Polovina výdajů jde na krmivo pro psy

Krmivo pro domácí mazlíčky domácnosti nejčastěji nakupují ve specializovaných a malých prodejnách, ve kterých ponechávají více jak třetinu svých výdajů.

Češi se dlouhodobě řadí mezi národy, které se rády obklopují domácími mazlíčky. Jejich výživa se od dob minulých výrazně liší, zejména drahá chovná zvířata, ale i pracovní psi, mají sofistikovanou výživu. Tomu odpovídá i snaha výrobců pokrýt svými výrobky nejen všechny věkové kategorie zvířat, ale i ochotu majitelů vybírat pro své miláčky to nejlepší.

Jak ukazují aktuální data získaná metodou Spotřebitelského panelu, absolutně nejvyšší hodnotu má trh výrobků určených pro výživu psů.

„Hodnota tohoto trhu meziročně stagnovala, jak v objemu, tak v hodnotě. Průměrná cena meziročně stagnovala, stejně tak počet kupujících domácností. Krmení pro psy představuje zhruba 50 % výdajů do krmiv pro domácí mazlíčky,“ uvádí Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager, GfK Spotřebitelský panel. Kategorie krmiv pro kočky je svou hodnotou blízko výdajům za krmiva pro psy. Průměrná cena krmiv pro kočky je totiž o třetinu vyšší než průměrná cena krmiv pro psy, a stále se zvyšuje. Kategorie meziročně rostla nejen v hodnotě, ale i v objemu, a to díky mírně vyššímu počtu kupujících, ale i vyššímu objemu na nákup. Kočku vlastní přibližně třetina českých domácností. Krmiva pro ostatní zvířata představují v hodnotě víc jak 6 % celkového trhu zvířecích krmiv. Tato krmiva nakupuje skoro čtvrtina českých domácností. Krmiva pro ostatní zvířata byla v roce 2020 nejrychleji rostoucím trhem, a to přesto, že průměrná cena těchto krmiv stagnovala a počet kupujících domácností mírně klesl.

Ve specializovaných prodejnách nakupuje zhruba 60 % vlastníků zvířecích miláčků a průměrná cena zde realizovaná je o čtvrtinu vyšší než na celém trhu. Druhým nákupním kanálem s nejvyšším podílem na výdajích domácností jsou Hypermarkety, kde také nakupuje 60 % vlastníků zvířecích miláčků. Hypermarkety mají čtvrtinový podíl na celkových výdajích do kategorie, výdaje v nich během roku 2020 výrazně rostly. Průměrná cena krmiv je zde na 85 % celkového trhu. Třetím, z hlediska podílu na trhu krmiv v hodnotě, jsou diskontní prodejny s necelými 20 % podílu. V diskontních prodejnách také nakupuje více jak 60 % domácností, z čehož je vidět, že domácnosti nenakupují výrobky jen v jednom z nákupních kanálů, ale v různých kanálech na celém trhu. Průměrná cena krmiv je zde nejnižší a představuje 60 % průměrné ceny na trhu.

Pro domácí mazlíčky kvalitu

I přesto, že dnes v českých prodejnách nebo e-shopech naleznete desítky různých značek z celého světa, neustále přibývají další nové značky. Konkurence na trhu se neustále zvyšuje. „Například obchodní řetězce, nebo prodejny dříve zaměřené na hobby produkty rozšiřují svou nabídku o vlastní privátní značky. Určitý podíl na trhu mají i čerstvá krmiva sestavená podle preferencí majitele zvířete se závozem přímo domů,“ říká Marie Pechová, Marketing Manager společnosti Tekro. S první pandemickou vlnou přišel nárůst i v prodeji krmiv – byla to doba nejistoty a domácnosti se předzásobovaly. Obecně narostl objem prodejů přes internet, což se vztahuje samozřejmě i na sortiment pet food. „V tomto období, kdy byli lidé více doma, vzrostla obliba krmení metodou BARF. Bez ohledu na pandemii je stále více majitelů, kteří si uvědomují, že je potřeba hlavně kvalitní výživa,“ uvádí Marie Pechová.

Humanizace a premiumizace

„Mezi hlavní trendy řadíme humanizaci a premiumizaci pet foodu. Dochází k neustálému rozevírání nůžek mezi economy kategorií zákazníků a kategorií zákazníků, kteří jsou ochotni nejen do základních, ale i zcela nadstandardních potřeb mazlíčků investovat velké částky. Dalším patrným trendem je snaha k hledání alternativních zdrojů surovin, například funkční pamlsky s využitím hmyzího proteinu,“ uvádí Tomáš Grepl, marketingový ředitel společnosti Akinu CZ.

