Obchodníci drží krok s čerstvou vlnou

Kvalitní čerstvý sortiment dnes představuje pro obchodníka klíčový argument, jak přesvědčit zákazníka, aby nakupoval právě u něj. Kromě čerstvosti se klade důraz také na lokální původ produktů.

S čerstvostí si zákazník logicky spojuje krátké distribuční cesty. Jak může být čerstvé ovoce a zelenina, sklizené tisíce kilometrů daleko? Není to samozřejmě tak jednoduché, jak by se na první pohled zdálo a jak se to snaží prezentovat některá politická hnutí a strany.

Čerstvost potravin a lokální původ se bohužel s blížícími se volbami opět stanou politickým argumentem. Již počátkem června vyrazila jedna politická strana do boje s „Českým jarmarkem 2021“. Navrhovanými cenami vybraných tuzemských potravin možná překvapila obchodníky, ale určitě vyděsila zemědělce a výrobce. Slevová spirála předcházejících let proti cenám na předvolebním letáku byla jen malý náznak toho, co by mělo být realitou. O nějakých maržích nemluvě. „Náš sedlák, dobrý sedlák“, se určitě neuživí z prodejní ceny brambor 4,60 za kilo nebo v případě jablek 9,90 za kilogram…

Čerstvé a kvalitní přímo z pole

Obchodníci drží krok s požadavky zákazníků a zvětšují plochy pro čerstvý sortiment. Reagují na preferenci čerstvých potravin tuzemské provenience a navazují další a další spolupráce s lokálními zemědělci. Například je v prodejnách Kaufland se každý den objeví více než dvě stovky druhů čerstvého ovoce a zeleniny od 50 vybraných lokálních dodavatelů a jejich počet se neustále rozrůstá. Posledním přírůstkem jsou okurky Hugo od Čerstvě utrženo pěstované ve sklenících ve Velkých Němčicích na Moravě.

„Vnímáme rostoucí zájem o produkty od lokálních farmářů. Proto vyhledáváme a podporujeme ty, kteří jsou schopni nám dodávat tu nejvyšší kvalitu v co nejkratší době od sklizně,“ vysvětluje Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu. „Letošní rok byl vyhlášen Mezinárodním rokem ovoce a zeleniny, i proto se snažíme jejich nabídku rozšiřovat a naše zákazníky inspirovat k vyšší konzumaci těchto nejdůležitějších zdrojů vitamínů a zdraví prospěšných látek. A nejvíce jich je v čerstvých plodech, které měly čas dozrát,“ uvádí Renata Maierl. Od značky Čerstvě utrženo, sdružení několika českých farmářů, která je garantem kvality, lokálního původu a udržitelného přístupu k pěstování potravin, nabízí Kaufland také např. cherry rajčata Nelinky, koktejlová rajčata Strabena a v letní sezóně borůvky.

Kvalita s pečetí cechovní normy

Pekárny Globus nově u 56 svých výrobků budou používat označení České cechovní normy. Znamená to, že potraviny jsou vyráběny schváleným tradičním postupem a z kvalitních, převážně českých surovin. Globus se tak stal pekárnou s nejvyšším počtem registrovaných pekárenských výrobků České cechovní normy. Podle informací Potravinářské komory je zpětná vazba na Českou cechovní normu od zákazníků velmi příznivá.

„Pečivo, které vyrábíme ve všech patnácti pekárnách ručně a od základu, nese označení Poctivá výroba Globus. Pokud je tu ale možnost České cechovní normy, jak kvalitu našich výrobků potvrdit a deklarovat na vyšší úrovni, jsme rádi, jde o ocenění svědomité práce našich pekařů,“ řekl Pavel Meduna, vedoucí výroby a prodeje pekáren, cukráren a Café Globus. Přidělení cechovní normy je přitom přísné. Výrobky musí projít důkladnou kontrolou, zda jsou při jejich zhotovení použity jen schválené tradiční postupy i suroviny a neobsahují žádné náhražky. Podle Pavla Meduny chtějí pekárny Globus výrobky s označením České cechovní normy dál rozšiřovat, a to i na sladká pečiva.

