Když jedny Vánoce skončí, začíná příprava na další

Často je to právě závěr roku, který rozhoduje, zda bude moci obchodník celý rok považovat za úspěšný či nikoliv. O přípravách na předvánoční prodej jsme hovořili s Františkem Mikoškou, obchodně marketingovým ředitelem společnosti Datart.

Trendy v oblasti elektroniky se obvykle příliš nemění a platí to i letos.

Největší zájem je tradičně o mobilní telefony, sluchátka, notebooky či tablety. Trendem jsou herní konzole, ale také kávovary nebo žehličky. V předvánočním období hrají „prim“ děti a nakupování dárků pro ně.

Listopad a prosinec jsou pro obchodníky vrcholem sezóny. Jak jste se na letošní předvánoční hektické období připravovali?

Předvánoční období je v oblasti maloobchodu nejvypjatější dobou v roce. Často je to právě závěr roku, který rozhoduje, zda bude možné celý rok považovat za úspěšný či nikoliv. V rámci příprav na předvánoční nákupy jsme navýšili celkové skladové zásoby a výrazně rozšířili zásoby produktů na jednotlivých prodejnách určených pro osobní odběr. Zároveň jsme posílili kapacitu distribuce, která je tak připravena zvládat zvýšený nápor a objednávky odbavovat ještě v den objednání.

Tato část roku je pro nás z hlediska prodejů jednou z nejdůležitějších. Tomu také odpovídají naše přípravy. Jakmile jedny Vánoce skončí, my už se začínáme připravovat na ty další. Již v lednu hodnotíme nedostatky a revidujeme, co můžeme zlepšit. Vyhodnocujeme chybové momenty, a to ve všech oblastech našeho fungování: od logistických procesů přes efektivitu dodavatelského řetězce až po samotné prodeje tak, abychom byli na další rok připraveni ještě lépe. Objednávky vánočního zboží pro zákazníky většinou připravuje půl roku dopředu.

Aktuálně se blížíme do finále. Celá firma je od začátku listopadu ve speciálním vánočním režimu. Chceme, aby se našim zákazníkům dostalo těch nejlepších služeb a na vánoční dárky nemuseli čekat. O to se ostatně snažíme každý rok.

Které inovace v oblasti logistiky a automatizace vám pomáhají vypořádat se s vysokým náporem předvánočních objednávek?

V týdnech před Vánoci výrazně stoupá tlak na naši logistickou síť. Udržet plynulý chod zásilek k zákazníkovi nám pomáhají moderní logistické procesy v čele s automatizovaným balicím strojem OPERA. Díky němu se nám podařilo zrychlit proces balení zásilek hned dvacetkrát. Za jednu hodinu je schopný vyexpedovat až 900 zásilek. Denní kapacita převyšuje 15 000 zabalených balíků.

Automatizovaný balící stroj navíc zvládne několik postupných kroků za sebou. Sám detekuje rozměry zboží, následně na míru ořízne karton, zboží na karton najede, obalí, zalepí, a označí přepravním štítkem. Celý proces je tak mnohem rychlejší, přesnější, a navíc šetrnější k životnímu prostředí, protože výrazně šetří množství použitých obalových materiálů.

Dále pak využíváme automatické zaskladňování a vyskladňování méně objemného zboží. Pro přesun zboží pak využíváme propracovaný dopravníkový systém včetně automatického třídění zásilek na jednotlivá obchodní místa.

S koncem jedné sezony začíná pro obchodníka hned ta následující. Jak plánujete, co bude zákazník chtít za půl roku nebo třeba za rok?

U zboží určují trendy zejména výrobci a dodavatelé, kteří přichází s inovacemi jednotlivých výrobků, nebo dokonce s úplnými novinkami. Následně na ně můžeme reagovat my. Na základě našich dat a zkušeností jsme schopni vyhodnotit, co do prodejního portfolia zařadíme. Většina vendorů prezentuje sortiment na veletrhu CES, odkud se pak – nadneseně řečeno – začne šířit celosvětově, Evropou a pak také v rámci České republiky. Je nutné si uvědomit, že každé teritorium má svá určitá spotřebitelská specifika, tudíž se při výběru uplatňuje pravidlo „mysli globálně, ale jednej lokálně“.

V důsledku pandemie koronaviru se přerušily dodavatelské řetězce a obchodníci i zákazníci pocítili výpadky na trhu se spotřebním zbožím. Už se situace vrátila do normálu?

Domnívám se, že nyní je situace stabilizovaná. Zboží na trhu je dostatek a spotřebitelé zcela jistě najdou v obchodech to, o co mají zájem a co aktuálně potřebují.

