Trend potravin „free from“ otevírá nové možnosti

Segment potravin bez lepku, laktózy či přidaného cukru zažívá na tuzemském trhu dynamický vývoj.

Dávno již nejde o okrajový trend pro úzkou skupinu spotřebitelů s potravinovými intolerancemi a zdravotními omezeními. Poptávka po produktech, které odpovídají principům zdravého životního stylu, roste, což přináší nové příležitosti pro výrobce i obchodníky.

Podle výsledků průzkumu trhu společnosti YouGov (sledované období: květen 2025), oslovují potraviny bez lepku, laktózy a cukru k nákupům alespoň 75 % českých domácností. Celkem 40 % kupujících tvrdí, že při stravování dávají pozor na to, co jedí, protože musí brát ohledy na své zdraví. Téměř čtvrtina sleduje obsah cukru v potravinách. Největším segmentem z hlediska počtu kupujících je kategorie „bez cukru,“ která zasahuje až 94 % domácností a kupující získává hlavně díky džusům, žvýkačkám a limonádám.

Produkty „bez lepku“ si ročně koupí téměř osm z 10 domácností. Šíře nakupovaného sortimentu zůstala v počtu položek za poslední tři roky více méně stabilní, výrazněji se rozšířil sortiment privátních značek, avšak vlastní značky maloobchodních řetězců jsou v tomto segmentu stále podhodnocené. Produkty bez lepku se nakupují nadprůměrně u specialistů, online, v hypermarketech a drogeriích. Segment bez laktózy nakupuje až 80 % domácností, pokud jsou brány v úvahu i rostlinné alternativy mléčných produktů.

Češi na vlně trendu „free from“

Vliv na volbu potravin bez cukru, laktózy nebo lepku mají kromě zdravotních omezení stále více i média a sociální sítě. „Trendem poslední doby je především komplexnost. Pro lidi není zdravý životní styl jen o jídle, ale o celkovém přístupu v podobě pohybu, doplňků stravy a podobně. V rámci nákupního chování sledujeme napříč veškerým sortimentem stále vyšší počty položek z kategorií bez lepku, cukru nebo laktózy v objednávkách. U některých položek pak vidíme rostoucí oblibu velkých nákupů, kdy naši zákazníci využívají tzv. multikup, tedy možnost nákupu více kusů stejného zboží za zvýhodněnou cenu,“ říká Zdeněk Mjartan, category manager produktů zdravé výživy z online supermarketu Košík.cz. Tradičně velký zájem je dle jeho slov o rostlinné alternativy mléka a jogurtů a velmi dobře si v poslední době vedou produkty bez přidaného cukru.

Udržitelnost i přidaná hodnota

Lidé se dnes více zajímají o složení potravin a také jsou ochotni si stále častěji připlatit za kvalitu. „Naučili se ale rovněž jednotlivé výrobky porovnávat, na což supermarkety začaly pružně reagovat nabídkou produktů svých vlastních značek, které nabízejí ve srovnatelné kvalitě jako renomovaní výrobci, ale za výrazně nižší cenu. A na to spotřebitelé slyší, podobně jako na jakoukoli přidanou hodnotu daného produktu – pokud je třeba obohacený o vlákninu, bez přidaného cukru, umělých barviv a podobně, rádi po něm sáhnou a neváhají za něj utratit více,“ říká Jana Malachovská, výživová specialistka společnosti Dr. Schär.

„Rozlišujeme dvě skupiny zákazníků, z nichž jednu tvoří ti, kteří se potýkají s celiakií nebo laktózovou intolerancí, a tudíž tyto výrobky musí nakupovat, druhou skupinou jsou pak lidé, kteří lepek či laktózu z jídelníčku vyřazují dobrovolně. Z našich zkušeností však vnímáme, že nejde o výrazný trend, spíše o okrajovou záležitost. V prodejích vidíme výrazný vliv sezónnosti. Jako příklad mohu uvést tradiční změnu nákupních preferencí a zvýšený zájem o „zdravé alternativy“ v lednu, nicméně v průběhu února se situace opět obvykle vrací zpět. Změny na trhu neustále sledujeme, abychom vždy v předstihu identifikovali nový trend a mohli na něj pružně reagovat,“ popisuje Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl.

Vše na jednom místě

V prodejnách Albert mohou zákazníci vybírat ze širokého sortimentu produktů, podporujících zdravý životní styl. Ten najdou především v oddělení Zdravě s Albertem, který zároveň nabízí i potraviny pro různá zdravotní omezení či stravovací návyky, ať už jde o produkty bio, veganské či vegetariánské, bez lepku, cukru či laktózy. „Nabízíme široký sortiment těchto výrobků, který jsme pro zjednodušenou orientaci sjednotili pod značku Nature’s Promise Free From. Sortiment pravidelně rozšiřujeme tak, aby odpovídal potřebám zákazníků, naposledy například o bezlepkové slané tyčinky, sušenky s máslovou příchutí či knäckerbrot. Kromě rostoucího zájmu o bezlaktózové či bezlepkové potraviny zaznamenáváme také zvýšenou poptávku po rostlinných produktech,“ uvádí Jiří Mareček, tiskový mluvčí společnosti Albert.

