Grilování: Klasika i experimenty s kombinacemi chutí

Zájem o produkty na grilování se tradičně významně zvyšuje s příchodem jara a léta, tedy hlavní sezóny. Poptávku v kategorii grilovacího sortimentu ovlivňují měnící se spotřebitelské preference, týkající se zejména originálních chutí, zdravějších alternativ potravin či výrobků s přidanou hodnotou.

Češi grilování milují, rádi si dopřejí a neváhají si připlatit za kvalitní maso, uzeniny, sýry nebo dresinky, nebrání se experimentům, a kromě osvědčené klasiky si čím dál častěji troufají zkoušet nové chuti, druhy masa i exotičtější varianty kořenících směsí či marinád. Na popularitě získávají i méně tradiční druhy potravin, vhodných na gril (tofu, sójové či luštěninové náhražky masa nebo rostlinné alternativy sýrů) a také výrobky, připravené k okamžitému použití, tzv. ready to grill a grill boxy. Pro výrobce i obchodníky je pozitivní zprávou, že grilovací sezóna se stále prodlužuje, lidé si grilovací party užívají v podstatě od prvních teplejších jarních dnů až do konce září, v případě příznivého počasí i během října.

Koření a omáčky jsou nejméně ovlivněny sezónou

Během sezóny si podle dat průzkumu YouGov Shopper Panel za rok 2024 každý měsíc vloží do nákupního košíku výrobky s označením „na grilování“ 40 % domácností.

Grilovací sortiment ovšem lidé nakupují během celého roku, přičemž méně náchylné na sezonní výkyvy jsou kategorie koření, hotová jídla a omáčky, které české domácnosti standardně nakupují i mimo grilovací sezónu. Sezónnosti více podléhají kategorie masa a masných produktů a také sýrů.

Češi mají rádi privátní značky a akční nákupy

Loňský rok přinesl (na základě údajů YouGov Shopper Panel za rok 2024) do sortimentu určeného na gril víc produktových položek a celkově dopřál celému segmentu intenzivnější nákupy kupujících, což se se projevilo posílením kategorie oproti roku 2023. Nákupy grilovacího sortimentu uskutečňují domácností nadprůměrně v diskontech, moderních supermarketech a hypermarketech, intenzivnější jsou v nakupování mladší, jedno a dvoučlenné domácnosti a rodiny s dětmi. Nákupy grilovacího sortimentu mají nadprůměrně zastoupené vlastní značky maloobchodních řetězců a v porovnání s FMCG průměrem se také ve větší míře nakupuje v akcích.

Trendem je zejména rozmanitost 

„Stále přetrvává obliba kouřových chutí, tento atavismus již z dob pravěku je v nás zkrátka zakódován. Vidíme to například na prodejích omáček Smoky Taste. K tomu bych pak přidala trend „různorodosti“, kterému je v nabídce třeba vyhovět. Mnozí spotřebitelé se řídí směry moderní výživy, proto je populární také naše řada koření bez soli, někteří požadují balení v plastu, třeba kvůli cestování nebo dětem, další skupina kupujících preferuje sklo, spousta lidí griluje „po vegetariánsku…“ Obecně jsou požadovány každý rok nové a neokoukané chutě,“ shrnuje Michaela Plecitá, Marketing Manager společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko, podle níž je znát, že se zlepšuje finanční situace spotřebitelů.

Pro letošní sezónu nabízí Orkla Foods například steakovou Salsa omáčku, omáčku Trhané maso nebo Teriyaki a Pikantní marinádu, čímž vychází vstříc rostoucí oblibě omáček na maso. „Zároveň budeme posilovat a rozšiřovat distribuci. Samozřejmě trvá poptávka po české klasice, tedy majonézách, tatarkách a kečupech. V této kategorii Vitana nenabízí unifikované nadnárodní produkty, ale chutě vyladěné přímo pro české spotřebitele. Letos přinášíme mimo jiné kečup s česnekem, loni jsme uvedli omáčky s bílým základem,“ dodává Michaela Plecitá.

Sýry: Méně tuku a nejlépe ve variantě XXL

„Snažíme se flexibilně reagovat na trendy, kterými jsou aktuálně zdravější životní styl a rovněž obliba větších a cenově výhodnějších balení. Češi milují grilování a sýry představují skvělou alternativu ke klasickému kousku masa či uzeniny. Poptávka po sýrech na gril roste již několik let,“ uvádí Aleš Malenka, generální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Savencia F&D, výrobce Sedlčanského Hermelínu, který se hodí pro tepelné zpracování na pánvi i v troubě a zároveň je výbornou volbou na gril. V nabídce je Sedlčanský originál s grilovacím kořením v praktickém balení po čtyřech kusech ve variantě s brusinkovou omáčkou, dále odlehčená verze Figura nebo pálivá varianta s názvem Pikantní. K dispozici je také výhodné balení se dvěma velkými porcemi XXL nebo XXL verze s příchutí zeleného pepře uvnitř sýru.

