
Logistika, tepna moderního obchodu, prochází dynamickou transformací a jedním z klíčových hybatelů této změny je bezpochyby robotizace.
Roboti přestávají být pouhou vizí vzdálené budoucnosti a stávají se nedílnou součástí skladů, distribučních center i samotného procesu doručování. Jaká je současná realita robotů v logistice a kam směřuje jejich vývoj?
Roboti s umělou inteligencí se učí zvládat variabilitu a nepředvídatelnost. Hlavním cílem použití umělé inteligence v robotice je lepší řízení variability a nepředvídatelnosti: poskytovatelé logistiky se zabývají masovým trhem přeshraniční přepravy, elektronického obchodování nebo doručování na poslední míli. Toto prostředí zpracovává často se měnící produkty, objednávky a zásoby. Aby byly stroje schopné podporovat takové flexibilní pracovní postupy, software – AI běží na základě zkušeností, nikoli programování. Tito roboti vybaveni umělou inteligencí se učí vybírat a balit různé předměty vysokou rychlostí ve skladu, používat vidění k autonomní přepravě předmětů po továrně a poskytují rozhraní řízená umělou inteligencí, která promění 90minutovou údržbu na dvousekundovou opravu.
„Mezinárodní logistický provider Dachser se automatizaci procesů věnuje v rámci svého výzkumu a vývoje. Ve výzkumné laboratoři Dachser Enterprise Lab, kde spolupracují logističtí odborníci s výzkumníky z prestižního Fraunhoferova IML institutu společně vyvinuli technologii @ILO – digitální dvojče překládkového terminálu. Jde o komplexní, plně automatizovaný digitální obraz veškerých zásilek, zařízení a procesů v překladišti, a to v reálném čase. Speciální algoritmy založené na umělé inteligenci (AI) v softwaru @ILO interpretují data shromažďovaná každou sekundu stovkami optických skenovacích jednotek na stropě terminálu. Pomocí těchto údajů automaticky a okamžitě identifikují a lokalizují všechny zásilky ve skladu a pro ještě lepší přehled a podklad pro konsolidaci je dokáží i měřit. Tak vzniká digitální dvojče, tedy ucelený a vždy aktuální obraz překládkového skladu a jeho procesů. Díky @ILO se na pilotních pobočkách společnosti Dachser v Německu jednotlivé procesní kroky mezi příchozím a odchozím zbožím zrychlily o 15 až 35 %. Digitální dvojče @ILO společnosti Dachser se stává doslova milníkem v rozvoji logistiky sběrné služby. Společnost Dachser také od poloviny roku 2023 nasadila první kolaborativní roboty (coboty), rovněž jako výsledek výzkumného projektu s Fraunhoferovým IML institutem. V pilotní německé pobočce Dachser Dissen pomáhají s rutinními úkoly v oblasti služeb s přidanou hodnotou a výrazně tak zvyšují efektivitu provozu. Díky své flexibilitě, šesti osám pohybu a snadné integraci se uplatní v balení, vychystávání, manipulaci i kontrole kvality. Investice do cobotů se podle zkušeností Dachseru vrací již do dvou let, a jejich využití zároveň přispívá k ergonomii práce a digitalizaci logistických procesů,“ říká Jan Polter, obchodní ředitel Dachser Czech Republic.
Široké uplatnění
„S robotizací a automatizací máme v Packetě bohaté zkušenosti. Například v depech používáme takzvané PackMany – malé roboty, kteří pomáhají s tříděním zásilek. PackMani se pohybují po speciálních podložkách osazených čipy, které je navigují na správná místa. Každou zásilku je potřeba nejprve načíst ručně do čtečky, aby robot věděl, kam ji má po depu dopravit. Jde tak o spolupráci člověka a stroje, kde technologie usnadňuje lidem náročnou práci v depech,“ uvádí Ondřej Luštinec, Group Head of PR, Packeta.
V současnosti můžeme v logistice pozorovat širokou škálu robotických řešení, která optimalizují různé aspekty dodavatelského řetězce. Od automatizovaných skladových systémů, které urychlují vychystávání a ukládání zboží, po autonomní mobilní roboty (AMR), které se samostatně pohybují po skladech a pomáhají s přepravou materiálu.
- Stacionární skladové roboty: Tyto systémy zahrnují automatizované zakladače, dopravníkové pásy a robotické paže, které se specializují na manipulaci s paletami a kartony ve vymezeném prostoru. Uplatňují se především ve velkých skladech s vysokou obrátkou zboží.
- Autonomní mobilní roboti (AMR): Na rozdíl od tradičních automaticky naváděných vozíků (AGV) se AMR orientují v prostoru pomocí senzorů a mapování, což jim umožňuje flexibilně reagovat na změny v prostředí a bezpečně spolupracovat s lidmi. Využívají se pro přepravu zboží, vychystávání objednávek a inventury.