Ovládne letošní Vánoce prodej on-line nebo se zákazníci vrací do kamenných prodejen?

Trh s ohledem na inflaci zažívá v posledních měsících určité vlny, ale v konečném důsledku je možné říci, že se zákazníci vrátili. Jak do prodejen, kde si rádi zboží prohlédnou a získají od personálu odborné informace, tak se s přehledem pohybují i v on-line světě. Zákazníci jsou mezi tyto dva naše hlavní distribuční kanály rovnoměrně rozprostřeni.

Jednou z velkých výhod Datartu je možnost konzultace se specialisty přímo na prodejnách, kterých v Česku aktuálně provozujeme více než sto. V přímém kontaktu se zákazníkem je tedy neustále více než tisíc elektrospecialistů. Jakékoliv dotazy týkající se výběru nového zboží, ale také servisu již zakoupeného, včetně jeho výměny či reklamace, tak mohou zákazníci vyřešit jak online z pohodlí domova, tak i tváří v tvář. Zákazník se na nás může obrátit v případě jakýchkoliv problémů. Kvalita nabízených služeb a rychlost vyřízení požadavků zákazníků nás odlišuje od konkurence asi nejvíce. Naší „specialitou“ je zcela jistě služba Rychlart, kdy je možné vyzvednout zboží do 30 minut na vybrané prodejně.

Co je v oblasti elektroniky a domácích spotřebičů pro zákazníka nejdůležitější: značka, zkušenost s výrobkem nebo cena?

Pravidelně si organizujeme výzkumy chování a rozhodovacího mechanizmu zákazníků. Proto si dovolím tvrdit, že odpověď se nedá paušalizovat. Vstupuje do toho ještě třeba typologie potřeby zákazníka a s ní spojená cenová hladina výrobku. Mohl bych například říct „chci novou rychlovarnou konvici do nové kuchyně“ anebo „chci rychlovarnou konvici na chalupu“. Pokaždé to bude něco jiného. Takže platí, že všechny tři parametry tam patří, ale jejich důležitost se mění ve vztahu k tomu, pro co daný výrobek potřebujete.

Další parametry pak rozhodují o tom, u kterého prodejce zákazník zboží nakoupí. Mezi ně patří třeba dostupnost konkrétního zboží a rychlost doručení nebo vyzvednutí. Velmi silně do rozhodovacího mechanizmu zasahuje také cena dopravy a v neposlední řadě důvěra ve značku prodejce.

Pro kamenné prodejny je velmi důležitý personál, který umí zákazníkovi odpovědět na otázky a poradit, který spotřebič je pro jeho potřeby nejvhodnější. Je o tuto práci zájem?

V oblasti lidských zdrojů je momentálně situace stabilní. V posledních měsících se zájem zvyšuje, což zcela jistě podporuje vnímání Datartu jako důvěryhodného zaměstnavatele, který nabízí silné zázemí rodinné firmy, jasná a transparentní pravidla v oblasti náboru a rovněž zajímavé benefity pro všechny zaměstnance.

Jak zaměstnance na prodejnách školíte, aby byli připraveni odpovídat na otázky zákazníků týkající se široké nabídky, kterou na prodejnách máte?

Naše školení začíná hned po nástupu, kdy zaměstnanec projde základním vstupním školením. Dále pak po dobu zkušební doby probíhá intenzivní školení na prodejnách – jak na produkty, tak i doplňkové služby a kvalitu prodeje. Samozřejmostí je i zaškolení o novinkách na trhu, které využívají všichni zaměstnanci. Firemních školení u nás děláme napříč rozličnými pozicemi jak prezenčně, tak i online, což nám umožňuje být v této oblasti mnohem flexibilnější a efektivnější.

A na jaké novinky se zákazníci Datartu mohou těšit v příštím roce?

Pro naše zákazníky jsme elektrospecialista – partner, který jim maximálně usnadní nákup elektroniky. Proto se snažíme neustále zlepšovat ve všech aspektech našeho fungování, jak v oblasti služeb, tak i nabídky sortimentu. Do budoucna například připravujeme řadu novinek na poli precizace sortimentu v kategoriích, kde vnímáme velký potenciál. V oblasti služeb se zcela jistě budeme věnovat nabídce montáže u zákazníka. Výzvou jsou pro nás také specifické cílové skupiny, jako jsou studenti či podnikatelé. Zcela jistě budeme rovněž vylepšovat funkcionality na e-shopu, kde směřujeme ke zvýšení uživatelského komfortu zákazníka. Důležitým tématem pro příští rok bude i plánovaná zákaznická aplikace.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 12.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.