Konzervy občas kupujeme téměř všichni

Usnadní přípravu, ušetří čas. Už dávno neplatí, že konzervy patří jen na dovolenou do kempu nebo do batohu na výlety.

Výrobci konzerv se snaží vycházet vstříc požadavkům spotřebitelů na zdravější životní styl. Upravují složení výrobků, aby neobsahovalo zbytečné přídatné látky, barviva a stabilizátory, investují do marketingu a lákají na přívětivou cenu.

Alespoň jednou za rok nakoupí některý potravinářský výrobek v konzervě skoro každá česká domácnost, zjistil průzkum metodou Spotřebitelského panelu GfK za období říjen 2020 až září 2021. „Do kategorie konzervovaných potravin jsme zařadili rybí a zeleninové konzervy, kompoty, konzervovaná hotová jídla a masové výrobky v konzervě, jako jsou párky, klobásy a šunky. Mezi výrobky, které se těší nejvyššímu zájmu kupujících domácností, patří rybí konzervy, které si zakoupilo alespoň jednou ročně skoro 84 % kupujících, dále jsou to zeleninové konzervy, protlaky a kompoty, které si zakoupilo 60 % českých domácností,“ uvádí Anton Marinčák, konzultant GfK Consumer Panel and Services CZ/SK.

Hotová konzervovaná jídla a konzervované masné výrobky si zakoupila polovina českých kupujících. Z uvedených výrobků domácnosti nejčastěji kupují rybí a zeleninové konzervy, a to přibližně sedmkrát ročně. Naopak nejméně často nakupují domácnosti kompoty, a to zhruba jednou za čtvrtletí. Kupující domácnosti zaplatí za nákup rybích konzerv v průměru víc jak 430 Kč ročně, za nákup ovocných kompotů víc jak 160 Kč. „Z hlediska výdajů představují největší kategorii rybí konzervy, které následují ty zeleninové. Nejdůležitějšími nákupními místy pro konzervované potraviny jsou diskonty a hypermarkety,“ dodává Anton Marinčák.

Češi věří tradici a známým značkám

„Výrazným trendem na trhu jsou momentálně vegetariánské a veganské výrobky, přičemž se může jednat jak o pomazánky, tak například o vegetariánské náhrady rybích konzerv, ale i vegetariánská konzervovaná hotová jídla. Nevím, do jaké míry to zobrazuje chování koncového zákazníka, nicméně obchodníci se chtějí něčím odlišovat, proto hledají alternativní výrobky. V minulosti jsme tyto trendy již zažili například s bio, nebo bezlepkovými výrobky, kdy tento segment měl výrazný nárůst a po čase začal stagnovat, v horším případě jeho prodej přímo klesá. Důležitou součástí uvedení těchto výrobků na trh je vždy cenová strategie a dlouhodobá marketingová podpora,“ říká Jiří Janča, sales director společnosti PT servis konzervárna. Z jeho pohledu zůstává český zákazník poměrně konzervativní, preferuje to, co již vyzkoušel, řídí se při nákupu značkou, kterou zná a pochopitelně také cenou. Jeho slova potvrzuje také Tomáš Hlatký, nákupčí společnosti Košík.cz: „Čeští zákazníci jsou poměrně konzervativní a z našich dat vyplývá, že mají své oblíbené receptury a produkty, ke kterým se vrací. Zároveň se však projevuje dlouhodobý trend, kdy zákazníci stále víc dbají na kvalitu a složení, například preferují konzervy s vyšším obsahem masa.“

Prodejům vévodí zelenina

„Za nás můžu říct, že stálicemi v prodejích jsou různé druhy zeleniny – okurky, zelí ve skle, a pak masová produkce, tedy masa v plechu i ve skle, hotová jídla v plechu a paštiky v hliníkovém obalu. Comeback zažívají ovocné kompoty ve skle, i když prodeje nedosahují takové míry jako před 15 lety. Nicméně nám každým rokem stoupají,“ popisuje aktuální trendy Jiří Janča. A jakými novinkami na trhu se může firma PT servis pochlubit? Patří mezi ně nová řada veganských a rybích pomazánek v ALU obalech a také transparentní obaly na hotová jídla, které budou uvedeny na trh hned počátkem roku 2022.

Pandemie proměnila trh

Změnám v tomto segmentu trhu přispěla i aktuální covidová pandemie, kdy mnoho lidí provádělo velké zásobovací nákupy, jejichž součástí byly právě konzervy. „A protože zjistili, že i konzervy mohou obsahovat kvalitní a chutné jídlo, tak u nich část spotřebitelů zůstala. Více než konkrétní kategorii konzerv, řeší naši zákazníci zejména jejich složení. V segmentu masových konzerv hraje hlavní roli podíl masa, oblíbená jsou především masa ve vlastní šťávě, tradiční české receptury nebo paštiky a masové pomazánky. U zeleniny jsou pak populární hlavně rajčata, a to v jakékoli formě,“ uvádí Tomáš Hlatký. Prozradil dále, že na Košík.cz jsou nejprodávanějšími konzervami napříč celým sortimentem ty zeleninové a rybí, kde dominuje tuňák. Největší poptávka je po konzervách s kousky tuňáka, navzdory tomu, že výrazně levnější je zpracovaná drť. „Právě u rybích konzerv vidíme největší změnu v nabídce. Kromě nové varianty s co nejmenším podílem tuku výrobci uvádějí na obalech původ ryb a to, zda se jedná o ryby z kontrolovaného odlovu. Prémiové produkty masných a rybích konzerv se také stále častěji balí do skla,“ dodává Tomáš Hlatký.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 1-2.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.