Biopotraviny kupujeme více, ale stále málo…

Češi utratili za biopotraviny v roce 2020 v průměru 562 Kč na osobu a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů byl na úrovni 1,77 %.

Maloobchodní tržby za biopotraviny vzrostly v Evropské unii v roce 2020 na působivých 44,7 mld. eur, ale plocha ekologicky obhospodařované zemědělské půdy vzrostla jen o 5,3 %.

Poslední údaje publikované v ročence The World of Organic Agriculture – Statistics & Emerging Trends 2022, kterou vydává FiBL & IFOAM – Organics International, že ekologicky obhospodařovaná zemědělská půda v Evropě dosáhla přibližně 17,1 mil. ha, (EU: 14,9 mil. ha) nebo podíl kolem 3,4 % (EU: 9,2 %). Zatímco Rakousko dosáhlo v roce 2020 podílu ekologicky obhospodařované zemědělské půdy 26,5 %, Estonsko a Švédsko 22,3 a 20,4 %, řada členských zemí EU má stále méně než 10 %. Aby ekologické zemědělství EU dosáhlo do roku 2030 plánovaných 25 %, bude zapotřebí silnější roční růst než v roce 2020.

Spotřeba biopotravin vzrostla v Česku o 14 %

Obrat s biopotravinami českých společností včetně vývozu dosáhl v roce 2020 přibližně 9,41 mld. Kč. Z toho celková spotřeba biopotravin (včetně dovozu) v ČR činila 5,99 mld. Kč, (což v porovnání s rokem 2019 představuje nárůst o 14 %) a vývoz biopotravin vzrostl na cca 3,43 mld. Kč, uvádí Zpráva o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2020, kterou v březnu vydal Ústav zemědělských a ekonomických informací (ÚZEI).

Nejvíce biopotravin kupujeme v řetězcích

Nejvíce biopotravin nakupují Češi dlouhodobě v maloobchodních řetězcích, tj. v supermarketech a hypermarketech (32 %, tj. 1,9 mld. Kč), dále pak prostřednictvím e-shopů (22 %, tj. 1,3 mld. Kč), prodejen zdravé výživy a biopotravin (15 %, tj. 893 mil. Kč) a drogerií (15 %, tj. 888 mil. Kč). Údaje publikované ve zprávě za rok 2020 odrážejí pandemické období, kdy spotřebitelé ve zvýšené míře využívali nákup potravin prostřednictvím e-shopů, a naopak došlo k poklesu spotřeby v gastronomii.

Hlavní kategorií biopotravin s největším objemem prodejů je dlouhodobě kategorie „Ostatní zpracované potraviny“ (42% podíl), přičemž více než tři čtvrtiny této kategorie tvořily ostatní zpracované biopotraviny, káva a čaj, hotové pokrmy (vč. dětské výživy) a doplňky stravy. Druhou příčku obsadila kategorie „Ovoce a zelenina“ (17 %) následovaná kategorií „Mléko a mléčné výrobky“ (16 %).

Podle průzkumu společnosti Nielsen (jedná se o jinou metodiku, než je použita ve zprávě ÚZEI) dosáhl prodej biopotravin v ČR ve vybraných maloobchodních řetězcích (Tesco, Ahold, Globus, Billa, Penny Market, Žabka, Trefa, Pramen, dm, Rossmann, Teta) v roce 2020 hodnoty 2 343 mil. Kč. To představuje oproti roku 2019 a hodnotě více než 1 997 mil. Kč nárůst o 346 mil. Kč, v procentuálním vyjádření se jedná o meziroční nárůst ve výši 17,32 %. Pro srovnání trh s konvenčními potravinami dosáhl v roce 2020 hodnoty 191 804 mil. Kč a oproti roku 2019 zaznamenal nárůst o 9 885 mil. Kč, meziročně vzrostl o 5,43 %.

Balené biopotraviny a nápoje v nákupech domácností

Potraviny a nápoje v bio kvalitě jsou pro kupující v dnešní době snadno dostupné. Za posledních 12 měsíců přilákaly k nákupům téměř 80 % českých domácností, tedy pokud bereme v úvahu pouze balené produkty, uvedla pro Retail News Veronika Némethová, Senior Consultant Spotřebitelského panelu GfK.

Spotřebitelé zakoupili tyto produkty průměrně 12krát za rok, přičemž během jednoho nákupu utratili průměrně 70 korun. Zhruba třetina výdajů domácností na nákupy balených bio potravin, směřovala do nákupů v promoční ceně. Na cenově zvýhodněnou nabídku reagovali téměř dvě třetiny kupujících tohoto segmentu. Balené mléčné výrobky v bio kvalitě si zakoupilo 45 % domácností, což zahrnuje zejména jogurty, sýry, mléčné dezerty a mléko. Třetina domácností si z obchodů přinesla bio zeleninu a čtvrtina pak bio ovoce. Nápoj v bio kvalitě si koupily tři domácnosti z deseti, přičemž tyto produkty najdeme především v segmentu čajů a džusů.

Z ostatních potravin stojí za zmínku balené bio sušené ovoce, oříšky nebo semínka, které si tyto domácnosti koupily, respektive různé druhy suchých trvanlivých chlebíčků, které si zakoupila přibližně sedmina českých domácností. Produkty v bio kvalitě našly své odběratele rovněž mezi kupujícími mouky, oleje, koření nebo cukrovinek a slaných pochutin. Vyšší počet kupujících těchto produktů najdeme také v potravinách a výživě pro nejmenší děti. Dětská výživa je zároveň jednou z kategorií, kde biopotraviny tvoří vysoký podíl ve výdajích. Rodiny s malými dětmi, spolu s jednočlennými až dvoučlennými domácnostmi do 49 let, utrácejí za bioprodukty nadprůměrně.

Z hlediska počtu kupujících jsou nejdůležitějšími místy k nákupu diskonty a hypermarkety, v nichž biopotraviny nakupuje prakticky každá druhá domácnost. Z hlediska výdajů jsou však nejdůležitější drogerie.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 7-8.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.