Mattoni 1873 v roce 2020 prokázala svou odolnost

Mattoni 1873, lídr středoevropského trhu s nealkoholickými nápoji, udržel svou výkonnost i ve výjimečném roce 2020. Prodeje skupiny se snížily jen o 2,7 % na 15 mld. Kč a EBITDA vzrostla o 12,2 %. Protipandemická omezení nezabránila skupině dále usilovat o dlouhodobou udržitelnost podnikání a snížení dopadu na životní prostředí.

Středoevropská skupina se sídlem v ČR loni vyrobila více než 1,6 miliardy lahví. Objem výroby se tak ve srovnání s rokem 2019 i přes nepříznivou situaci snížil pouze mírně. Solidního výsledku skupina dosáhla díky pohotové reorganizaci práce a četným inovacím.

„Loňský nebývalý rok prokázal sílu a flexibilitu naší firmy. Ukázal, že se nebojíme dělat nové věci a pracovat s menšími zdroji. Velice rychle jsme se vypořádali s množstvím technologických i organizačních změn spojených s prací z domova i se zachováním fungování našich závodů, logistiky a prodejních týmů, které z domova pracovat nemohly. Naši zaměstnanci pracovali tvrdě, měli odvahu a neztráceli naději. Za to jsem jim vděčný a jsem na ně hrdý,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel Mattoni 1873.

V roce 2020 se skupina Mattoni 1873 věnovala třem klíčovým oblastem:

  1. konsolidaci skupiny po dvou hektických letech, kdy finalizovala akvizici PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, a také získala lídra srbského nápojového trhu, firmu Knjaz Miloš. Skupina nyní operuje v osmi evropských zemích, kde zaměstnává na 3 200 zaměstnanců.
  2. řešení situace kolem pandemie Covid-19. Prioritou Mattoni 1873 bylo postarat se
    o bezpečnost i zdraví zaměstnanců, zajistit plynulou výrobu a zásobování trhu výrobky firmy, a také pomoci oblastem čelícím dopadu pandemie. Společnost napříč republikou darovala nápoje zdravotníkům v nemocnicích, záchranářům, policistům, hasičům či domovům seniorů. Mattoni 1873 se také zapojila do projektu „Zachraň hospodu“ a s RESTU a MAKRO rozjela program podporující gastronomické služby. Na podzim pak realizovala kampaň „Rozbalte to“ motivující lidi k nákupu jídla z restaurace v krabičce. Této kampani přenechala Mattoni 1873 veškerý koupený mediální prostor za několik milionů korun.

Byznys Mattoni 1873 byl loni zasažen především omezeními v segmentu hotelů, restaurací a kaváren, což nebylo úplně možné dohnat v maloobchodě. Mattoni 1873 ale vyvinula množství inovací. V extrémně krátkém čase tří měsíců během prvního lockdownu spustila vlastní e shop, vymýšlela nové způsoby, jak podpořit zákazníky, jak dělat více s menším rozpočtem. Díky tomu se podařilo tento výpadek minimalizovat.

  1. udržitelnosti podnikání. „Udržitelné podnikání je pro Mattoni 1873 zásadní. Klíčem je přijetí principů cirkulární ekonomiky, o které usilujeme ve všech zemích, kde působíme, i na evropské úrovni. Aktivně prosazujeme zavedení plošného zálohového systému v Maďarsku a Srbsku. Na Slovensku jsme již v procesu zavádění plošných záloh. V rámci členství v Natural Mineral Waters Europe (evropské asociaci výrobců minerálních vod) usilujeme o plnou cirkularitu celého evropského nápojového odvětví.“ uvádí Alessandro Pasquale.

Strategie trvalé udržitelnosti podnikání Mattoni 1873 je komplexní a vedle přepravy výrobků po železnici a péče o prameny i zdroje zahrnuje také zaměření na principy cirkulární ekonomiky. To vede od snižování množství materiálu pro výrobu PET lahví až k úsilí o zavedení zálohového systému a o důslednou recyklaci z lahve do lahve.

Prvním nezbytným krokem k recyklaci použitých PET lahví zpět do nových lahví je snížení počtu barev PET lahví. V tom jde Mattoni 1873 příkladem a postupně sjednocuje barvy u svých značek – nejprve u Mattoni, v roce 2020 pak u Hanácké kyselky a Dobré vody, v roce 2021 je na řadě Poděbradka. Menší počet barev by přinesl zásadní výhodu, pokud by se podařilo, i díky zavedení záloh, nastartovat recyklaci „z lahve do lahve“.

O zavedení plošného zálohového systému v ČR usiluje Mattoni 1873 jako jeden ze zakladatelů iniciativy Zálohujme.cz. Díky práci iniciativy pokročily diskuze do seriózní roviny na oficiálních platformách. Podpora veřejnosti se dlouhodobě pohybuje kolem 80 % a přes 22 tisíc lidí již podepsalo petici Zálohujme. Konstruktivní diskuze o možnostech a případné podobě zálohového systému probíhá i mezi výrobci a tématem se začala seriózně zabývat i řada zákonodárců. Podpora ministerstva životního prostředí ČR bohužel stále chybí.

I to byl jeden z důvodů, proč Mattoni 1873 v lednu 2020 spustila pilotní projekt zálohovaných PET lahví minerální vody Mattoni, které jsou vyrobené z 80% recyklovaného PETu, prodávají se exkluzivně v online obchodu Košík.cz a váže se na ně záloha 3 Kč. V říjnu 2020 pak opět s Košík.cz začal podobný projekt minerální vody Mattoni v zálohované plechovce. Oba projekty mají prokázat, že o vratné zálohy na nápojové PET lahve a plechovky je mezi spotřebiteli skutečně zájem.

Hlavní záměry Mattoni 1873 v roce 2021

„V roce 2021 se soustředíme se na dvě priority – růst a udržitelnost. Chceme růst díky silným inovacím a rozvíjet naše portfolio napříč zeměmi. V rámci našeho směřování k uhlíkové neutralitě budeme i nadále usilovat o uzavření cirkulární smyčky našich obalových materiálů, tedy především o zavedení plošného zálohového systému na PET lahve a plechovky v  Česku a dalších zemích. Intenzivně se budeme připravovat na zálohování našich PET lahví a plechovek na Slovensku, které systém spustí od ledna 2022 a přiblíží se tak plné cirkularitě nápojových obalů,“ uzavírá Alessandro Pasquale.

 

Zdroj: Mattoni 1873

Praha, 9. března 2021