Svět maloobchodu změní virtuální realita

Digitální technologie vnášejí do našich životů zcela nové možnosti. Jedním z těchto prvků je virtuální realita, která měla původně sloužit k vylepšení zážitku při hraní počítačových her.

Prostřednictvím virtuální reality je možné vyplnit mezeru mezi nákupním zážitkem z kamenného ochodu a nákupem na internetu. Je také cenným nástrojem ke zjišťování nákupních zvyklostí, a dokonce pomáhá při vývoji nových produktů.

Díky technologii virtuální reality je dnes možné zajistit úžasné herní zážitky. V této souvislosti je jen krůček k tomu, co všechno by dokázala při využití v maloobchodě. Zákazníci by tak například mohli navštěvovat plně virtuální prodejny s 360° virtuálním prostředím. Přestože již několik takovýchto obchodů vzniklo, jde stále spíše o pilotní projekty nebo počiny, kterými si obchodníci vylepšovali image.

V menší míře projekty využívající digitální technologie již fungují, nicméně k masovému nástupu ještě nedošlo. Nyní se nalézáme v covidové době, která navzdory všem negativům přináší i jistá pozitiva. Jde zejména o urychlení vývoje a uvedení do praxe digitálních technologií, jejichž vývoj a nasazení by za normálních okolností trvalo desítky let. Je tedy možné, že se virtuální nákupy stanou běžnými nečekaně brzo.

Omezení skutečného světa zmizí

Zdá se, že „bezkontaktní“ nakupování nahrává využívání virtuální a rozšířené reality především v e-commerce. „Zde je potenciál naprosto zřejmý – umožňuje maloobchodníkům vytvářet mnohem víc pohlcující a poutavější zážitky, které napodobují zážitky z fyzických prodejen, a také přidávat vylepšení, která ve skutečném světě nejsou možná,“ naznačuje Martin Šrůma, management consultant společnosti Accenture Česká republika.

Trendy směřují k automatizaci, internetu věcí a robotickým asistentům. „Myslím, že na českém trhu budou firmy především čerpat inspiraci ze západních zemí, kde retaileři kladou důraz na propojení prodejních kanálů, tedy omnichannel, soustředí se na práci se zákaznickými daty a nabízejí produkty na míru,“ dodává Martin Šrůma. Mnoho výhod tyto technologie však dokáží obchodníkům nabídnout již dnes, a to i v prostředí kamenných prodejen. Díky nim si zákazník sám může sestavit a prohlédnout novou kuchyň, projet nakonfigurované auto nebo vyzkoušet novou kolekci šatů.

Nabízejte zboží kdekoli

Virtuální realita je o osobním zážitku, a to ten jde v maloobchodě v poslední době především. Jen těžko jej lze zprostředkovat fotografiemi nebo textem, dokonce ani video nestačí. Vzhledem k nízkému rozšíření virtuální reality v domácnostech je ideální využití této technologie pro prodej a pro kontakt se zákazníkem. V kamenných prodejnách může přiblížit nabízené zboží nebo službu. Prodejci domů, jachet, aut, dovolených nebo nábytku nemohou mít svůj sortiment v prodejně. Pokud ale bude mít obchodník jako součást své prodejní strategie virtuální realitu, může si zákazník zblízka prohlédnout vysněnou sedačku v jakékoli barvě, sednout si do auta jakéhokoli typu, vyjít na balkón svého hotelu na dovolené… „V případě mobilní prodejců je možné vzít toto zařízení s sebou a odprezentovat zboží zákazníkovi přímo na místě. Ať už prodáváte cokoli, těžko sbalíte veškerý sortiment do kufru,“ naznačuje Dan Broulík, CEO ve společnosti Avatar Media.

Na nástup jsme připraveni

Jedním z projektů, který měl dokázat připravenost technologie a otestovat ji, byl virtuální kamenný obchod určený pro majitele e-shopů, kteří klasický obchod mít nemůžou nebo nechtějí. Společnost Avatar Media ve spolupráci s tvůrcem platformy pro internetové obchody Shoptet vytvořila funkční virtuální obchod. Zákazník se v něm pomocí kolečka na ovladači může pohybovat jako ve skutečné prodejně s oblečením. Ta bylo zvolena zcela záměrně, protože nabízí velmi dobré využití virtuální reality, díky níž si nakupující může oblečení nejen prohlédnout, ale svým způsobem také vyzkoušet. Nakupující mají totiž k dispozici také model postavy, na kterou je možné vybírané zboží obléknout a prohlédnout si jej ze všech stran. „Náš projekt se Shoptetem nebyl určen pro komerční použití. Šlo o test technologie a o to být připraven, až k masivnějšímu rozšíření virtuální reality dojde,“ popisuje Dan Broulík.

Masivní nástup virtuální reality závisí především na výši pořizovací ceny zařízení, bez kterého nejde ve virtuálních obchodech nakupovat. Nicméně pokud si uvědomíme, k jak rychlému vývoji na tomto poli dochází a jak rychle padají ceny, je docela možné, že nás tato realita čeká již v horizontu několika málo měsíců. Navíc možnost virtuálního nakupování můžou nabízet sami obchodníci, a to v podobě koutku umístěného v jejich kamenné prodejně. Zákazníci tak budou mít vše na jenom místě, přičemž budou mít k dispozici také informace, které bude možné získat z různých zdrojů téměř okamžitě. „Blíží se také doba haptických rukavic a do deseti let pravděpodobně i celých obleků. Co se týká rozšířené reality, té budou jednoznačně dominovat AR brýle, které nahradí mobily a budou stejně běžným doplňkem jako chytré hodinky,“ predikuje Dan Broulík.

Optimalizace vyjde levněji

Digitální technologie na bázi virtuální reality však obchodníkům pomáhají již dnes. Pomocí brýlí pro virtuální realitu je možné provádět výzkumy, kdy se respondent „prochází“ pro prodejně a zastavuje u regálů, jejichž obsah ho nějakým způsobem zaujal. Všechna data se přitom zaznamenávají a po jejich vyhodnocení vnikají mapy s vyobrazením exponovaných míst či prostor, která návštěvníka prodejny nezaujala. Na základě nich je pak možné optimalizovat nejen celkový prostor, ale také umístění zboží v regále. Toto testování je pak z hlediska financí mnohem efektivnější, než kdyby k němu mělo dojít ve fyzickém světě. Testovat tak lze také plánovaný remodeling prodejen i jejich zázemí, přičemž osoby, které prostor testují, se můžou nacházet prakticky kdekoli na světě. To může mimo jiné urychlit a zjednodušit proces schvalování změn z centrály obchodníka.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.