„Nyní třeba oslovujeme české producenty modrého máku, kteří již označení České cechovní normy mají nebo o ně chtějí zažádat,“ řekl. Naznačuje tak, že systém České cechovní normy může být v budoucnu zajímavý pro další tuzemské producenty surovin, kteří díky označení mohou být osloveni českými zpracovateli. Ve výsledku budou z většího výběru potravin s Českou cechovní normou těžit spotřebitelé, kteří vyhledávají kvalitní tuzemské potraviny.

Lokální původ a čerstvost umí u sousedů ocenit

Podle průzkumu, který si zadala společnost Rewe chce většina německých zákazníků podpořit zemědělce a dodavatele z regionu. Nejoblíbenější regionální produkty v Německu podle průzkumu jsou brambory, chřest a jahody, s malými rozdíly v jednotlivých spolkových zemích. 58 % respondentů uvedlo, že si v zájmu podpory místního zemědělství rádi kupují regionální produkty v supermarketu. Zákazníci také kladou velký důraz na krátké dodací cesty a čerstvost produktů.

Většina spotřebitelů nakupuje regionální nabídky v supermarketu (45,2 %), následuje týdenní trh (20,3 %) a diskonty (11,2 %). Většina (69,7 %) také považuje dostupnost regionálních produktů v supermarketech za důležitou nebo velmi důležitou. Pokud jsou produkty z regionu nabízeny v supermarketu, kupující si je spojují s očekáváním, že jsou čerstvé (67,8 %), že se skutečně jedná o sezónní výrobky (60,0 %) a že výrobci dostávají spravedlivou odměnu (58,9 %). Obchodníci se snaží na požadavky zákazníků reagovat a obrovské investice směřují do prodejních konceptů, které splňují požadavky zákazníka na čerstvost a na udržitelnost.

Od nás. Odtud. Pro vás. To motto prodejny Frisch-Nachbarn, jejíž prostřednictvím rodinné společnosti Edeka Stadler + Honner vytvořila v Unterföhringu severně od Mnichova kulinářský most mezi Bavorskem a světem. „Čerství sousedé“ je název konceptu, který kombinuje regionální a mezinárodní produkty na 7 500 m2 prodejní plochy a z nákupu dělá opravdový zážitek. Filozofie prodejny vychází z toho, že to dobré máme často zcela blízko, a platí to i pro potraviny. Skladba sortimentu je proto pečlivě vybraná nejen od bavorských dodavatelů, ale také od zahraničních výrobců, kteří sdílejí stejnou filozofii: transparentnost a čerstvost pro opravdový požitek.

Spousta svěžesti, bazalková farma a chov ryb jsou součástí pilotního projektu prodejny Rewe, která byla otevřena koncem května ve Wiesbaden-Erbenheimu. Prodejna představuje novou generaci zelených budov Rewe s městským zemědělstvím a neobvyklým designem. Místní dodavatelé mohou nabízet své výrobky ve stáncích na tržišti před prodejnou. Přímo u vchodu přivítá zákazníky velké oddělení s čerstvou nabídkou – oddělení ovoce a zeleniny se zaměřením na regionální a ekologické produkty.

K dispozici je také salátový bar, pult na sushi a řeznictví, které nabízí maso z farem zaměřených na dobré životní podmínky zvířat. Střecha prodejny ukrývá překvapení: pomocí aquaponie, kombinace chovu ryb a pěstování rostlin, zde každoročně vyroste 800 000 rostlin bazalky, jejíž kořínky slouží jako hnojivo. Rostliny čistí vodu v nádrži pro okouny. Očekává se, že se ryby začnou prodávat na konci roku 2021. Prodejna kromě oblastí jako je čerstvost nebo udržitelnost nezapomíná ani na moderní technologie. Zákazníci mohou využívat „Scan & Go“, před prodejnou najdou nabíjecí stanici pro e-auta a kola.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.