Podle Jany Klodové, sales manažerky společnosti Vitakraft, všechno směřuje k přírodnímu krmivu bez konzervantů, barviv a ochucovadel. „Čím jednodušší jídlo s co nejméně ingrediencemi, pokud možno přírodními, tím lepší. Trendem jsou bylinky, ovoce a zelenina,“ říká.

„V posledních letech vnímáme, že psi a kočky se stávají blízkým členem rodiny, a tak dochází k humanizaci krmiv. To se samozřejmě promítá i do rozhodování zákazníků o nákupu krmiv a pochoutek nebo doplňků, které dopřejí svým mazlíčkům. Zdravý životní styl se stává důležitý nejen při výběru potravin pro lidi, ale také pro jejich mazlíčky. I my na tyto požadavky zákazníků reagujeme a k již zavedeným řadám, na kterých psi a kočky dobře prospívají, jsme v posledních letech přidali holistická bezobilná krmiva s čerstvým masem, ovocem, zeleninou, bylinkami a přírodními konzervanty Fitmin Purity. Nicméně vnímáme stravu jako komplexní oblast. Naše mazlíčky je potřeba za jejich služby také odměnit, proto se nyní zaměřujeme i na zdravé pochoutky v podobě ručně vyráběných přírodních pochoutek z podhůří Orlických hor Fitmin Purity Snax. U řady zákazníků navíc zjišťujeme, že mají tendenci preventivně pečovat o zdraví svých mazlíčků, a proto jsme také vyvinuli kvalitní výživové doplňky pro psy Fitmin,“ vysvětluje Anežka Petrů, marketingová manažerka značky Fitmin.

Covid zvýšil počty domácích mazlíčků

Lidé využili covidový rok jako příležitost k pořízení domácích mazlíčků, což mělo přirozený vliv na poptávku. „Bohužel v této souvislosti očekáváme také negativní efekt poté, co se vrátí vše do normálu. Jeden z hlavních efektů covid roku je přesun zákazníků do online. Pozitivním efektem pak byl fakt, že majitelé měli více času věnovat se domácím mazlíčkům. To se projevilo ve zvýšené poptávce po sortimentu spojeném s trávením času s mazlíčky,“ přibližuje Tomáš Grepl.

Prodej tohoto sortimentu podle Jany Klodové covid nijak nepoznamenal, protože všechny obchody byly celou dobu otevřené. Obrat se snížil pouze ve velkých hobby marketech, které měly jen omezený provoz a tím i méně zákazníků.

„Celosvětová epidemie koronaviru nás samozřejmě zasáhla a museli jsme se přizpůsobit situaci. Naštěstí vládní opatření nechala prodejny s chovatelskými potřebami otevřené, což pro nás bylo velice důležité, protože největším prodejním kanálem v České republice jsou pro nás specializované kamenné prodejny. I díky tomu jsme dosáhli v roce 2020 výborného obchodního výsledku. V tuzemsku jsme navýšili prodej krmiv pod značkou Fitmin o více než 20 %, nejdynamičtější růst byl logicky v online prostředí. Růst tržeb jsme však zaznamenali i v rámci kamenných prodejen. Jsme rádi, že se nám podařilo lépe etablovat na trhu naši nejvyšší řadu krmiv Fitmin Purity pro psy, zde byl meziroční nárůst prodejů téměř 100 %. Velký objem zboží jsme prodali v březnu, kdy se covid objevil v ČR a koncoví zákazníci měli strach, jestli budou mít kde koupit krmivo. Tudíž se předzásobovali a nám se z týdne na týden objem objednávek zvýšil zhruba o 50 %,“ uvádí Tomáš Janota, obchodní manažer pro Českou republiku značky Fitmin.

Dle průzkumu ČSOB Pojišťovny v roce 2018 má domácího mazlíčka až 74 % obyvatel. „Domníváme se, že během koronavirové krize se toto procento ještě zvětšilo. Navíc se zákazníci začali více zajímat o to, co jejich mazlíčkům servírují do misky. Majitelé v současné době nakupují více kvalitní holistická a superprémiová krmiva s čerstvým masem, přírodní pochoutky i výživové doplňky. Ovšem je důležité nezapomínat na to, že musíme sledovat etikety, protože kvalitní krmivo se pozná podle složení, které je uvedené na obalu. Důležitým faktorem je to, aby krmivo bylo kompletní a obsahovalo všechny potřebné suroviny,“ doplňuje Tomáš Janota.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.