Po Vánocích potopa?

Začala spotřebitele inflace a rostoucí dluhy na kreditních kartách škrtit již do té míry, že nereagují ani na výraznou cenovou pobídku? Jak vypadá srovnání s českým retailem?

Retailové tržby v USA na výprodejový Černý pátek po listopadovém Dni díkůvzdání byly podle analytiků “mírné”, totiž za očekáváním. Černý pátek přitom tradičně v Americe patří mezi dny s maximálními tržbami.

Obchodníci v Česku tradičně spoléhají na nákupní horečku v předvánočním adventním období. Otázkou letos ale je, jaký vliv bude celková makroekonomická situace v ČR (a z ní vyplývající problémy osobních a rodinných financí) na tento trh mít.

Makroekonomická situace

ČNB od léta nezvýšila úrokovou sazbu a drží ji na 7 %. Otázkou ale je, za jakou cenu. Inflace nepolevuje a ČNB již letos při svých nákupech na podporu české koruny utratila více než 15 % svých devizových rezerv. Pokud začne znovu zvyšovat sazby, utlumí ekonomickou aktivitu a spotřebitelskou poptávku. Pokud ne a bude tvrdošíjně pokračovat v utrácení naakumulovaných devizových rezerv, čeká Českou republiku zřejmě hluboká a bolestivá měnová a finanční krize již v poměrně blízké budoucnosti. Nepokrytě a přímo to nedávno naznačila jak japonská Nomura tak i Mezinárodní měnový fond. Navíc ČR je tradičně spíše jakýmsi společenstvím střadatelů než podnikatelů a pokračující vysoká inflace by vyvolala rozsáhlé sociální otřesy.

Toto vše je samozřejmě pouze výhled do blízké budoucnosti a nehrozí, že by to přímo negativně ovlivnilo předvánoční retailový trh. Může to však ovlivnit chování spotřebitele na tomto trhu, který pod vlivem tohoto výhledu nebude ochoten popustit utrácení uzdu jako obvykle.

Existují však i další makroekonomické ukazatele, které nasvědčují tomu, že letošní předvánoční nákupy by mohly být spíše mírné a ve svém důsledku by prohloubily stagnaci či počínající recesi české ekonomiky.

Spotřebitelská inflace, která byla ve 2. kvartále 2021 2,9 %, se ve 3. kvartále 2022 vyšplhala na hrozivých a neuvěřitelných 17,6 %. A na rozdíl od USA, kde inflace vykázala v posledním období jistou tendenci k poklesu, ta česká stále neklesá. Pro velké sociálně-demografické skupiny českého obyvatelstva tak letošní předvánoční nákupy prostě budou mimo tradiční dosah jejich peněženek a dluhových podmínek, byť by třeba i na jejich straně existovala vůle a ochota utrácet.

Český HDP vzrostl ve 2. kvartále 2021 o 8,7 % oproti stejnému období o rok dříve. Ve 3. kvartále 2022 však vzrostl meziročně již pouze o 1,6 %. To je alarmující vývoj. Mnozí výrobci a dodavatelé jej již pociťují na vlastní kůži na tržbách a čím dál více hovoří o tom, že pro ně konkrétně recese již začala. Za této situace není jasné, zdali tito výrobci a dodavatelé budou mít stejné možnosti a ochotu podílet se finančně na předvánočních slevách, promočních akcích a speciálních nabídkách ve stejné míře jako v předchozích letech.

Přitom jednotkové ceny a slevové akce nabývají při rozhodování českých nakupujících v současných podmínkách na důležitosti i pro skupiny spotřebitelů, pro které za normální makroekonomické situace nejsou zas až tak významné. Dokazuje to například podíl privátních retailových značek na celkovém trhu rychloobrátkového spotřebního zboží, který ve 3. kvartále tohoto roku dosáhl cca 24 %. Meziroční růst těchto značek byl ve stejném období 13 %, což je dvaapůlkrát větší růst než u nejrychleji rostoucích značek výrobců rychloobrátkového spotřebního zboží. Spotřebitelé hovoří svými účty za nakoupené zboží a vysílaný signál je více než jasný: mají dnes jiné požadavky na hodnotu jimi nakupovaného zboží než v posledních letech.

Vše zašlo již tak daleko, že v některých kategoriích spotřebního zboží zřejmě zaznamenáme v předvánočním období dokonce pokles objemů prodeje. Věc, která by za normálních makroekonomických podmínek byla v ČR takřka nepředstavitelná. Že toto tvrzení nemusí být daleko od reality dosvědčují agregované ukazatele trhu rychloobrátkového spotřebního zboží. Jeho celková hodnota se díky inflaci meziročně zvýšila o téměř 13 %, zatímco objemy prodeje ve srovnatelných cenách poklesly o 0,4 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.