Poměrně rychle roste též poptávka po výrobcích, které dokáží naplnit hned několik požadovaných kritérií spotřebitele a nabízejí více dietních benefitů zároveň, například produkt bez lepku, ale zároveň také bez laktózy nebo přidaného cukru, přirozeně veganský, s vyšším obsahem proteinu apod.

Bezlepkové varianty poptává stále více kupujících

Lidé s celiakií nebo ti, kteří se vyhýbají konzumaci lepku z jiných důvodů, nemusí již dnes složitě hledat, co si mohou dát k snídani, obědu nebo večeři. Bezlepkové varianty jsou běžně dostupné v každém větším supermarketu. „Bezlepkové produkty už dávno nejsou chuťově mdlé výrobky, které kupovali jen ti, kteří museli. Bezlepkové pečivo zažívá boom, protože je chuťově i nutričně vyvážené, aktuálním hitem jsou luštěninové crackery a slané snacky, které jsou nejen přirozeně bezlepkové, ale také vnímané jako zdravá varianta slaného mlsání. Také v případě sladkých snacků a tyčinek se ty bezlepkové těší velké oblibě, navíc pokud jsou například se sníženým obsahem cukru či obohaceny o vitaminy,“ popisuje Jana Malachovská. V poslední roce bylo na český trh uvedeno několik novinek pod značkou Schär.

Přibývá lidí s nesnášenlivostí laktózy

Na trhu dnes již existuje bohatá nabídka alternativ mléčných produktů. Patří mezi ně například mléčné produkty obohacené o laktázu, která pomáhá štěpit mléčný cukr, a vzrůstá i obliba bezlaktózových výrobků. „Ve většině případů stačí omezit konzumaci mléčných produktů. Téměř vše lze nahradit bezlaktózovými či nízkolaktózovými alternativami,“ říká MUDr. Kristina Slavíková, revizní lékařka Vojenské zdravotní pojišťovny. Bezlaktózové výrobky jsou vyrobeny z kravského mléka, ale obsažený enzym laktáza rozštěpí laktózu na jednodušší cukry, které lidské tělo lépe snáší. V obchodech jsou dnes běžně k dostání bezlaktózová mléka, jogurty, tvarohy, smetany, pudinky, sýry i másla.

Bez cukru a z poctivých surovin

Společnost Šufan z Olomouce se zaměřuje na výrobu nutričně vyvážených produktů. Sušenky ve třech příchutích, čokoládové (s kvalitní řemeslnou čokoládou), vanilkové (s ugandskou vanilkou) a pistáciové (s pistáciovými ořechy) jsou bez cukru, bílé mouky i palmového tuku a prodávají se ve dvou velikostech – jednoporcové a jako balíček minisušenek. Jejich základem jsou ovesné vločky, lískooříšková pasta a slazeny jsou čekankovým sirupem.

Popularitu si rychle získaly také snídaňové müsli a granoly, z nichž mnohé jsou přirozeně bezlepkové. Granola plná bílkovin spojuje ovesné vločky, arašídové máslo, semínka a kapku medu, křupavá Granola pekanová s javorovým sirupem nebo Granola jak lusk, plná ořechů a semínek nebo malinové a čokoládové müsli, jsou dokonalým startem do nového dne.

Jak naučit děti milovat ovoce

„Všechny naše produkty jsou přirozeně bez lepku a laktózy, a kromě džemů také bez přidaného cukru. Využíváme pouze cukry, které se přirozeně vyskytují v ovoci. V poslední době sledujeme trend, kdy se v dětských potravinách nahrazuje cukr různými alternativními sladidly – stévií, datlovými, agávovými nebo jinými sirupy. Přestože působí zdravěji, jejich konzumací děti navykají na vysokou sladkost a přirozeně sladké nápoje či snacky pak vnímají jako „méně chutné“. My se snažíme jít proti tomuto trendu – dělat produkty pro děti, které jsou opravdu z ovoce, a přitom lákavé chutí i vzhledem. Důležitá je určitě lokálnost, která znamená čerstvost i nižší ekologickou stopu. Díky lokálnosti jsou ovocné produkty přirozeně sladké, protože ovoce mohlo být sklizené na vrcholu zralosti,“ vysvětluje Tomáš Kořínek ml., zakladatel společnosti Ovocňák.

Ovocňák vychází vstříc také trendu obliby výrobků s vyšším obsahem proteinu a aktuálně připravuje nové ovocné produkty s proteinem. „Zatím jsme ve fázi vývoje, tak nechci prozrazovat více,“ uvádí Tomáš Kořínek a dodává: „Letos jsme uvedli novinku v podobě ovocných kostek s křupavou rýží – kombinaci lisovaného ovoce a extrudované rýže. Výsledkem je snack, který je sytější, křupavější a méně lepivý, tedy ideální pro dětské ruce. Připravujeme i další inovace, největší výzvou zůstává přitáhnout dětskou pozornost k ovoci tak, aby nebyla potřeba žádná nálepka „zdravé,“ ale aby to prostě chutnalo a bavilo.“

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 7-8.2025…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.