V „covid“ době roste poptávka po dehydratovaných potravinách

Segmentu dehydratovaných potravin, které usnadní práci v kuchyni a dlouho vydrží, se v tuzemsku daří. Jde o pomocníky používané v téměř každé české domácnosti.

Současným trendem je sice spíše návrat k čerstvým surovinám, ne vždy je to ale z důvodu sezonnosti či dostupnosti možné. Takřka všechny kategorie dehydratovaných potravin se více méně pravidelně objevují v nákupních košících většiny českých domácností.

Dlouhodobě nejprodávanějšími kategoriemi ze segmentu dehydratovaných potravin jsou polévky, omáčky, instantní nudle, bujony či jíšky, v posledních letech rovněž instantní kaše, pudinky a krémy a nápoje.

Oblíbené jsou i připravené instantní směsi na pečení moučníků a dezertů. U části spotřebitelů stále převládá přesvědčení, že výrobky pro snadnější vaření, tedy ty „instantní“ jsou automaticky méně zdravé, nadopované aditivy, konzervanty a umělými přísadami. Zdaleka ne vždy je to pravda. Moderní technologické postupy umožňují i tyto potraviny zpracovávat v souladu s trendy, výrobci na svých recepturách pracují, inovují složení, mnohdy již nepoužívají chemická dochucovadla, snaží se eliminovat obsah soli apod.

„Trh s dehydrovanými výrobky zažívá transformaci. O jídle jako takovém se v posledních letech mluví především ve spojitosti se zdravím. Díky tomu se spotřebitelé více sebevzdělávají a kritičtěji se dívají na produkty, které konzumují. Potkat v obchodě člověka, který studuje zadní stranu obalu, než produkt vhodí do košíku, není neobvyklé. Toto se výrazně dotýká právě dehydratovaných výrobků, které si z minulosti vysloužily nálepku nezdravých produktů. Zájem spotřebitelů o kvalitu začíná být výrazný, často i na úkor ceny. To samozřejmě vede výrobce k vylepšování stávajících výrobků a rozšiřování nabídky o produkty, které nabízí něco navíc,“ říká Denisa van Goozen, manažerka značky Maggi ve společnosti Nestlé Česko.

Nákupy českých domácností: vedou polévky a dezerty!

„Dehydratované potraviny (kam jsme zařadili instantní jídla, bujóny, polévky, dezerty, mléko v prášku, instantní nápoje a sušené mixy zahrnující produkty pro přípravu knedlíků, kaší nebo těsta) kupuje minimálně jednou ročně 93 % českých domácností. Nejpopulárnější jsou polévky a dezerty v prášku. Některý z uvedených výrobků koupí domácnost 16x ročně, při průměrné útratě 36 Kč za jeden nákup. Polévky v prášku si kupuje 6 z 10 domácností a při jednom nákupu za ně utratí 35 Kč. Instantní nudlové polévky kupuje 45 % domácností. Za oba typy polévek utratí jeden kupující 324 Kč za rok. Polévky jsou kategorií s velkým promočním podílem (37 %). Velmi oblíbené jsou dezerty v prášku, kupuje je 7 domácností z 10. Dopřejí si je 5 x ročně a utratí za ně 95 Kč,“ uvádí Kateřina Králová, konzultantka GfK Spotřebitelský panel.

Nejčastěji jsou dehydratované potraviny nakupovány v hypermarketech, kam pro ně zamíří dvě třetiny českých domácností. V diskontech je kupuje necelých 60 % domácností. Populárním nákupním místem jsou i supermarkety kam pro některý z těchto výrobků zavítá necelá polovina kupujících.

Knedlíky a těstoviny „z prášku“

Podle kontinuálního panelového průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK za období červenec 2019 až srpen 2020, založeného na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku českých domácností, kupuje instantní jídla alespoň jednou za rok více než čtvrtina českých domácností, z nich jsou nejpopulárnější jídla obsahující těstoviny. Domácnost vloží tyto produkty do nákupního košíku 3x ročně, přičemž roční útrata za tuto kategorii činí 170 Kč. Instantní omáčky, omáčky pod maso a kořenící směsi kupuje také čtvrtina domácností se stejnou frekvencí jako je tomu u instantních jídel. Jíška je oblíbeným pomocníkem v kuchyni pro 30 % domácností. Sušené mixy na přípravu příloh (knedlíků, kaše, těsta a dalších slaných produktů v prášku) kupuje více než 40 % domácností. Zdaleka nejpopulárnější jsou mixy na přípravu knedlíků. Útrata za jednoho kupujícího je 280 Kč ročně. Sušené mléko kupuje 1 z 10 českých domácností, ostatní instantní nápoje kupuje 11 % domácností s průměrnou frekvencí 1x za 3 měsíce. V kategorii instantních nápojů dominují značkové produkty.

Češi chtějí mít z jídla požitek

„Jedním z trendů je oblíbenost speciální výživy. Bio výrobky, výrobky bez glutamanu, lepku nebo bez cukru nebo ty ze 100% přírodních ingrediencí jsou stále populárnější a našly si cestu i do tradičního retailu. Podobně se vyvíjí i segment speciálních diet, kterým vévodí vegetariánské a veganské diety. Vegetariánů, veganů a nově také flexitariánů přibývá a výrobci dehydratovaných výrobků reagují uváděním novinek právě i pro ně. Z výzkumů vyplývá, že tyto trendy budou do budoucna sílit a mají tedy potenciál s trhem dehydrovaných potravin hodně zahýbat,“ je přesvědčena Denisa van Goozen.

Podle ní je nutné zmínit, že i když se snažíme jíst zdravěji, chuť a požitek z jídla jsou stále důležité. Současná situace s tímto trendem trochu zahýbala. Spotřebitelé jsou nuceni trávit hodně času doma a vaří častěji. Mezi prací z domova a péčí o rodinu nemají moc čas řešit jídelníčky. Vzrostla tak poptávka po hotových jídlech, dehydrovaných polévkách i kulinářských zkratkách. „Český spotřebitel v dobách nepohody hledá rychlá řešení a věří vyzkoušenému. Na druhou stranu ale roste poptávka i po bio výrobcích, což značí, že mnozí z nás berou kvalitu a zdraví vážně,“ dodává Denisa van Goozen.

Loni uvedla značka Maggi na trh inovaci – řadu tekutých bujónů ve třech příchutích – hovězí, slepičí a zeleninový. Jedná se o koncentrovaný bujón s medovou texturou a silnou chutí a neobsahuje konzervanty, glutaman sodný ani umělá barviva. Příští rok bude pro Maggi ve znamení uvedení dalších novinek i vylepšování stávajícího portfolia.

Cizokrajné chutě i česká klasika

„Krátkodobým trendem je určitě častější vaření doma, kterému jsme v letošním roce vystaveni. Dehydratované produkty pomáhají ulehčit každodenní domácí vaření, což v této nelehké době oceňuje velká část spotřebitelů. Co se týče dalších trendů, určitě vidíme rostoucí zájem o „exotičtější“ zahraniční příchutě, ať se jedná o ty blízké evropské či vzdálenější asijské. Trvale oblíbené jsou ale stále rovněž typicky české příchutě,“ popisuje Magdaléna Šodorová, Product Manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko.

Vitana flexibilně reaguje na zmíněnou popularitu zahraničních chutí. V červnu letošního roku byla představena novinka s chutí dálek – produktová řada Vitana Streetfood cup s příchutěmi American style, Thai style a Italian style. Na začátku roku 2021 je v plánu rozšíření řady Rychlých večeří o nudle s omáčkou v asijských chutích (čínský Wok a Kari s ananasem).

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.