Samoobslužné pokladny umožňují lépe dodržovat hygienická pravidla

Pokladny slouží nejen k placení, ale dokáží poskytovat i mnoho cenných dat. Díky nim je možné zvýšit komfort pro zákazníky a obchodníkům lépe na ně zacílit a optimalizovat prodejní procesy.

Současná situace urychluje rozšiřování samoobslužných pokladen. Díky nim dochází k menšímu kontaktu mezi personálem a nakupujícími, čímž se snižuje riziko přenosu infekčních nemocí.

Doba, kdy byla pokladna pouze inkasní zařízení, jsou nenávratně pryč. Dnes má pokladna mnoho účelů: na jejím grafickém displeji je možné prezentovat zboží či slevové a marketingové akce.

Stejně tak je možné zákazníkům poskytnout informaci o akcích nebo o probíhajících soutěžích na účtenkách. Pokladny už jsou spíše počítače, které mají z hlediska funkcionality prakticky neomezené možnosti. Díky periferiím, jako jsou skenery, je na nich možné provozovat také věrnostní systémy, u kterých už zákazník ani nemusí vlastnit plastovou kartičku, ale stačí mu její elektronická podoba v mobilním telefonu.

Situace urychluje změny

Současná doba je velmi dynamická a nahrává změnám. Tou velmi výraznou, za kterou stojí probíhající koronakrize, je masivní rozšiřování samoobslužných pokladen. Ty sice v České republice nejsou žádnou novinkou, ale jejich většímu nasazení doposud bránila hlavně setrvačnost. Současná situace však přináší nové požadavky, na které je zapotřebí rychle reagovat. Prodavač v prodejně představuje v současné chvíli člověka první linii. Přes pokladnu denně projde až několik stovek zákazníků a samozřejmě hrozí nakažení obsluhy. To samé platí také pro zákazníka, který se nechce s nikým zbytečně stýkat. Logickým vyústěním proto je samoobslužná pokladna.

Pokladny umožňují šetřit

Jednou z výrazných výhod samoobslužný pokladen je fakt, že na několik pokladen dohlíží jedna pokladní. To mimo jiné umožňuje uspořit lidskou pracovní sílu, která se tak může věnovat důležitějším činnostem, například pomáhat zákazníkovi s výběrem zboží přímo na prodejní ploše.

„Trendem v oblasti pokladen a pokladních systémů je automatizace. V poslední době je na trhu práce nedostatek lidí, a proto mnoho obchodníků stále častěji při nákupu nové pokladny volí právě samoobslužnou variantu. Nahrává tomu i skutečnost, že lidé již toto řešení přijali a de facto je jim jedno, jestli za pokladním boxem sedí obsluha, nebo nikoli,“ popisuje Jakub Jeřábek, vedoucí obchodně-projektového oddělení ve společnosti Novum Global.

„Vnímáme silný trend implementace samoobslužných pokladních zón, kde dochází k minimálními kontaktu, ať už s personálem, eventuelně s předměty,“ přidává se Ján Bartík, Marketing and Business Development, Bizerba Czech & Slovakia. Kromě potravinových řetězců velký rozmach samoobslužného způsobu prodeje registrujeme v oblasti fast foodů a čerpacích stanic. Vedle tradičních samoobslužných pokladen u celé řady zákazníků implementujeme selfscanning, a to jak prostřednictvím profesionálního skeneru v obchodě, tak prostřednictvím aplikace v mobilu zákazníka,“ doplňuje Stanislav Zrcek, jednatel společnosti Diebold Nixdorf.

Pomáhá umělá inteligence

U samoodbavovacích řešení existuje velký na přesnost vážení, jednoduchost skenování a vizualizaci informací. Softwarově jsou pak vyvíjeny produkty, které využívající technologii strojového učení nebo schopnost identifikovat aktuální trendy. To všechno vede k propojení na ostatní funkční části retailu, a to od logistiky až po cílení promo aktivit. S těmi mimo jiné velmi souvisí sběr Big Dat.