„Naše grilovací nabídka je doplněna také o produkty ze slovenského závodu Liptov, zákazníci si nejvíce oblíbili Pološtiepky nebo Hranolčeky na gril. V souladu s trendem zdravého stravování roste zájem o výrobky s nižším obsahem tuku a soli, všímáme si rovněž zvýšené poptávky po produktech s obsahem proteinu, nebo bez laktózy, na což reagujeme například aktuální novinkou Sedlčanský Hermelín Protein, který se hodí i na grilování a má výrazně vyšší obsah bílkovin a zároveň nižší obsah tuku,“ říká Aleš Malenka.

Špekáčkům a klobásám konkurují burgery a marinovaná masa

„V našem oboru je letní sezóna stále ve znamení špekáčků a za nimi pak následuje maso a hamburgery. Nicméně sledujeme zvyšující se poptávku po grilovacích produktech se zajímavými příchutěmi a inovativními kombinacemi ingrediencí, jako jsou sýry, bylinky, chilli apod. Spotřebitelé preferují vyšší podíl masa, dalším důležitým faktorem jsou ekologické a recyklovatelné obaly,“ popisuje Pavlína Křižanovská, obchodní ředitelka společnosti MP Krásno. Dodává, že je patrný vyšší zájem o produkty bez přídatných látek a lepku, spotřebitelé se více zajímají o složení výrobků, a i přes cenovou citlivost jsou ochotni si připlatit za kvalitnější a chuťově zajímavější výrobky.

„Nejoblíbenějšími zůstávají podle našich zkušeností klasické špekáčky a klobásy na gril, nicméně významně roste zájem o grilovací produkty se sýrem, uzeniny s vyšším podílem masa, marinovaná masa či hamburgery. Velkým trendem jsou výrobky s originálními příchutěmi, například klobásy s čedarem nebo špekáčky se sýrem a také plátky do burgerů. Letos přinášíme na trh špekáčky se sýrem, plátky na gril se sýrem vhodné do burgeru a klobásu s čedarem. Naší snahou je nabídnout nejen tradiční chuť, ale i moderní variace, které grilování posunou na vyšší úroveň,“ uvádí Pavlína Křižanovská.

Méně steaků a vyladěné chuti marinád

„Žádné zásadní změny na trhu nevnímáme, za celých 30 let, co jsme na trhu, se trendy pravidelně střídají. Chvíli je patrný vyšší prodej marinád, pak zase grilovacích sýrů nebo steaků… Změny v nákupu grilovacího sortimentu jsou i odrazem životní úrovně celé společnosti, v současnosti při vysokých cenách masa je otázkou, jak bude vypadat grilovací program letošního léta. Ubývá hovězích steaků i hamburgerů, jelikož začínají být cenové nedostupné, přibývá naopak jiný grilovací sortiment a hodně vnímáme, že se lidé vrací ke klasice typu špekáček na všechny způsoby,“ uvádí Hana Reuterová, majitelka a jednatelka společnosti IDC – Food.

Prozradila dále, že v segmentu grilovacích klobásek a tyčinek jsou stále „in“ klasické české chutě, doplněné italskými a španělskými variacemi. Evergreenem jsou špekáčky, paprikové klobásky, pikantní klobásky a čím dál více i německé Bratwursty, tedy bílé klobásky různě ochucené – varianty z Bavorska s majoránkou a petrželkou, bílé klobásky jemné chuti či zatočené šneky ze stejného základu.

„Část spotřebitelů experimentuje a ráda ochutná nové variace marinád na maso či ryby, například Chilli a limetka nebo Mango marináda, ale současně jsou stále žádány osvědčené chutě – Barbecue nebo Čtyři druhy pepře. Stále se opakuje zájem o Marinády Gyros a Mexiko. Naši zákazníci si přejí osvědčené chutě, které už mají vyzkoušené, proto je příliš neměníme,“ říká Hana Reuterová.

Grilovací omáčky v praktickém balení

„Spotřebitelé chtějí objevovat nové chutě, rádi experimentují a objevují nové kombinace. Grilování se stalo oblíbenou společenskou událostí, jeho sezóna se přirozené prodlužuje, proto je i pro značku Hellmann’s důležité nabízet širokou nabídku kvalitních grilovacích omáček, které uspokojí všechny po celou tuto dobu,“ uvádí Andrea Davidová, Marketing Manager společnosti Unilever ČR. Spotřebitelé podle jejích slov stále více upřednostňují grilovací omáčky, které nabízejí rozmanité chutě, oblíbené jsou zejména kombinace sladkých nebo pálivých chutí. Pokud jde o velikost balení, zájem je jak o menší zkušební velikosti, tak větší rodinná balení, která vyhoví různým potřebám spotřebitelů.

„Novinkou v tomto roce bude Sweet Chili Samba, velice populární omáčka ve skleněné lahvi, která bude nyní dostupná i v praktické „squeeze“ lahvičce. Grilovací omáčky v tomto praktickém balení rozšíříme i o velice oblíbenou tatarskou omáčku. Nový formát obalu usnadní dávkování,“ přibližuje Andrea Davidová.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 4.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.