Oděvní řetězce zvyšují ceny a hodlají ještě přitlačit

Evropští prodejci oděvů a doplňků ohlásili povzbudivé ekonomické výsledky, neboť zákazníci se vracejí do kamenných obchodů. Z největších řetězců předložil horší čísla jen německý internetový obchodník Zalando.

Zákazníci přicházející do kamenných obchodů zjišťují, že ceny stouply, neboť prodejci se snaží přenášet vyšší náklady na spotřebitele a v této praxi hodlají pokračovat. Podle expertů je ale otázka, jak dlouho jim tato obchodní taktika vydrží, neboť pádivá inflace značně oslabuje příjmy lidí.

Největší oděvní řetězec světa španělský koncern Inditex (Industria de Diseño Textil) vstoupil do svého nového účetního roku, který začal prvního února, úspěšně. Během prvního kvartálu zvýšil meziročně tržby o 36 % na 6,74 mld. eur. Společnost mající ve svém portfoliu mj. značky Zara, Massimo Dutti, Pull&Bear a Bershka oznámila, že byznysu se daří také během současného čtvrtletí (květen–červenec), kdy jdou velmi dobře na odbyt jarní a letní kolekce.

Provozní zisk EBIT (před úhradou úroků a daní) meziročně stoupl o 82 % na 1,03 mld. eur. Prodej online se proti srovnatelnému loňskému období, kdy zažíval kvůli pandemii boom, snížil o 6 %. „Příznivé výsledky podpořil náš dobře diferencovaný obchodní model a strategické zaměření na inovace, digitalizaci a udržitelnost,“ prohlásil podle britského listu Financial Times generální ředitel Inditexu Óscar García Maceiras. Koncern koncem dubna po celém světě provozoval 6 423 prodejen, přičemž kvůli lockdownu v té době bylo mimo provoz 67 prodejen v Číně.

Společnost se vrátila k „normálu“

Pandemie Covidu-19 měla nejhorší dopad na módní byznys v roce 2020, kdy se čistý prodej Inditexu ve srovnání s předchozím rokem snížil o 28 % na 20,4 mld. eur a čistý zisk se propadl o 70 % na 1,1 mld. eur. Skupina odolala pandemii také díky tomu, že vyrábí více než polovinu svého zboží blízko Španělska a je schopna ho rychle dodávat spotřebitelům. Zároveň zvýšila podíl on-line prodeje zhruba na čtvrtinu svých celkových tržeb a do roku 2024 hodlá dosáhnout 30% podílu. Druhým největším trhem po Španělsku se staly USA.

Uplynulý rok, kdy četné země výrazně zmírnily protipandemická opatření, znamenal „návrat k normálu“. Čistý prodej loni meziročně stoupl o 36 % na 27,7 mld. eur a čistý zisk vzrostl zhruba dvojnásobně na 3,2 mld. eur. Hrubá marže se zlepšila o jeden procentní bod na 57 %, a byla tak nejvyšší za posledních šest let.

Koncernu, hlavně jeho klíčové značce Zara, se dosud dařilo přenášet rostoucí náklady na suroviny a materiály na spotřebitele. „Hodláme nadále zvyšovat ceny na trzích postižených inflací, ale současně chceme, aby naše zboží zůstalo cenově dostupné,“ prohlašuje generální ředitel Inditexu Maceiras. Inditex současně zvyšuje své skladové zásoby, neboť nemíní připustit, aby znovu nastaly problémy v dodávkách na trh. Ale podle některých expertů je to „sázka do loterie“, neboť pokud by zákazníci zavřeli své peněženky, navyšování zásob se může ekonomicky vymstít.

Inditex po ruské invazi na Ukrajinu uzavřel v Rusku svých 502 prodejen. Podle jejich počtu bylo druhým nejdůležitějším trhem hned za španělským a loni přispělo k provoznímu zisku EBIT 8,5 %. Část ztracených tržeb se daří kompenzovat díky oživení poptávky v Evropě (včetně Británie) a v USA.

Hennes & Mauritz bez slevových akcí

S cenami hodlá jít dále nahoru také švédský řetězec Hennes & Mauritz (H&M), světová dvojka na trhu s levným odíváním. Koncem června předložil velice dobré ekonomické výsledky za první pololetí účetního roku (od 1. 12. 2021 do konce letošního května). Čistý prodej meziročně stoupl o pětinu na 103,67 mld. švédských korun (SEK). Kolekce, které „padly zákazníkům do oka“, umožnily držet ceny v plném rozsahu, tedy bez slevových akcí. Čistý zisk skupiny vzrostl ze 1,70 mld. na 3,9 mld. SEK (jedno euro se během letošního prvního čtvrtletí směňovalo za průměrných 10,48 SEK).

„Na jednotlivých trzích budeme zvyšovat ceny v závislosti na konkurenční situaci,“ uvedla šéfka společnosti Helena Helmerssonová. Podle ní většina omezení spojená s pandemií „zřejmě pominula“, nicméně četné výzvy zůstávají. V dodavatelsko-odběratelských vztazích se stále vyskytují problémy, byť se postupně zmírňují. Společnost realizuje zhruba dvě třetiny svého čistého prodeje v Evropě a Africe, kde jeho hodnota loni meziročně stoupla o 3,1 % na 132,4 mld. SEK. Na Ameriku připadá zhruba pětina, přičemž prodej na tomto kontinentu vzrostl zhruba o 34 % na 40,2 mld. SEK. Skupina v poslední době expanduje především na jihoamerické trhy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.