„Digitalizace a schopnost analýzy Big Dat je fenomén, který z mého pohledu může posunout retail do stavu takzvané masové individualizace, tedy nabídky šité na míru konkrétnímu zákazníkovi. Samozřejmě musí být splněny tři faktory – dostupnost dat, ochota a schopnost je zpracovat a schopnost je využít. Zde si myslím, že je hlavní slabina klasického retailu v porovnaní s e-commerce segmentem,“ konstatuje Ján Bartík. V současnosti je již dokonce možné získat data přímo z probíhajícího nákupu, například při skenování již na prodejní ploše, a ovlivnit nakupujícího zákazníka tak, aby do svého košíku vložil víc zboží nebo zboží vyšší hodnoty.

Zvyšuje se uživatelský komfort

Jedním z požadavků na uživatelský komfort je dnes kontrola zákazníka nad jeho nákupem, a to už v jeho průběhu. Ze spotřebitelských výzkumů také vyplývá, že zákazníci zažívají frustraci při čekání ve frontách před klasickými pokladnami a není jim zcela příjemné, když musí při placení vyndávat zboží z vozíku na pokladní pás a poté je do nich nebo do tašek opět skládat. Do značné míry je dalším elementem, který snižuje komfort nákupu u samoobslužných pokladen, i zablokování a nutnost zásahu obsluhy. A vysloveně nepříjemným zážitkem je pak v případě samoobslužných pokladen kontrola nákupu. Firmy proto přicházejí s řešeními, která průchodnost pokladní zónou a odbavení co nejvíc urychlují a zpříjemňují. Tím vycházejí vstříc nejen zákazníkům, ale také obchodníkům, pro které je prioritou jak rychlost odbavení, tak maximální možná prevence ztrát a nastavení účinných kontrolních mechanismů. A to tak, aby zákazníky příliš neobtěžovaly a nebyla tak v ohrožení zákaznická loajalita.

„Z našeho portfolia můžeme v této souvislosti provozovatelům prodejen nabídnout různé druhy samoobslužných pokladen. Od jednoduchých, kde se pouze skenuje, případně vybírá zboží, až po pokladny, které hmotnost skenovaného zboží kontrolují přes váhu, přičemž se dokonce samy učí. Čili je zde velká eliminace možné manipulace s nákupem,“ popisuje možnosti Jakub Jeřábek.

Systémy poskytují cenná data

Systém Supersmart má v nabídce firma Bizerba Czech & Slovakia. „U tohoto systému nakupující nečelí žádným z negativ spojených s placením, takže nákup je validován velmi rychle a s vysokou precizností – až devadesát pět procent. Pro provozovatele přináší kontrolu každého jednotlivého nákupu, což je podstatný rozdíl oproti namátkovým kontrolám u jiných systémů,“ popisuje Ján Bartík. Tento systém se skládá z hardwarových komponentů a softwaru založeného na umělé inteligenci, což optimalizuje kontrolní časy a procesy. Umělá inteligence zvyšuje s každým nákupem přesnost díky generování Customer Big Dat a identifikaci nákupních vzorů. Rozpoznávací přesnost je zaručena díky vícestupňovému procesu validace, založeném na snímači hmotnosti, nákupním vzoru, vizuálním rozpoznávání a generování Big Dat. „Systém dokážeme implementovat jako nástavbu stávajících systémů, ale i jako plně samostatný systém,“ konstatuje Ján Bartík.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2021…

Jeden komentář: “Samoobslužné pokladny umožňují lépe dodržovat hygienická pravidla”

  1. Kdo vymyslel takovou hovadinu,že bude samobslužná pokladna udržovat lepší hygienická pravidla?Běžte se podívat,kolik lidí maká na displej bez toho,aby si vydesinfikovala ruce.U normální pokladny byl člověk,který musí mít zdravotní průkaz.A tady,žádná desinfekce,nic.A to je v pořaldku v covidové době?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.