Na kvalitu nerezignujeme, vzkazují malí výrobci

Finanční krize a vysoká inflace dopadá kromě koncových spotřebitelů také na výrobce potravin, na ty menší o to více. Jak zvládají aktuální ekonomické změny a turbulence?

Podnikání je v posledních letech riskantním činem. Nejdříve přišla rána v podobě koronavirové pandemie, pak začátek válečného konfliktu na Ukrajině, a tak času na „vzpamatování“ pro firmy příliš nebylo. Kupní síla se snížila, mění se poptávka, lidé šetří ve všech oblastech života…

Češi plní nákupní košíky levnějšími produkty a mnohdy rezignují na kvalitu. Rostou prodeje privátních značek obchodníků i poptávka po akčním zboží. Střední a menší výrobci se tak ocitají v nezáviděníhodné situaci a musí o zákazníky bojovat.

Zeptali jsme se zástupců menších a rodinných podniků, jaké sledují aktuálně nejzásadnější trendy a proměny ve svém segmentu trhu a co je v současné nelehké době „pálí“ nejvíce?

Čokoládovna Janek, Václav Durďák, jednatel

Jde citelně poznat, že v maloobchodním prodeji zákazníci více zvažují, za co své peníze utratí. V našem oboru ubylo impulsivních nákupů. Nabídka se teď musí ještě více setkat s potřebou a požadavkem zákazníka. Jinak nic extra zásadního nepozorujeme, spíše jsme se, dle mého, vrátili k předcovidovému vývoji. Tedy utlumil se překotný růst prodejů přes náš e-shop, tržby jsou stabilizovanější. Stejným tempem jako dříve rosteme v B2B segmentu. Pozoruji, že poslední měsíce se situace začíná zlepšovat, ale co nám nejvíce komplikovalo život, tak to byly určitě neustále se měnící podmínky pro podnikání. A to všechny, souhrnně. Od celospolečenské situace přes zdražování surovin až po další vstupy.

Pekařství Villa, Kateřina Villová, obchodní ředitelka

Vzhledem k několika předchozím po sobě jdoucím kritickým letům (covid, válka na Ukrajině, rostoucí ceny vstupních surovin, zdražování energií…) jsme byli nuceni čelit mnohým výzvám, které se ve svém součtu jevily téměř nepřekonatelné. Bez kreativity a lásky k tomu, co děláme, by to již nešlo dál.

Samozřejmě byli těmito vnějšími vlivy velkou měrou zasaženi i spotřebitelé, kteří pod tlakem reagovali zejména ze začátku nákupní zdrženlivostí, která má bohužel i nyní určitou setrvačnost.

Žijeme v době, která je krizová, zejména co se inflace a růstu vstupních surovin i ostatních nákladů týká, a zdá se, že je to takto už nadále neudržitelné. Nicméně překvapující je zejména to, že i když lidé prošli během zmiňovaných kritických let tvrdou školou života, je vidět, že začíná převládat vědomí, které je „pro život.“ Zkrátka si uvědomují, že jsou již přesyceni tím špatným, že život je potřeba prožít co nejkvalitněji. Začínají tedy přibývat zákazníci, kteří hledí na to, jak žijí a s tím jde ruku v ruce i to, jak kvalitně se stravují.

Nejnáročnější pro menší výrobce, kterými jsme my a držíme vysoko svoji laťku co se kvality, poctivosti, čerstvosti a chutnosti našich pekařských a cukrářských výrobků týče, jsou extrémně vysoké vstupní ceny. Navzdory tomu ale nepolevujeme na kvalitě. Chceme, aby více lidí poznalo, jak chutná opravdové a poctivé pečivo. Nemáme již tolik kapacit na reklamu a takovou sílu prorazit do povědomí více lidí. To je pro nás to, co nás nejvíce pálí.

Medokomerc, Viktor Špaček, obchodní zástupce

Lidé ztrácí své jistoty, a proto se uchylují k úspornějšímu životnímu stylu. Nakupují za akční ceny, odpouští si nezbytně nutné položky z nákupního seznamu. Konkrétně u nás vidíme pokles poptávky, protože med patří mezi potraviny, bez kterých se člověk obejde nebo ho lze nahradit levnějšími variantami.

Aktuálně je tedy naším největším problémem trend, kdy zákazník hledí primárně na cenu, a to hlavně na úkor kvality. Řada jiných zpracovatelů medu v celé EU začala využívat levné a nekvalitní medy z Asie, hlavně z Číny a Turecka. Nové akreditované analýzy u těchto medů zjistily nekvalitu či falšování, nicméně dozorové orgány v celé EU tyto nové analýzy nevyužívají a na kontrolu medů se používají 20 a více let staré metody. V době kdy zákazník, jakožto hlavní motor celého trhu, tlačí na cenu, se dostávají tyto medy do tržní sítě a nelze je nijak za nekvalitu sankciovat. Dle studie EU, která si nechala nezávisle medy kontrolovat, bylo zjištěno, že 74 % vzorků medu z Číny je falšováno nebo jsou alespoň podezřelé. Přitom Čína je největším exportérem medu do EU. Na etiketách tento med bývá skryt pod označením „ze zemí EU a mimo EU“.