- Coboti (kolaborativní roboti): Tito roboti jsou navrženi pro úzkou spolupráci s lidskými pracovníky. Jsou vybaveni senzory, které zajišťují jejich bezpečnost, a mohou pomáhat s opakujícími se nebo fyzicky náročnými úkoly, jako je balení nebo kompletace zboží.
- Robotické manipulátory pro nakládku a vykládku: Tyto systémy automatizují proces nakládky a vykládky nákladních vozidel, což zrychluje operace a snižuje fyzickou námahu pracovníků.
- Doručovací roboti a drony: V oblasti poslední míle se testují a nasazují autonomní doručovací roboti a drony, které mají potenciál zefektivnit a zrychlit doručování zásilek, zejména v městských oblastech.
„S automatizací máme praktické zkušenosti – byť ne v podobě humanoidních robotů, jak si je možná leckdo představí. V DODO se zaměřujeme na tzv. softwarovou automatizaci provozních a logistických procesů, která má přímý dopad na efektivitu doručování. Jde například o: automatizované plánování tras – pomocí vlastního logistického systému GAIA dokážeme v reálném čase optimalizovat stovky tras denně podle aktuální dopravní situace, priorit zákazníků i kapacity kurýrů. Tato inteligentní logistika nám umožňuje doručovat zboží ve velmi přesných časových oknech – tzv. slot delivery; auto-scheduling kurýrů – nasazení kurýrů a jejich směn plánujeme automaticky podle očekávaného objemu objednávek v dané lokalitě, čímž zajišťujeme vysokou provozní efektivitu i při špičkách; robotizace v dispečinku – mnoho rutinních rozhodnutí, které dříve dělal člověk, dnes přebírá náš systém – například při přerozdělení objednávek mezi kurýry nebo při řešení nenadálých výpadků ve flotile nebo integraci se systémy klientů – automatizujeme celý tok objednávky od e-shopu až po doručení, včetně notifikací pro koncového zákazníka, a to bez manuálních zásahů. Tato bezproblémová integrace je klíčem k tomu, aby byla služba škálovatelná, vypočítává Alexandra Hůlková, Head of Group Marketing technologicko-logistické společnosti DODO a dodává: „Zároveň sledujeme i možnosti fyzické automatizace v doručování. Jako první v Maďarsku jsme otestovali doručení zásilky pomocí dronu, a to ve spolupráci s jedním z našich klientů. I když šlo pouze o pilotní testování než každodenní provoz, věříme, že takové technologie budou hrát důležitou roli zejména v těžko dostupných lokalitách nebo při urgentních dodávkách. Jako specialisti na moderní logistiku poslední míle řízenou daty hledáme cesty, jak propojit inovativní technologie s reálnými potřebami e-commerce.“
Budoucnost je spjata s rozvojem AI
Budoucnost robotů v logistice je úzce spjata s dalším rozvojem umělé inteligence, strojového učení a zdokonalování senzorů. Očekává se, že roboti budou stále inteligentnější, samostatnější a schopnější komplexnějších úkolů. Propojení robotických systémů s dalšími technologiemi, jako je internet věcí (IoT) a cloudová platforma, povede k vytvoření plně integrovaných a optimalizovaných logistických řetězců.
Petr Pěcha, ředitel GLS v České republice vysvětluje: „AI hraje v logistice stále důležitější roli, především při třídění balíků a celé logistice. Automatické třídičky balíků jsou za pomoci AI rychlejší a efektivnější, zároveň snižují chybovost. Automatické skenování a třídění je zhruba 13x rychlejší než manuální lidská práce, zároveň zvyšuje přesnost třídění i lepší dohledatelnost balíků. AI nám pomáhá rovněž analyzovat naše data, vyhodnocovat nestandardní či nadrozměrné zásilky, rozpoznat poškozené balíky apod. Role AI poroste i do budoucna především směrem k větší efektivitě a jednoduchosti, cílem bude vždy především růst pozitivní zákaznické zkušenosti. AI napomůže dále zlepšit efektivitu logistiky, což povede k rychlejšímu doručení zásilky. Zároveň nám umožní lépe personalizovat naše služby tak, aby si každý klient mohl kdykoli jednoduše vybrat nebo změnit způsob, čas i místo doručení zásilky. Partnerům ze stran e-shopů pak AI umožní lepší plánování jejich kapacit.“
Vize budoucnosti logistiky zahrnuje chytré sklady plné autonomních robotů, kteří efektivně spolupracují s lidmi, autonomní nákladní vozidla a doručovací roboty, kteří zajišťují rychlé a spolehlivé doručení až ke konečnému zákazníkovi. I když implementace těchto technologií bude vyžadovat značné úsilí a investice, potenciální přínosy pro efektivitu, náklady a udržitelnost logistiky jsou obrovské.
Napsat komentář