Svět sladkostí a snacků hýří nápady a novinkami

Nějaký výrobek z nabídky sladkostí a sladkých snacků nakoupily v roce 2020 prakticky všechny české domácnosti. Na nákup se vydaly v průměru 7krát měsíčně a za jeden průměrný nákup utratily 58 Kč.

V roce 2019, za který jsou k dispozici nejnovější zveřejněná data ČSÚ, zkonzumovali spotřebitelé v České republice na osobu 2,6 kilogramu čokolády. Další 3,6 kilogramu spotřebovali v podobě čokoládových cukrovinek. Nečokoládových cukrovinek jsme v roce 2019 snědli 3,5 kg na osobu a cukrářských výrobků dokonce 6,8 kilogramů.

Trh sladkostí a sladkých snacků tvoří sušenky, oplatky, čokoládové výrobky, bonbóny, perníky, piškoty, ale i žvýkačky, müsli tyčinky a další sladké produkty. Situaci na českém trhu sladkostí a sladkých snacků v období leden až prosinec 2020 popsala pro Retail News Hana Paděrová, konzultantka GfK Spotřebitelského panelu.

Sušenky a oplatky jsou největší kategorií s více než čtvrtinovým podílem na trhu sladkostí z hlediska spotřebitelských výdajů. Nakupujeme je zároveň nejčastěji, a to 32krát ročně. Následuje tabulková čokoláda a čokoládové tyčinky. Obě kategorie nakupovalo přes 90 % českých domácností. Tyčinky jsme nakupovali častěji, a to 20krát ročně. Čokoláda se objevila v nákupním košíku průměrného kupujícího 17krát do roka. Hodnota průměrného nákupu čokolády činila téměř 50 Kč, u čokoládových tyčinek to bylo jen málo přes 30 Kč. 10% podíl na spotřebitelských výdajích na trhu sladkostí přesahují ještě pralinky a bonbóny. Bonbóny mají o něco více kupujících, nakupovalo je takřka 90 % českých domácností s průměrnou frekvencí osmnáct nákupů ročně. Pralinky jsme nakupovali pouze osmkrát do roka, ale cena průměrného nákupu byla takřka 2,5krát vyšší. Velký počet kupujících mají také piškoty, které nakoupilo 85 % domácností.

V České republice trvale rostou prodeje fairtradové čokolády, a to i díky větší angažovanosti obchodníků a vyššímu zájmu spotřebitelů. Podle organizace Fairtrade České a Slovensko vzrostl od roku 2014 na českém trhu prodej výrobků s fairtradovým kakaem více než sto dvacetinásobně (v roce 2014 se prodaly výrobky z 15,7 tun fairtradového kakaa, v roce 2019 to bylo už z 1938 tun). Rozšiřuje se rovněž množství výrobků, které nesou logo Fairtrade. Principu fairtrade se hlásí také stále více výrobců. Letos by například měly mít označení Fairtrade pro kakao všechny výrobky značky Manner. Sortiment čokoládových banánků Casali od firmy Manner již fairtradovou certifikaci má. Další důležitý krok z hlediska udržitelnosti bude následovat do konce roku 2021, kdy označení Fairtrade pro kakao získají také všechny oplatky a vafle Manner.

Nejpromovanější jsou čokoládové tyčinky a tabulková čokoláda

Jednotlivé kategorie trhu sladkostí se cenově velmi liší. Žvýkačky s průměrnou cenou přes 700 Kč na kilogram jsou zdaleka nejdražší, následují pralinky s průměrnou cenou 312 Kč. Naopak nejlevnější jsou perníky a piškoty. Za kilogram perníků jsme loni zaplatili přes 90 Kč, za kilogram piškotů pouze 84 Kč. Tři pětiny objemu trhu sladkostí jsme nakoupili v akcích. K nejpromovanějším kategoriím patří čokoládové tyčinky a tabulková čokoláda, kde činil podíl nákupů v akci takřka 70 %.

Tři z každých deseti nakoupených kilogramů sladkostí představují privátní značky. Význam vlastních značek řetězců se v jednotlivých kategoriích značně liší. Zatímco u piškotů tvoří takřka 70 % objemu kategorie, u žvýkaček a čokoládových tyčinek je to jen necelých 15 %.

Nejdůležitějším nákupním místem sladkostí jsou hypermarkety a diskonty. Do každého z uvedených nákupních kanálů směřovalo loni přes 30 % z celkových výdajů spotřebitelů za daný trh. Průměrný nákup v hypermarketu byl asi o pětinu dražší. V diskontech jsme ale nakupovali častěji. Průměrná domácnost v nich uskutečnila 28 nákupů sladkostí za rok, což je o tři nákupy více než v hypermarketech. Třetím nejvýznamnějším místem nákupů sladkostí jsou supermarkety s pětinovým podílem na spotřebitelských výdajích.

Jak často a při jaké příležitosti mlsáme?

Bonbóny a nečokoládové cukrovinky kupujeme nejčastěji pro děti v rodině (61,4 %), pak pro sebe (53,4 %), teprve na třetím místě pro jiného člena rodiny (39,2 %). Naopak bonboniéry kupujeme nejčastěji právě pro jiného člena rodiny (76,1 %) a nejméně často pro sebe (12,4 %), jak vyplývá z výsledků Market&Media&Lifestyle – TGI, 2. a 3. kvartál 2020 společnosti MEDIAN. Spotřebitelé, kteří bonbony a čokoládové cukrovinky kupují, si je za posledních 12 měsíců kupovali nejčastěji 2-3krát měsíčně. Kupujeme-li čokoládu, pak nejčastěji sáhneme po mléčné variantě (80,4 %). Na druhém místě je pak hořká (tmavá) čokoláda (65,5 %), nejmenší oblibě se těší čokoláda bílá (32,2 %). Čokoládové tyčinky a jiné čokoládové cukrovinky si dopřáváme nejčastěji 2-3krát měsíčně. Daleko častěji si ovšem pochutnáváme na sušenkách a oplatkách, které si dopřáváme nejvíce 2-3krát týdně. Sušenky a oplatky máme vůbec ve značné oblibě. V posledních 12 měsících si je dopřálo 80,4 %, z těch, kteří tyto výrobky konzumují. To je nejvíce ze všech uvedených sladkostí. Pomyslnou druhou příčku obsadila čokoláda se 79,9 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 3.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.