Grešík – Natura, Valdemar Grešík, majitel

Všeobecné zvýšení cen spotřebního zboží a energií se projevuje odklonem od dražších výrobků a menším obsahem nákupního košíku. Obor, ve kterém je naše společnost aktivní, což je výroba čajů a bylinných přípravků, se v současné době potýká s neustálým růstem cen a zároveň úbytkem surovin. Snažíme se co nejvíce tlumit dopady inflace a vyhýbáme se skokovému zdražování, důležité je pro nás udržení dostatečného portfolia zákazníků. V současné době ovšem narážíme na produkční stropy kvalitativně vyhovujících surovin. Proto hledáme cesty, jak podpořit české pěstitele a tradiční výkupny bylin.

Rodinná firma Pleva, Lukáš Pleva, rozvoj obchodu a marketingu

Lidé si hodně rozmýšlí, za co utratí peníze. Ale zároveň také vidíme, že jsou ochotni investovat do svého zdraví a nebojí se hledat přírodní řešení na své problémy, což je náš obor. Například jde o včelí produkty. Pozorujeme, že nám klesá průměrná hodnota objednávky, takže spotřebitelů opravdu rozmýšlí.

Nejen inflace, ale i zdražování vstupních surovin vede ke zvyšování cen konečných výrobků, tomu se bohužel nikdo nedokáže vyhnout. Mimo jiné dodáváme naše produkty do prodejen zdravé výživy, zelených lékáren, nebo včelařských obchodů. Obecně sledujeme, že mnoho těchto obchodů končí. Lidé nakupují čím dál tím více na internetu, nebo v nákupních centrech.

Je náročné aplikovat všechny změny, které průběžně nastávají, inovovat, držet krok s automatizací, digitalizací a do toho vyvíjet nové produkty a aktivně rozvíjet obchod a marketing. Problémem je také nadužívání slev. Mnohdy je jediným argumentem pro získání pozornosti zákazníka právě sleva. My našim zákazníkům vysvětlujeme, že děláme kvalitní výrobky, používáme poctivé suroviny a cena odpovídá kvalitě.

Sirupárna, Jiří Holub, jednatel

Pro nás se zdražila vstupní surovina, což je cukr, o více než o 100 %, i když jej odebíráme přímo z cukrovaru. Naopak cena skleněných lahví, které používáme, je celkem stabilní. Důležité je zmínit, že v minulých letech byly ceníky od dodavatelů na bázi kvartální. Nyní se ceníky aktualizují na bázi třech týdnů nebo měsíce. V našem segmentu se objevuje mnoho dodavatelů, kteří dováží výrazně levnější surovinu z Ukrajiny, což jsme v minulosti nezaznamenali. Naopak obavy z ceny energií byly zbytečné, cenový strop zafungoval a dodavatelé naopak zlevňují

Pozorujeme, že spotřebitelé reagují na slevové akce typu doprava zdarma, sleva na produkty, slevy k výročí apod. Sami jsme si udělali průzkum mezi zákazníky, kde jsme si ověřili, že u našich produktů zákazníci akceptují vyšší cenu, která je vázána na kvalitu produktu. Dále jsme zjistili, že lidé dbají na kvalitu obalových materiálů a rychlost doručení. A co je pro naši práci momentálně nejproblematičtější? Snaha více digitalizovat a hledání vhodných programů na optimalizaci a plánování práce. Dále velké zdražení výrobních technologií. Stroje zdražily o 30 až 40 % za období dvou let, a přitom jich není dostatek a technologická úroveň se nezvýšila.

Sýrárna Boskovice, Gabriela Pavlasová, majitelka

Pozorujeme, že spotřebitelé šetří na svých nákupech, což se nejvíce projevilo u našich stálých zákazníků. Naopak vnímáme nárůst prodejů balíčků, boxů a dárečků. Lidé si nekupují drahé potraviny pro sebe, ale obdarovávají jimi své blízké. Při mnoha rozhovorech se zákazníky se shodujeme na názoru, že dobré a kvalitní jídlo je skvělým dárkem. Naší největší komoditou jsou sýry, potom také další speciální potraviny. Co se týká zahraničních potravin, některé zdražily letos i třikrát. České produkty sice nepodražily až tolik, ale je to rovněž znát. Nejvíce nás trápí fakt, že si stále poměrně malé množství lidí uvědomuje, jak je důležité kupovat raději méně kvalitních surovin než kvanta těch nekvalitních. Každý, kdo se tomuto začne trochu věnovat, velmi brzy zjistí, že za kvalitní potraviny nemusí utratit tolik peněz a jeho tělo a zdraví mu poděkuje.

YUZU, Romana Štychová, manažerka provozu a obchodu

Od počátku se zaměřujeme na kvalitu, a jako jediní nabízíme na trhu produkt, který obsahuje 70 % konzervovaného citrusu yuzu. Zákazníci stále více dbají na kvalitu výrobku a přidanou hodnotu, kterou jim nabízí, v případě yuzu oceňují zejména netradiční chuť a vysoký obsah vitaminu C. V posledních měsících pozorujeme, že spotřebitelé nakupují méně často, ale na druhou stranu se zvyšuje hodnota průměrného nákupu. Nakupují tedy efektivněji a ekonomičtěji. Nákup se často odehrává v retailu, obvykle v menších obchodech typu zdravá výživa, farmářský obchod apod. Poptávku ovšem zaznamenáváme i v gastro provozech, především v bistrech a kavárnách. Ve srovnání s minulými lety, kdy zákazníci většinu nákupů realizovali přes e-shopy, je to poměrně významná změna. Vidíme také, že zákazníci vyhledávají výhodné nabídky, které jim dávají smysl. Jak jsem už zmínila, snaží se nakupovat co nejekonomičtěji. Zároveň ale mají rádi nové věci a experimenty.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 07-08.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.