat, a to i strojově. „Kvalita řešení úklidu pro mnoho firem získala nyní na důležitosti. Do období pandemie některé firmy na pečlivém úklidu a hygieně na pracovišti cíleně šetřily nebo jenom tomuto problému nevěnovaly dostatečnou pozornost a péči. To se teď u mnoha firem zásadně změnilo,“ říká Radek Škrabal z SSI Group.

„Častými chybami některých firem byla nejenom potřeba na čistotě a hygieně šetřit, ale také neznalost této problematiky. Známe případy, kdy na úklidu sice prvoplánově nešetřili, ale volili nevhodné pracovní postupy, technologie či neprofesionální úklidové firmy,“ dodává Lukáš Rom ze společnosti Kärcher a dodává: „Pandemie některým otevřela oči a začali se více zajímat, proč mnoho let setrvačně používané formy úklidu nefungují a objevují nové formy čištění prostor, jako je například čištění horkou párou. Ta odstraní průmyslové nečistoty a umí zlikvidovat většinu běžných bakterií a obalených virů. Stejně tak firmy zjišťují, že vše nevyřeší jenom desinfekční prostředky. Desinfekce bez předchozího vyčištění povrchů není účinná ani z poloviny,“ dodává Lukáš Rom.

Obecně se výrobci snaží vyrobit podlahy s vylepšenou povrchovou úpravou, ale nikdy se nejedná o bezúdržbovou podlahu. Vždy je nutné se o podlahu starat, pravidelně ji čistit a udržovat. Skvrny odstraňovat neprodleně a je také nutné dbát na kvalitní čisticí zóny u vstupů, které mohou zadržet až 95 % vnesených nečistot a vlhkosti, a razantně tak snížit samotné náklady na údržbu podlahovin uvnitř budov a současně je i ochránit.

Typ volte podle účelu

Velmi oblíbené jsou léty osvědčené lité podlahy, které postupem času ovšem doznávají znatelných vylepšení. „Materiály pro pokládku litých podlah se výrobci snaží neustále inovovat tak, aby byly co nejvíce ekologické, zdravotně nezávadné a šetrné k životnímu prostředí. Tyto materiály se tak běžně používají ve zdravotnických a potravinářských provozech,“ vysvětluje Josef Nacko, jednatel společnosti Nacko Group.

Pokud se jedná o výběr optimální lité podlahy, tedy zda by mělo jít o epoxidovou, polyuretanovou nebo cementovou, mívá každý provozovatel prodejny vlastní představu, jak by podle něj měla vypadat jak prodejní plocha, tak i zázemí. „Většinu podlah navrhuje projektant, který by měl naslouchat investorovi, co se týká designu i propojení s celkovým vzhledem prostoru prodejny. Bohužel ale často řeší i funkčnost podlahy, takže se pak nezřídka setkáváme s nevhodnými návrhy. Nejčastěji jde o nevhodné návrhy podlah do daných prostor v souvislosti s jejich užitností, tedy o typ podlah, jejich strukturu, složení, odolnost a požadavky na dekor, s čímž souvisí i životnost podlahy,“ upozorňuje Josef Nacko.

Co se týká designu, snaží se jak výrobci, tak i firmy, které podlahy provádějí, jít s dobou a být trendy. „Mám na mysli interiérovou, dekorativní podlahu. Díky nepřebernému množství barevných kombinací závisí pouze na fantazii zadavatele a řemeslníka, jakou do finálního vzhledu podlahy vnesou originalitu a jedinečnost,“ konstatuje Josef Nacko.

Životnost prodlužuje péče

Co se týká podlahovin, které se pokládají na připravený povrch, je jejich kvalita v posledních letech v rámci Evropy poměrně neměnná. Standardem je výroba vinylů bez ftalátů. V rámci inovací se tak výrobci snaží vylepšovat zejména povrchové úpravy, takže jsou odolnější a lépe se udržují. Vylepšením poslední doby z pohledu instalace a vylepšení celkového environmentálního profilu výrobku je použití instalace bez celoplošného lepení. „Ušetří se nejen finance, čas při prostojích, ale také čas, pokud je nutná demontáž,“ vysvětluje Hana Tomíčková.

Životnost podlahy se odráží do značné míry od počáteční kvality podlahoviny a velkou mírou k tomu přispívá i následné čistění a údržba. Jak již naznačil Josef Nacko u litých podlah, životnost ovlivňuje také volba vhodného typu. „Použití krytiny, která je koncipována pro bytový segment v komerční aplikaci znamená snížení její trvanlivosti na minimum. Například volbou přírodního linolea Marmoleum získáte krytinu, která vydrží i více než třicet let,“ dodává Hana Tomíčková.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2020…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *